Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-12, 15:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbo
En bekant till mig som kör lastbil var där och arbetade. Han skrev såhär: "Det startade typ precis ovanför mig på fräsen. Stod några gubbar på en skylift"

Verkar stämma överens med andra spekulationer här om att det är svetsning eller vinkelslipning som är boven.
Det jag tänker är att om det är så lätt att orsaka en olycka genom att svetsa så skulle det väl brinna ett bygge i veckan!?
Citera
2024-02-12, 15:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red.Cross
Ser inte bra ut alltså...
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/bilderna-visar-enorma-forodelsen-efter-storbranden/

Ser ut att ha brunnit igenom hela byggnationen från norr till söder.
Det blir utan tvekan total rivning här. Allt stål och betong är så försvagat av värmen nu att det inte går att reparera, så det här blir bättre att jämna med marken tyvärr.
Citera
2024-02-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetehoppet
badhotellet the reef i fredrikshamn är otroligt populärt bland barnfamiljer i göteborgsområdet. dom har nog varit lite oroade för vad lisebergs satsning kan innebära i form av tapp i besökarantal. vad tror ni, kan scandic/stena line vara inblandade i detta? helt klart sabotage, den här typen av explosioner kan knappast bero på att nån hantverkare spikat snett efter lunchölen.

Du lär kunna släppa de teorierna, finns ett klipp där man ser en liten brand på en sektion inne på området, några hantverkare står under och två liftar syns med. Mest troligt ett arbetsmoment som gått snett. Banan ser ut att vara full av ledslingor också, mer troligt att en sån startat branden än ett sabotage
Citera
2024-02-12, 15:09
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
TACK, så mycket!
Varsågod, det var så lite. Har egna trevliga minnen från Södra entrén från när barnen var små.

https://telegra.ph/Lisebergsbrand-02-12
Citera
2024-02-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Journalistik
Ser endast ett tänkbart scenario här:

Läckande gasol + svets eller nån som tänder en cigg i närheten på det, sätter fyr i något material utanför.
Elden färdas ned till en Gasol-ansamling i bassäng -> Poff!

Förloppet ser ut som när en båt eller husvagn möter sitt öde av samma anledning.

Om det är något i den stilen så är det ofattbart klantigt, byggarbetsplatser där det svetsas och har gas måste ha säkerhetsrutiner för sådant. Jag kan tänka mig att försäkringsbolag kommer gräva i det här och undersöka om NCC slarvat med säkerhet
Citera
2024-02-12, 15:16
Medlem
livetehoppets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Du lär kunna släppa de teorierna, finns ett klipp där man ser en liten brand på en sektion inne på området, några hantverkare står under och två liftar syns med. Mest troligt ett arbetsmoment som gått snett. Banan ser ut att vara full av ledslingor också, mer troligt att en sån startat branden än ett sabotage

Jo visst, men ett sabotage behöver ju inte betyda att någon placerat en bomb. Det räcker ju att någon sett en möjlighet och slått en pling. om nu bygget var i stort sett färdigt bör väl även en sakkunnig kunna lista ut och sätta en sån här plan i rörelse. förstår inte vad i ditt argument som motbevisar en sån teori?
Citera
2024-02-12, 15:16
Medlem
redhotchilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145

Kul att vara den gubben som startade det hela. Jobbigt kommande lönesamtal 😬
Citera
2024-02-12, 15:18
Medlem
Ingen bra pr för Oceana. Kommer tänka både en och två gånger innan jag går dit för att bada.
Citera
2024-02-12, 15:19
Medlem
Supplex-Iuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Varsågod, det var så lite. Har egna trevliga minnen från Södra entrén från när barnen var små.

https://telegra.ph/Lisebergsbrand-02-12

"NCC är i slutskedet av arbetet med bygget"

Den verklighetsbilden behöver de nog justera. Har svårt att tro att de kommer igenom slutbesiktningen det närmaste året.
Citera
2024-02-12, 15:19
Medlem
Bekräftat av Liseberg i ett internt mail att branden startade i samband med arbete på den gröna vattenrutschbanan på utsidan. Branden spred sig in och fick ett stort fönsterparti att kollapsa. Därav massor av syre direkt till branden.
Citera
2024-02-12, 15:21
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det jag tänker är att om det är så lätt att orsaka en olycka genom att svetsa så skulle det väl brinna ett bygge i veckan!?

Det är ganska vanligt med brand under/efter heta arbeten, ja. Det är därför man ska certifieras genom att gå en speciell utbildning. Trots detta uppstår en hel del bränder men de flesta hamnar inte i tidningen eller blir bara en notis.
Citera
2024-02-12, 15:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transneger
Det har jag aldrig sett och jag skulle då kalla mig själv lite av en bastu & spa connoisseur, och har varit på flera relativt nybyggda spa:n
Jag pratar om äventyrsbad, inte spa'n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in