Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Visst är det så.
Jag har en person som bor hos mig. Har aldrig sett honom, och någon del av hyran har jag inte fått heller.
Skrev ett mejl till Skatteverket som folkbokför för 1 år sedan. Han bor fortfarande kvar.
"Skrev ett mejl för ett år sen" ???
Ligg på, ligg på, ligg på, tills det förhoppningsvis händer något. Du kan nog inte vänta dig att myndigheterna gör något med en enda slapp kontakt per mejl...
En falskbokföring är faktiskt rätt allvarlig när du inte vet vem det är. Om det är någon mindre nogräknad kan det komma folk som vill åt honom, eller prata hut om hans skulder t.ex. Du kan t.o.m. få en bomb som smäller av i trapphuset om han har koppling till gängkriminalitet...
Personen som är skriven hos dig kan också dra dit låssmed för att ta sig in. De kommer sannolikt att göra jobbet.
Sverige är verkligen totalt efterblivet i det här avseendet. Verifikation av nya inneboende eller partners borde göras av i första hand den som redan bor på adressen, om ingen är skriven på adressen eller det inte blir något jakande/nekande svar med motivering, exempelvis om boende är okontaktbar eller död går fastighetsägaren/fastighetsbolaget registrerad hos Lantmäteriet in som överinstans gällande ärendet.