Citat:
Ursprungligen postat av
Ryggdunkaren
Jag har svårt att bestämma mig när det kommer till köp utav Macbook Air.
Jag hade tänkt 24 GB ram, 512GB hårddisk. MEN jag vet inte vilken storlek jag ska välja. 13" eller 15" skärmen. Försöker väga fördelar och nackdelar.
Vad skall datorn främst användas till? Studier. Jag ska använda datorn för studier och hemmabruk i form av studier, serier och film, och surf.
Någon som använt båda versionerna och kan komma med några recensioner.
Jag gillar ju iden med större skärm, men det kanske är jobbigt att släpa med sig en större dator? Jag har en äldre 13" och det var aldrig problem att ta med den till skolan då den vägde lite och är slim.
Om du endast ska använda datorn till studier, serier och film och surf räcker det med 8 GB ram. 24 GB är helt overkill och waste of money, och om du verkligen skulle behöva den kraften är det mycket smartare att köpa en Macbook Pro M1/M2/M3.
Jag har Macbook Pro M1 14" med 512 GB HDD och 16 GB ram och den funkar utmärkt till kraftfullare saker som foto/video-redigering, AI-rendering etc.
Gällande storlek gick jag från en 16" till 14" och det tog emot i början när man var van vid större skärm. Dock är den helt perfekt nu när man vant sig och skulle inte behöva en större faktiskt. 13" däremot känns i minsta laget. Skulle satsa på 14" eller 15".