2024-07-21, 19:11
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Intressant att en av nämndemännen som var en KVINNA tyckte att mannen skulle frikännas, man tycker att en kvinna borde ha mer empati mot en annan kvinna men tydligen inte.
En kvinnas värsta fiender är oftast andra kvinnor.
Vet man varför nämndekvinnan tycker det är okej med våldtäkter? Borde man verkligen sitta i en tingsrätt då?
Citera
2024-07-22, 17:12
Avslutad
DOM B 156-23: https://www.upload.ee/files/16887100/Goteborgs_tingsratt_B_156-23_Dom_20240131.pdf.html
Citera
2024-07-25, 22:32
Avslutad
FUP B 156-23: https://www.upload.ee/files/16898378/Goteborgs-TR-B156-23-Aktbil19-maskad.pdf.html
Citera
2024-08-15, 16:04
Medlem
flashmaners avatar
Datum för hf i hovrätten är satt till 26-27 augusti.
Citera
2024-09-01, 13:26
Medlem
Vet nån vad domen blev?
Citera
2024-09-01, 14:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deoderanten
Vet nån vad domen blev?

Jag gissar att domen kommer om en dryg vecka. Har inte kollat upp saken. Men får väl ta och göra det.
Citera
2024-09-03, 11:36
Medlem
flashmaners avatar
Domen kom alldeles nyss

Hovrätten fastställer Tingsrättens dom!

Ur domen:
Citat:
Ansvar
Hovrätten ansluter sig fullt ut till tingsrättens bedömningar i fråga om skuld, straff-värde och val av påföljd. Det innebär att Peter Molarin ska dömas för våldtäkt och att påföljden ska bestämmas till fängelse i tre år. Tingsrättens dom ska stå fast i denna del.

Skadestånd
Hovrätten gör inga andra bedömningar än tingsrätten beträffande skadestånd till måls-äganden. Även i denna del ska tingsrättens dom stå fast.

Gott så!

För egen del tycker jag att hovrätten kunde ha skärpt straffet då jag menar att GM utnyttjat sin ställning och att offret befann sig i beroendeställning. Tre års fängelse är minimistraffet för våldtäkt. GM kom alltså undan med lägsta möjliga straff för våldtäkten han begick.

Han lär alltså få sitta i buren i två år, och han har inte varit häktad under rättsprocessens gång. Så de två åren börjar räknas från nu. Så går det för grabbar som tänker med kuken.
Senast redigerad av flashmaner 2024-09-03 kl. 11:49.
Citera
2024-09-03, 13:59
Medlem
FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLL B 156-23: https://archive.org/details/goteborgs-tr-b-156-23-aktbil-19-maskad

HOVRÄTTSDOM B 2037-24: https://archive.org/details/vastra-hr-b-2037-24-dom-2024-09-03
Citera
2024-09-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Domen kom alldeles nyss

Hovrätten fastställer Tingsrättens dom!

Ur domen:

Gott så!

För egen del tycker jag att hovrätten kunde ha skärpt straffet då jag menar att GM utnyttjat sin ställning och att offret befann sig i beroendeställning. Tre års fängelse är minimistraffet för våldtäkt. GM kom alltså undan med lägsta möjliga straff för våldtäkten han begick.

Han lär alltså få sitta i buren i två år, och han har inte varit häktad under rättsprocessens gång. Så de två åren börjar räknas från nu. Så går det för grabbar som tänker med kuken.

Eller hur, kunde gott ökat tiden.

Det här är lite positivt som kommer ut från metoo, att det blir enklare och mer rättvist att få förövare anmälda och dömda. Hans sätt att göra, såååå många som tidigare kommit undan med samma grej. Särskilt kring maktaspekten. Tex chef/programledare på TV-bolag som beter sig illa mot unga praktikanter i beroendeställning som inte vågar/kan säga emot. Fy fan.

Bra nu att de anmäls och döms. Hade inte hänt 2014.
Citera
2024-09-11, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Vet man varför nämndekvinnan tycker det är okej med våldtäkter? Borde man verkligen sitta i en tingsrätt då?

En kvinna som inte hjälper en annan kvinna har en speciell plats i helvetet.
Citera
2024-09-11, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Eller hur, kunde gott ökat tiden.

Det här är lite positivt som kommer ut från metoo, att det blir enklare och mer rättvist att få förövare anmälda och dömda. Hans sätt att göra, såååå många som tidigare kommit undan med samma grej. Särskilt kring maktaspekten. Tex chef/programledare på TV-bolag som beter sig illa mot unga praktikanter i beroendeställning som inte vågar/kan säga emot. Fy fan.

Bra nu att de anmäls och döms. Hade inte hänt 2014.

Det hade helt enkelt inte varit någon ide att anmäla före 2014.

Tyvärr har jag under mitt yrkesliv bevittnat så många män som betett sig illa mot kvinnor.
Citera
2024-09-11, 23:55
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Som det brukar vara. Äldre chef som tar sig friheten. Ung som inte kan sätta gränser. Alkohol som fylls på. Ung som inte förstod att hon inte klarar samma mängd som mannen. Han utnyttjade situationen.

Då han är arbetsledare står hon i beroendeställning. Föga passande att umgås med henne då. Han har sig själv att skylla och förtjänar ett + på straffet. Kanske inte troligt att hon skulle umgås med honom privat.

Han beställde 4 whisky och 3 FLASKOR vin 🍷….

Verkar som han övertolkat hans arbetsgivares ramverk:

https://www.frambemanning.se/hem-personal#Perks

Citat:
Fest & roligt

Vi älskar att ha roligt och umgås. Det är liksom hela meningen med livet om du frågar oss! På FRAM försöker vi alltid anordna så mycket roligt utanför jobbet som vi kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in