2024-02-08, 23:40
Avstängd
https://vm.tiktok.com/ZGeBFEUQh/

Blev chockad när jag såg att han hade dömts. Vad fan är det han kan ha dömts för? Hittar inte artikel någon annanstans.
Citera
2024-02-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy

Blev chockad när jag såg att han hade dömts. Vad fan är det han kan ha dömts för? Hittar inte artikel någon annanstans.

Märkligt att dom kan göra något åt att folk skriver sig hos vem som helst när det kommer till människor som jobbar inom systemet - åt system. Men när det gäller vanligt folk då står dom där som förståndshandikappade mähän och kan inget göra.
Citera
2024-02-09, 00:09
Medlem
Cools avatar
Skulle väl tippa, folkbokföringsbrott. Hörde att det var tal om hårdare straff för det för inte så länge sedan.
Citera
2024-02-09, 06:44
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy

Folkbokföringsbrott

42 §***Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2024-02-09, 07:46
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Folkbokföringsbrott

42 §***Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader.
Förgripelse mot tjänsteman dessutom.
Citera
2024-02-09, 11:05
Medlem
Zenabs avatar
Hahaha helt rätt! Han borde ha en medalj för detta
Citera
2024-02-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Märkligt att dom kan göra något åt att folk skriver sig hos vem som helst när det kommer till människor som jobbar inom systemet - åt system. Men när det gäller vanligt folk då står dom där som förståndshandikappade mähän och kan inget göra.
Visst är det så.
Jag har en person som bor hos mig. Har aldrig sett honom, och någon del av hyran har jag inte fått heller.
Skrev ett mejl till Skatteverket som folkbokför för 1 år sedan. Han bor fortfarande kvar.
Citera
2024-02-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Visst är det så.
Jag har en person som bor hos mig. Har aldrig sett honom, och någon del av hyran har jag inte fått heller.
Skrev ett mejl till Skatteverket som folkbokför för 1 år sedan. Han bor fortfarande kvar.

"Skrev ett mejl för ett år sen" ???
Ligg på, ligg på, ligg på, tills det förhoppningsvis händer något. Du kan nog inte vänta dig att myndigheterna gör något med en enda slapp kontakt per mejl...

En falskbokföring är faktiskt rätt allvarlig när du inte vet vem det är. Om det är någon mindre nogräknad kan det komma folk som vill åt honom, eller prata hut om hans skulder t.ex. Du kan t.o.m. få en bomb som smäller av i trapphuset om han har koppling till gängkriminalitet...

Personen som är skriven hos dig kan också dra dit låssmed för att ta sig in. De kommer sannolikt att göra jobbet.

Sverige är verkligen totalt efterblivet i det här avseendet. Verifikation av nya inneboende eller partners borde göras av i första hand den som redan bor på adressen, om ingen är skriven på adressen eller det inte blir något jakande/nekande svar med motivering, exempelvis om boende är okontaktbar eller död går fastighetsägaren/fastighetsbolaget registrerad hos Lantmäteriet in som överinstans gällande ärendet.
Citera
2024-02-09, 15:04
Medlem
george.sthlms avatar
Så snubbet ligger hos kronis, har inte en krona på kontot och dom dömmer honom
till böter som han inte kan betala. Smart !
Citera
2024-02-09, 21:53
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Så snubbet ligger hos kronis, har inte en krona på kontot och dom dömmer honom
till böter som han inte kan betala. Smart !

Han har ju ett par år kvar och leva. Skulden försvinner inte.
Citera
2024-02-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Visst är det så.

lol? Fan vad sjukt detta land är.
Citera
2024-02-10, 22:00
Medlem
StorTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenab
Hahaha helt rätt! Han borde ha en medalj för detta

Det är rätt störigt gjort, men det saknas inte rättshaveristhumorpoäng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in