Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-11, 22:40
Medlem
Men det är ju bara att beskriva var datamodellen har fel - om den nu har det. Att tycka och tro passar dåligt här.

Tänk på att nordligste delen av Antarktis ligger på samma avstånd från sin pol som Sollefteå från sin pol.

Alla under 40 år bör ha en plan B.
Citera
2024-02-11, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ponera nu att klimatet verkligen ändras åt det kallare hållet, eller för den som föredrar nåt annat, åt det varmare hållet.

Är det nån som tror att det skulle gå att påverka det genom politiska beslut? Kanske nån världsregering underordnad Davos-eliten som centralstyr 8 miljarder människor så att alla åker elbil och äter maggotburgare till lunch?

No way, José. Ingen ska inbilla mig att världens befolkning kommer att ändra sitt levnadssätt till det besvärligare om man inte måste pga bristande privatekonomi.

Det bästa vi kan göra är att lämna allt åt sitt öde och låta planeten ta hand om det här på det naturliga sättet, som när dinosaurierna eller den postglaciala megafaunan försvann. Total darwinism helt enkelt. Vi är alldeles för många på den här planeten ändå, så en nedisning eller en ökenspridning som tar kål på några miljarder är bara välkommet. Och varför inte lite mer krig mellan resurstörstande länder med påföljande masslakt?

Moder Jord applåderar bara när slöddret Homo Sapiens decimeras. Jag säger:elda på och kör feta dieselbilar och käka oxfilé från fisande kossor så länge det går. Jag tänker då inte sätta tänderna i någon kackerlacksfärs för att "rädda klimatet".

Inte åt det kallare hållet, då är det kört.
Har svårt för skrämselpropaganda dock.
Citera
2024-02-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men det är ju bara att beskriva var datamodellen har fel - om den nu har det. Att tycka och tro passar dåligt här.

Tänk på att nordligste delen av Antarktis ligger på samma avstånd från sin pol som Sollefteå från sin pol.

Varför måste någon bevisa att modellen är fel? Det ligger helt på den forskare som gjort påståendet och sina påhittade data-modeller att bevisa att dessa stämmer. Annars blir det bara "russel teapot" resonemang här.
Citera
2024-02-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?

Jag tror den redan håller på att kollapsa. Vädret är helt åt helvete numera. Senaste 2 vintrarna har det varit sibirienkyla i 5 månader. Sommaren var inte mkt att hurra för heller, det var varmt i... 3 veckor typ.
Citera
2024-02-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Så om det blir kallare här i norr, gör det att isarna på Grönland slutar att smälta eller smälter långsammare? Jag som trodde att världshaven skulle höjas flera meter
Överhuvudtaget är det hela så förvirrande att jag inte orkar med det. Ena dagen ska det aldrig bli snö mer så Trafikverket slutar sätta ut snöpinnar och avskaffar snöröjning, vi ska få medelhavsklimat och odla vindruvor och avocados, nästa stund ska det bli ändlösa monsunregn och denguefeber och nästa igen tänker hela landet förvandlas till Sibirien kanske redan nästa år.

Maldiverna har teoretiskt sett redan sjunkit i havet sedan minst 20 år tillbaka och Europa måste upphöra med livsmedelsproduktion för att förhindra att människor massdör pga klimatet samtidigt som vi måste sluta importera mat utifrån av samma orsak.

Det här går ju åt helvete hur vi än gör. Själv är jag noga med sopsorteringen, för ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Senast redigerad av Marmaladestarfish 2024-02-11 kl. 23:29.
Citera
2024-02-11, 23:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men Rockström är ju inte ens klimatforskare. Han är agronom i grunden och har egentligen inga specialkunskaper inom ämnet klimatologi som verkligen betyder något i det här sammanhanget. Jämförelsen är löjlig till Bengtssons fördel.
Jo, Rockström är klimatforskare. Betydligt högre H-index än Bengtsson och mer meriterad enligt alla sätt att mäta. Rockström forskar främst om konsekvenserna.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-11 kl. 23:28.
Citera
2024-02-11, 23:28
Medlem
Konfucius2s avatar
Framtiden ser mörk ut minst sagt för nordbor, de kommer va miljontals klimatflyktingar om sisådär 60-70 år. Synd om dagens barn …. De kommer få en helvetisk framtid.
Senast redigerad av Konfucius2 2024-02-11 kl. 23:31.
Citera
2024-02-11, 23:31
Medlem
S3ONs avatar
Skidåkning året runt för framtida svenskar, vilken jävla lyx!
Citera
2024-02-11, 23:33
Medlem
För 20 år sedan skulle det ju inte vara nån snö i syd Sverige 2025. Nu fungerade inte den teorin. Nu slänger vi upp en ny gissning på bordet.
Citera
2024-02-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1

Men jag har ju förberett mig för detta i 20 år https://www.expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid/?gaa_at=eafs&gaa_n=AZsHK_mlLC4XBRyQBvVHlptxg7x-L5dL4-AUzdeKxZt8QOUZGZpqrRJN2NzqAQwYRQ%3D%3D&gaa_ts=65c9 4f29&gaa_sig=zaBCPkHDCBGHd-q1Kf1hXEqk4ayxnh2zpWSIBpRZnBvzJ2kU76SXAte64LOZThjq 37IOF-VjN5tPhhHIxP0fmg%3D%3D

Jaja får väl lägga upp en ny plan så men vågar nog inte slänga min gamla om den blir aktuell igen om 20 år när dem ändrar sig igen.
Citera
2024-02-11, 23:38
Medlem
Rodrigos avatar
Golfströmmen har förmodligen återkommande 'kollapsat' eftersom den är som allt annat klimat på planeten och varierar, varierar är för övrigt ett ord klimatrörelsen inte klarar av att höra, då spricker nämligen en del grundargument i sömmarna. Det här med svaga luftströmmar var känt redan under vikingatiden som Fimbulvinter, det är inget nytt att vi har haft året runt vinter som varat över flera år. Detta helt utan förbränningsmotorer och industri.

Runt 1257 skedde dessutom ett vulkanutbrott som förändrade klimatet i hela världen i åratal, kanske till och med decennier, helt utan inverkan av människor -ta in det ni alla som lever i tron om att er kamp för klimatet är så viktig för den här planeten.
Senast redigerad av Rodrigo 2024-02-11 kl. 23:47.
Citera
2024-02-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Skidåkning året runt för framtida svenskar, vilken jävla lyx!

Vasaloppet skulle vara ett minne blott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in