2024-12-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejeitcgeirbf462ydf
Har sett gaddade människor som lätt kunnat vara 90 eller 100.
Det kan jag tänka mig. Jag har sett gaddade som lätt kunnat vara 80 men sedan har de visat sig att det var runt 60. Det hänger nog inte på själva gaddningen utan på annat som också hör till WT-stilen: mycket alkohol, rökning, lika låga ambitioner i fråga om träning som i fråga om karriär/socialt, kass matkultur och slapphet som livsfilosofi.
Citera
2024-12-29, 22:12
Medlem
Kapuffs avatar
Bara ett litet barn tror att folk dör av gammal ålder.
Citera
2025-01-26, 01:14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Bara ett litet barn tror att folk dör av gammal ålder.

Gamla människor dör av åldrandet, men unga dör av livsstilen.

Vetenskapen kan bota vissa sjukdomar men inte ge de flesta 98-åringar 15 extra och friska år.
Citera
2025-01-26, 15:54
Medlem
Nattvarelsers avatar
I den generation som är gammal nu var det inte vanligt med tatueringar. Endast sjömän och fängelseinterner hade tatueringar och de levde inte länge på grund av sin livsstil (alkohol, droger etc.).
Den generation där även normala människor tatuerar sig är inte gammal än och vi kan inte dra några slutsatser av det.

Jag känner några normala medelklassmänniskor som har en eller två tatueringar, naturligtvis inte i ansiktet eller på händerna. De har normala jobb, idrottar och äter hälsosamt.
Det finns en välkänd tysk rättsläkare, Mark Bennecke, som också har tatueringar. Men han lever ett hälsosamt liv och är vegan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Benecke
Så jag tror att normala medelklassmänniskor som har tatueringar också har en normal förväntad livslängd.

Så vänta och se
Citera
2025-02-27, 14:45
Medlem
hippien47s avatar
Det minimerar knappast risken att göra det.
Citera
2025-03-01, 13:39
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Förutsatt att inte bläcket som används vid tatueringen samt själva tatueringen i sig i form av skitiga infekterade nålar osv kan påverka den tatuerade så har jag svårt att tro att en tatuerad skulle ha kortare livscykel. Garanterat är det andra saker som avgör. Personligen tror jag att konsumtion av stora mängder skitdrycker som cola, fanta m fl är betydligt mer skadligt för kroppen än en tatuering.
Citera
2025-03-06, 16:05
Medlem
Tydligen ja, om man ska tro en ny tvillingstudie. Större tatueringar = högre cancerrisk:

🔺 137 % högre risk för hudcancer
🩸 173 % högre risk för lymfom

Bläcket fastnar inte bara i huden utan sprider sig i kroppen.

https://www.nature.com/articles/s41598-017-11721-z
https://bmcpublichealth.biomedcentra...89-025-21413-3
Citera
2025-03-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repo68
Tydligen ja, om man ska tro en ny tvillingstudie. Större tatueringar = högre cancerrisk:

🔺 137 % högre risk för hudcancer
🩸 173 % högre risk för lymfom

Bläcket fastnar inte bara i huden utan sprider sig i kroppen.

https://www.nature.com/articles/s41598-017-11721-z
https://bmcpublichealth.biomedcentra...89-025-21413-3

Inget att ta på allvar direkt.
Citera
2025-03-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejeitcgeirbf462ydf
Vad är era reflektioner kring detta? Jag tänker att det inte kan vara helt bra att sätta bläck under huden. Någon negativ påverkan på hälsan borde det ju ha!

Men jag tror heller aldrig att jag hört något om att det ska leda till en förtida död heller. Har sett gaddade människor som lätt kunnat vara 90 eller 100.

Vad tror ni? Är det slumpen som avgör om de lever eller dör i förtid? Folk med gaddingar alltså.

Uppdaterar lite

Vet ni någon som dött, där läkaren kunnat konstatera att gaddingarna bidrog till själva dödsfallet?

Vore otroligt otäckt! Kanske av blodförgiftning om inte annat ?
Citera
2025-03-28, 00:10
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Tatuerade dör i snitt 7 år tidigare. Ju fler som tatuerar sig kommer göra så att pensionsåldern sjunker.

Mvh
Också gaddad
Citera
2025-04-04, 15:25
Medlem
Många tatueringsfärger innehåller giftiga ämnen, och följer heller inte lagen om märkning. En forskargrupp på KTH har undersökt 73 prover på tatueringsfärger. Majoriteten av proverna klarade inte lagkraven på innehållsförteckning och gränsvärden för giftiga ämnen. Nu manar forskarna till försiktighet när det gäller permanenta tatueringar.
Senast redigerad av Newton555 2025-04-04 kl. 15:27.
Citera
2025-04-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Tatuerade dör i snitt 7 år tidigare. Ju fler som tatuerar sig kommer göra så att pensionsåldern sjunker.

Mvh
Också gaddad

Frågan är väl om det har med tatueringen eller livsstilen att göra:
Har för mig att samtliga i Auschwitz var tatuerade: Där dog många i ung ålder.
Finns säkert någon negativ aspect: Men pratar vi om hela 7år blir min bedömning att det mer har med livsstilen att göra: Ser jag till min bekantskapskrets har 50% av de som varit tatuerade före 25års ålder avlidit innan de fyllt 50. Men samtidigt så knarkade, söp och rökte de i betydligt större omfattning samt tillbringade längre tid i fängelse jämfört med de utan tatueringar.
Själv skulle jag aldrig tatuera mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in