2006-08-09, 16:09
Medlem
sceptics avatar
Som sagt, varför stängs inte tarotlinjer på telefon och liknande ner? Det borde ju räknas som falsk marknadsföring och/eller bedrägeri. Räknas det som något annat (typ underhållning) så att det undviker gängse regler för näringsverksamhet?
Citera
2006-08-09, 17:07
Medlem
Jag undrar detsamma. Det är en ren SKAM att såna får existera, det är bedrägeri på hög nivå, tycker inte att man ska få annonsera sån skit på TV.
Citera
2006-08-09, 17:19
Medlem
Det har jag också undrat över. Vad skulle hända om man gör en polisnmälan, tror ni? Det borde ju krävas att de kan bevisa att deras hokus-pokus fungerar, om de ska göra reklam för den?
Citera
2006-08-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det har jag också undrat över. Vad skulle hända om man gör en polisnmälan, tror ni? Det borde ju krävas att de kan bevisa att deras hokus-pokus fungerar, om de ska göra reklam för den?

Jag har en känsla av att det blir svårt att sätta dit de hycklarna.
Citera
2006-08-09, 17:34
Medlem
HellFists avatar
Kommer ihåg när porrlinjerna man kunde ringa till förbjöds på 90talet, motiveringen var att folk ringde sig bankrutta och hamnade hos fogden.
Jag tror det är lika lätt att fastna i båda sakerna.
Spådom ger väl svaga människor trygghet om att allt är förutbestämt likväl som en stönande i andra sidan telefonen ger en slags tillfredställelse för tragiska ensamma människor.

Vill påpeka att jag inte föredrar något framför det andra, men ska man förbjuda A ska man oxo vara konsekvent och förbjuda B.
Men att förbjuda och därmed bestämma över vad folk ska och borde göra tycker jag inte är rätt väg att gå.
Låt varje människa ta ansvar för sina handlingar, låt dom ringa upp sina löner om dom är så korkade.
Citera
2006-08-09, 17:37
Bannlyst
Ja det är verkligen underligt att det tillåts i detta land som annars är så mån om att förbjuda allt som anses minsta lilla oseriöst....

Jag hänvisar även till denna tråd som behandlar bluffen Saida:

http://www.flashback.org/showthread.php?p=4749253#post4749253
Citera
2006-08-10, 01:59
Medlem
erphermans avatar
Det som jag tycker är konstigt är att dom inte stängs ner av dom som äger dom.
Känns som ingen ringer?
Citera
2006-08-10, 02:06
Medlem
Bottenskraps avatar
Jag är rätt säker på att de kommer undan med att kalla det rådgivning eller något liknande. Hade det varit så att de var tvungna att bevisa att det fungerar hade knappast någon form av terapeut fått bedriva näringsverksamhet. Men jag håller med om att det är rent nonsens och på gränsen till bedrägeri det de sysslar med.
Citera
2006-08-10, 15:58
Medlem
tror folk som ringer in till sån skit på det. Känns som att folk mer gör det som en rolig grej.
Citera
2006-08-10, 16:26
Medlem
Herr Lindholms avatar
En bojkott mot tevekanalerna och tidningarna?

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-10, 16:47
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajos
tror folk som ringer in till sån skit på det. Känns som att folk mer gör det som en rolig grej.
Med tanke på hur mycket skiten kostar kan jag inte tänka mig att någon gör det på kul. Så jäkla kul kan det inte vara. Nä, det är nog mest lågbegåvade överviktiga storrökande och långtidssjukskrivna kvinnor som ringer för att få lite hoppingivande tröst om att riddaren i skinande rustning och fet plånbok väntar i kulisserna. De betalar typ 300-500 för att lyssna på några minuters bullshit. När riddaren inte materialiseras blir de desperata och ringer en annan linje och går på samma blåsning. De som har tidningen Vår Bostad (hyresgästföreningens medlemstidning) kan notera att det finns väldigt mycket såna annonser där, ibland en hel sida, utöver de vanliga annonserna om konstiga mirakelkurer eller övergulliga porslinsfigurer som utlovas bli väldigt värdefulla i framtiden. Tidningen träffar antagligen ganska rätt på målgruppen.

De mer välutbildade bullshit-troende går nog inte på denna dyngan, utan placerar den i klass med kvällstidningshoroskopen. De går istället på "finare" och ännu dyrare blåsningar, ex personliga seanser och horoskop, kristaller och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in