Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-10, 17:39
Medlem
asa-nesses avatar
Hej!
Jag hörde talas om ett problem häromdagen som jag inte tänkt på tidigare. En man i bekantskapskretsen dog helt plötsligt knall och fall och mitt i all sorg skulle änkan nu ta hand om ekonomin. Dvs betala räkningar och sköta den löpande ekonomin. Tyvärr visade det sig att de tidigare inte tänkt på att detta skulle kunna hända utan den avlidne mannen var den som stod för alla tillgångar och som skött allt. De hade inga äktenskapsförord utan alla tillgångar skulle tillfalla henne men.... Alla konton stängdes och spärrades direkt vid dödsfallet så hon hade inte ens pengar till mat. Än mindre till att betala löpande räkningar, räntor mm. Nu fanns det som tur var barn som kunde låna henne pengar så det skedde inga katastrofer men om inte de funnits hur skulle hon då bäst gå tillväga för att få tag på pengar till det löpande.
Och snälla, kom inte med kommentaren att hon skulle tänkt på detta tidigare. Hon vet nu att hon och hennes make borde gjort det, men nu var det som det var.
Citera
2024-02-10, 17:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Jag förstår din poäng med att detta är ett viktigt ämne. Men du kanske behöver tydliggöra din eventuella frågeställning i trådstarten?
Citera
2024-02-10, 17:54
Bannlyst
Bäst hade väl varit om hon skaffat egen försörjning
Typ jobb
Citera
2024-02-10, 18:10
Löpande räkningar utställda i den avlidnes eller dödsboets namn kan betalas med dödsboets tillgångar fram tills bouppteckningen är klar. Be henne vända sig till banken där maken hade sina affärer så får hon information om hur det går till.
Citera
2024-02-10, 18:56
Medlem
OtherBarrys avatar
Därför man har livförsäkring, iaf om man har barn.
Citera
2024-02-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Därför man har livförsäkring, iaf om man har barn.

Visst, livförsäkring är bra. Problemet är bara att det kan ta några månader innan den betalas ut. I avvaktan på utbetalningen har man all rätt att göra som DigitalDisaster sa, nämligen att betala räkningar med dödsboets pengar.
Citera
2024-02-11, 22:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Vi provar med privatekonomi istället då tråden saknar juridisk frågeställning.

Juridik --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2024-02-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Hej!
Jag hörde talas om ett problem häromdagen som jag inte tänkt på tidigare. En man i bekantskapskretsen dog helt plötsligt knall och fall och mitt i all sorg skulle änkan nu ta hand om ekonomin. Dvs betala räkningar och sköta den löpande ekonomin. Tyvärr visade det sig att de tidigare inte tänkt på att detta skulle kunna hända utan den avlidne mannen var den som stod för alla tillgångar och som skött allt. De hade inga äktenskapsförord utan alla tillgångar skulle tillfalla henne men.... Alla konton stängdes och spärrades direkt vid dödsfallet så hon hade inte ens pengar till mat. Än mindre till att betala löpande räkningar, räntor mm. Nu fanns det som tur var barn som kunde låna henne pengar så det skedde inga katastrofer men om inte de funnits hur skulle hon då bäst gå tillväga för att få tag på pengar till det löpande.
Och snälla, kom inte med kommentaren att hon skulle tänkt på detta tidigare. Hon vet nu att hon och hennes make borde gjort det, men nu var det som det var.
Skulle tro att i princip alla har ett eget lönekonto. Känns som att det är mycket ovanligt att enbart den ena parten har bankkonto och teknisk möjlighet till att betala räkningar. Alla har inkomster från arbetsgivare, försäkringskassan, CSN eller liknande och borde därför ha behov av ett eget konto.

Att man inte har kunskap eller förutsättningar att betala räkningar är en annan sak. Det kan även handla om handikapp att man exempelvis ser dåligt och har svårt att läsa siffror. Att skylla på att man inte har ett bankkonto är konstigt men att man inte kan betala av andra skäl är mer förståligt. Tror att alla känner någon som inte har fysiska förutsättningar att betala en räkning.

För 15 år sedan såg jag vid bensinmacken en kvinna i 60-årsåldern som precis hade köpt en bil och bilhandlaren följde med och visade hur hon skulle göra för att tanka. Med tanke på hennes frågor hade hon uppenbarligen aldrig någonsin tankat en bil.
Senast redigerad av Mynicname 2024-02-11 kl. 22:35.
Citera
2024-02-12, 07:59
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Alla konton stängdes och spärrades direkt vid dödsfallet så hon hade inte ens pengar till mat. .

Inga konton kommer stängas innan bouppteckningen är klar, däremot är det korrekt att kontona är spärrade från uttag innan någon lämplig person (partner, barn, föräldrar, eller staten om familj saknas) blir utsedd till dödsbodelägare och registrerad som det hos banken/staten.
Citera
2024-02-12, 08:08
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skulle tro att i princip alla har ett eget lönekonto. Känns som att det är mycket ovanligt att enbart den ena parten har bankkonto och teknisk möjlighet till att betala räkningar. Alla har inkomster från arbetsgivare, försäkringskassan, CSN eller liknande och borde därför ha behov av ett eget konto.

Det stämmer nog för de generationerna där båda föräldrarna jobbat och för singlar. Men för många ur den äldre generationen och för andra kulturer där mannen är den som jobbat och hanterat allt är det inte oväntat att något sådant händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in