2006-08-11, 16:54
Medlem
G.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownSoldier
okej Om ni fick välja att 3 miljarder okända människor plötsligt dog eller att ni skulle dö.. Typ Asien + Afrika? (blir ju iofs mer)
Finns det ingen gräns?

Lär ju inte finnas nått högre syfte med livet så det skulle ju bara vara för ens egen själviskhet.. Men jag är rädd att jag också skulle göra allt för att överleva själv..

Jag hade nog valt döden, för hade man dödat 3 miljarder männsikor så skulle antagligen någon släkting till de söka upp en och döda en iallafall, så då kan man ju lika gärna dö och låta 3 miljarder männsikor leva(?). Om jag däremot fick välja mellan att hela mellanöstern skulle sprängas i småbitar eller om jag skulle dö skulle jag välja mellanöstern(och jag skulle vara den som släppte bomben) för jag är så jävla trött på den där sörjan!
2006-08-11, 17:12
Medlem
Carradines avatar
Jag hade nog skjutit tills det var helt tomt, är det bara främlingar så spelar det inte mig någon roll.
2006-08-11, 18:54
Medlem
dumms avatar
Beror på ... är det bara helt random people? Eller har de tankar och åsikter?
Om de är vad jag skulle anse vara "bra människor" ( en majoritet av dem ) så skulle jag hellre ta mitt eget liv.
Åtminstonde om man skulle bli ihågkommen för att man hellre offrade sig själv.
2006-08-12, 17:19
Medlem
gr0gg0s avatar
Jag skulle med glädje döda alla som inte har känslor för andra människor.
Jag kan knappt fatta att det är andra människor som skrivit detta .. är ni tappade eller?
Är det svårt att tänka ut skiten? .. Jag skulle döda snubben som kom med geväret och alla som tvingade mig till situationen. Oändligt antal skott är ganska många skott .. om jag hade den puffran skulle jag bli superhjälte.
2006-08-12, 17:23
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr0gg0
Jag skulle med glädje döda alla som inte har känslor för andra människor.
Jag kan knappt fatta att det är andra människor som skrivit detta .. är ni tappade eller?
Förklara varför jag ska ha känslor för människor som jag inte känner eller bryr mig om. För att de är människor?
2006-08-12, 17:24
Medlem
genos avatar
Jag skulle börja skjuta, oavsett vad talet var.

Dock så skulle jag nog ta mitt eget liv tillslut, har dock ingen aning om när, är ganska svårt att föreställa sig hur det skulle kännas att ta en annan människas liv.
2006-08-12, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownSoldier
Du får en kulspruta i din hand med obegränsat antal skott. Framför dig står massa okända människor. Du har valet att antingen skjuta ihjäl alla eller ta ditt eget liv.
Ingen skulle någonsin få veta något..

Hur många hade du haft ihjäl och vars går gränsen?

1 person
10
100?
1000?
1000 000?
1000 000 000?

Jag skulle givetvis skjuta den person som satte kulsprutan i handen på mig. Jag antar att detta inte kan uteslutas eftersom någon måste, av allt att döma, ha satt kulsprutan i handen på mig och gett mig detta val.

Sen hade jag gått därifrån med hedern och livet i behåll!
2006-08-12, 17:29
Medlem
gr0gg0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Förklara varför jag ska ha känslor för människor som jag inte känner eller bryr mig om. För att de är människor?
Hmm.. ja.
Om alla tänker sig själv det ända levande i universum fungerar fan inget. Kaos.
Om jag inte har känslor för andra människor hade jag bankat ner de som stog i min väg tagit pengar från gamla tanter snott din dator... gått in i någons lägenhet och bott där... hade polisen kommit skulle jag kunna ta det som ett matbud döda dem och äta upp dem.. Våldtäkter skulle ske överallt ...
Låter du bli dessa saker bara för att LAGEN säger att du inte får? haha .. då e du bara dum.
2006-08-12, 17:41
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Hmm.. ja.
Om alla tänker sig själv det ända levande i universum fungerar fan inget. Kaos.
Om jag inte har känslor för andra människor hade jag bankat ner de som stog i min väg tagit pengar från gamla tanter snott din dator... gått in i någons lägenhet och bott där... hade polisen kommit skulle jag kunna ta det som ett matbud döda dem och äta upp dem.. Våldtäkter skulle ske överallt ...
Låter du bli dessa saker bara för att LAGEN säger att du inte får? haha .. då e du bara dum.
Nej nu talar du i nattmössan. Bara för att jag inte bryr eller har känslor för andra människor så betyder inte det att jag begår brott eller gör dem illa. Jag struntar fullkomligt i andra människor som inte står mig nära, men det betyder inte per automatik att jag våldtar och mördar folk till höger och vänster. Står valet att överleva mellan mig och 100 okända människor så är det självklart att jag väljer mig själv.
Citat:
Låter du bli dessa saker bara för att LAGEN säger att du inte får?
Nej. Jag anser det vara fel och därför låter jag bli.
2006-08-12, 18:09
Medlem
Det är ju självklart att man värdesätter sitt eget liv högre än främlingars. Beror helt på situationen, är personen som fått kulsprutan eller bombdetonatorn i handen deprimerad, självmordsbenägen, osv skulle nog inte en enda främling gå döden till mötes. Men är personen en livsnjutare av högsta grad och står inför valet om att ta sitt eget liv eller 3miljoner kinesers (Indier är ett överbefolkat land) så skulle nog valet bli massmord.
2006-08-12, 18:11
Medlem
nessaehs avatar
Okej, det är lätt att prata om hur många man skulle döda, svårare att genomföra det. Låt mig försvåra frågeställningen.
Hur många barn skulle ni våldta för att få leva? (dvs barn under.. ptja.. 10 år?)
Själv skulle jag inte våldta ett enda barn.
Tycker själva frågeställningen blir rätt meningslös just på flashback om det handlar om att döda andra främlingar xD
2006-08-12, 18:27
Medlem
gr0gg0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Jag anser det vara fel och därför låter jag bli.

Om jag inte bryr mig om andra människor.. vad är det då som hindrar mig från att ta det jag vill ha?
För att jag anser att det är FEL.

Vad har du baserat detta på, varför tycker du att det är fel? Varför är fel fel?
För att din mamma sa det när du var liten?
För att pappa slog dig på fingrarna?
Rädd för lagen? Att bli instängd på kåken?
eller
För att du skulle själv inte skulle vilja bli behandlad så?
Empati - medkänsla eller inlevelse

Om jag nu skiter i "Empati" som är min basering på vad som är rätt o fel...
Vad händer med mig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in