Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-09, 15:42
  #1
Medlem
Snövits avatar
Aftonbladet har beskrivit situationen i Nacka och hur den moderatstyrda kommunen drivs.

http://www.aftonbladet.se/vss/val200...869089,00.html

Citat:
Ständig tävling
Nöjda kunder är mottot som genomsyrar hela Nacka. Den som inte är nöjd ska snabbt kunna byta. Och de som säljer tjänsterna måste ständigt tävla med varandra om kundernas checkar. På så sätt ska organisationerna slimmas och mesta möjliga service pressas ur varje skattekrona.

Artikeln vinklas väldigt negativt och att Nacka är en mycket segregerad kommun. När jag läser hur de har det i Nacka och att innevånarna har stor valfrihet så ser jag valfriheten som något som motverkar segregeringen.

Citat:
En kommunal skola kvar
I dag finns det bara en kommunal skola kvar i Fisksätra. För två år sedan slog även gymnasiet igen, det var brist på elever. Och utan elevernas checkar inga pengar.
– Barnen blir som flyttfåglar. Minsta problem så flyttar man dem till nästa skola och hoppas det blir bättre där i stället för att ställa krav så att skolan de går i blir bättre, säger Barbro Bolonassos, chef för Fisksätras bibliotek.

Jag ser inget fel i detta som beskrivs ovan. Är det en skola som ingen vill gå i så bör den då stänga om det finns bättre alternativ. Visst blir det problem om barnen får åka långt men om skolan nu var så dlig att alla valde att åka långt så elevunderlaget tog slut måste den skolan varit rätt kass.

Har du valfriheten så kan du ju ta dig ur segreeringen.

Artikeln beskriver vidare hur stora klyftorna är och hela artikeln genomsyras av kritik och en negativ bild av systemet i Nacka. Det jag däremot inte kan utläsa någonstans är vari det systemet som Moderaterna använder leder till dessa klyftor.

Hur ser ni på systemet i Nacka?
Är det någon som bor i Nacka och kan berätta hur det upplevs?
Citera
2006-08-09, 15:49
  #2
Medlem
Snövits avatar
Här kommer även en artikel om hur Hemtjänsten i Nacka fungerar.

http://www.aftonbladet.se/vss/val200...869339,00.html

Citat:
”Utnyttjar personal”
– De privata företagen har jättedåliga arbetsvillkor och utnyttjar personalen, säger Jane Cronhager, ordförande för Kommunal i Nacka.
– Vi vill ha kollektivavtal på alla arbetsplatser.
För några år sedan hotades den kommunala hemtjänsten av nedläggning.
De gamla var missnöjda, personalen vantrivdes och cheferna kämpade mot ett underskott på 22 miljoner.
– Det var ett väldigt skarpt läge, säger chefen för äldrevården Malin Westerback.
En utomstående konsult kopplades in för att utreda personalens effektivitet.
– Alla medarbetare var jättetaggade. De ville visa att de minsann inte gick och drog benen efter sig.
Mätningen visade att mindre än hälften av arbetstiden ägnades åt vård. Resten gick åt till resor, planering och möten.
Samtidigt klarade de privata företagen av att ge all den vård kunderna betalade för.

Om privata företag kan ge mer vård för penagarna så kan jag i min vildaste fantasi inte förstå varför man inte vill ha det alternativet.
Citera
2006-08-09, 15:56
  #3
Medlem
Ankdammsmans avatar
Nacka verkar fruktansvärt, speciellt om man jämför med socialdemokratiska framgångsexempel som Katrineholm, Rosengård och Kiruna.

Det här tycker jag är allra vidrigast:

Citat:
Nöjda kunder är mottot som genomsyrar hela Nacka.

Kommunalanställda ska tvingas ge service?!? Är det ett sånt Sverige vi vill ha?

Citat:
– Barnen blir som flyttfåglar. Minsta problem så flyttar man dem till nästa skola och hoppas det blir bättre där i stället för att ställa krav så att skolan de går i blir bättre, säger Barbro Bolonassos, chef för Fisksätras bibliotek.

Bibliotekschefen gillar alltså inte skolpolitiken i Nacka...

Vad blir nästa scoop? Dagischefen i Göteborg uttalar sig om trafikpolitiken? Malmös renhållningskommunaltråd tycker till om Libanonkriget?
Citera
2006-08-09, 15:57
  #4
Medlem
LadyTieras avatar
nacka är en förebild och gör att jag kommer rösta blått nästa år, mest pga barnomsorgen
Citera
2006-08-09, 16:00
  #5
Medlem
jaha jovissts avatar
Lät ju nästan som om man skulle kunna flytta till Nacka
Citera
2006-08-09, 16:01
  #6
Medlem
Tycker det låter mycket bra, och hoppas att min kommun följer efter, då Moderaterna har regerat här så länge jag kan minnas, trots att Oppositionsborgarrådet varje vecka klagar på allt från att kommunen inte serverar sommarjobb på silverfat till behövande gymnasieungdomar till att minderåriga kan köpa folköl utan att visa leg.
Citera
2006-08-09, 16:07
  #7
Medlem
ChristianXs avatar
Tycker siffrorna talar för sig själva, trots att Aftonbladet försöker vinkla siffrorna. Varför tas det bara upp hur mycket de rikaste ökat sina inkomster, och inte hur de fattigaste har det?

Intressant också hur man vill ställa skolorna mot varandra på ett negativt sätt. Titta vilken fin EU-moppe han där har, varför har inte jag en sån? Men om man noterar betygssiffrorna blir det hela riktigt intressant.

Förväntat betygmedel - Faktiskt betygmedel:
Nacka 214 227
Fisksätra 198 223
Saltsjöb. 235 237
Riket 206 206

Där ser man att Nacka, som framställs som rikemansskolan, och Fisksätra som framställs som ghettoskolan nästan har exakt samma betygsnivå. Båda högt över riksgenomsnittet, och Fisksätra dessutom mycket högre än det förväntade.

Varför inte jämföra Nacka med det det socialdemokratiska Katrineholm som Göran Persson dominerade under 80-talet...
Citera
2006-08-09, 16:16
  #8
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Intressant också hur man vill ställa skolorna mot varandra på ett negativt sätt. Titta vilken fin EU-moppe han där har, varför har inte jag en sån? Men om man noterar betygssiffrorna blir det hela riktigt intressant.

Förväntat betygmedel - Faktiskt betygmedel:
Nacka 214 227
Fisksätra 198 223
Saltsjöb. 235 237
Riket 206 206

Där ser man att Nacka, som framställs som rikemansskolan, och Fisksätra som framställs som ghettoskolan nästan har exakt samma betygsnivå. Båda högt över riksgenomsnittet, och Fisksätra dessutom mycket högre än det förväntade.
Varifrån kommer de förväntade betygssiffrorna, varför skiljer de sig från riksgenomsnittet?
Citera
2006-08-09, 16:22
  #9
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Varifrån kommer de förväntade betygssiffrorna, varför skiljer de sig från riksgenomsnittet?

Tog siffrorna från Aftonbladets artikel. Men mig veterligen så är det Skolverket som gör en sådan bedömning där det vägs in föräldrars studievanor, ifall de är invandrare, akademiker mm på skolnivå. Även andelen pojkar(!) i klassen räknas in. Dock har jag inte koll på exakt hur det räknas ut. Det är i varje fall ett gemensamt jämförelsetal mellan skolor fastställt av Skolverket.
Citera
2006-08-09, 16:48
  #10
Medlem
skinner5000s avatar
Tycker Nacka verkar ha lyckats gansak bra. I alla fall om man jämför med sosseparadisen Kiruna och Katrineholm.
Citera
2006-08-09, 16:58
  #11
Medlem
Jag blir ofantligt mer sugen på att bosätta mig i Nacka än i Katrineholm iaf.
Citera
2006-08-09, 17:08
  #12
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Här är Moderaternas Sverige
Täby kommun norr om Stockholm, en skitfläck på kartan, torde vara nyliberalerna paradis i Sverige. Här styr Filippa Reinfeldt sedan några år tillbaka.

Här är paradiset segregerat. Unga människor utan pappas plånbok har inte en chans på bostadsmarknaden. Täby kommun har endast producerat 12 nya hyresrätter på fyra år. Sämst i Sverige. Samtidigt står 6000 personer i Täbys bostadskö och ytterligare 1000 personer i Stockholms bostadskö.

Följdkonsekvensen blir blivit att medelåldern i kommunen börjar närma sig en kritisk punkt, då utflyttningen av unga människor inneburit att allt fler äldre ska försörjas än de som betalar skatt.

Täby kommun har länge nekat avtal med Migrationsverket om flyktingmottagande. Fru Reinfeldt hänvisar till att kommunen tyvärr inte har några hyreslägenheter!!

Valfriheten är det uppenbart snålt med, och fortfarande är det skillnad på slott och koja i liberalerna paradis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback