Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-08, 12:41
Medlem
Hej,
för typ 10 år sedan kom det in en okänd insättning till mitt företag. Några tusenlappar. Min internetbank erbjöd inte någon information om vem som skickat dem. Så jag bokförde in dom som en skuld och tänkte att när som helst kommer banken mena att något fel hänt och dra tillbaka pengarna.

Nu typ 10 år senare, så har jag fortfarande pengarna kvar på kontot och bokfört dem som en skuld. Nu till frågan... hur städar jag upp detta på rätt sätt?

a) Bokför det som en intäkt och betalar bolagsskatt på "vinsten"?
b) Gör en utbetalning till t.ex. mig själv och tar bort skulden?
c) Annat alternativ? Specificera gärna! =)
Citera
2024-02-08, 12:59
Medlem
Charlie-Whites avatar
Har man sagt A måste man säga B, sedan får man C va D E....

Mitt svar: B
Citera
2024-02-08, 13:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,
för typ 10 år sedan kom det in en okänd insättning till mitt företag. Några tusenlappar. Min internetbank erbjöd inte någon information om vem som skickat dem. Så jag bokförde in dom som en skuld och tänkte att när som helst kommer banken mena att något fel hänt och dra tillbaka pengarna.

Nu typ 10 år senare, så har jag fortfarande pengarna kvar på kontot och bokfört dem som en skuld. Nu till frågan... hur städar jag upp detta på rätt sätt?

Alternativ B är flagrant skattefusk vilket känns rätt ovärt för några tusenlappar..

Du ska naturligtvis intäktsföra posten, d.v.s alternativ A. Det borde du ha gjort för 7-8 år sedan, men bättre sent än aldrig.
Citera
2024-02-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du ska naturligtvis intäktsföra posten, d.v.s alternativ A. Det borde du ha gjort för 7-8 år sedan, men bättre sent än aldrig.

Tack för svaret! Ja, bättre sent än aldrig =)

Är nyfiken på vad du skulle använda som verifikation i bokföringen.
Citera
2024-02-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Har man sagt A måste man säga B, sedan får man C va D E....

Mitt svar: B

Tack för svaret! =)
Citera
2024-02-09, 11:58
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Hej,

Alternativ A. Som du kanske varit inne på är det 10 års preskriptionstid om du inte vet vem betalaren är, och den tiden har gått. Så ta upp den som skattepliktig men ej momspliktig intäkt i företaget.
Citera
2024-02-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Alternativ A. Som du kanske varit inne på är det 10 års preskriptionstid om du inte vet vem betalaren är, och den tiden har gått. Så ta upp den som skattepliktig men ej momspliktig intäkt i företaget.

Wow, tack för svaret. Så jag ska inte registrera någon utgående moms för denna intäkt menar du. Tack.

Long shot, men jag undrar om du har någon länk till Skatteverket med samma info?
Citera
2024-02-10, 18:54
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Wow, tack för svaret. Så jag ska inte registrera någon utgående moms för denna intäkt menar du. Tack.

Long shot, men jag undrar om du har någon länk till Skatteverket med samma info?
Preskriptionstiden står i den mycket korta preskriptionslagen. Momsfrågan handlar helt enkelt om att det inte skett någon momspliktig försäljning. Du kan läsa mer om vad som är momspliktigt här. Ditt fall faller redan på första villkoret. Du har inte levererat någon vara eller tjänst, alltså finns det ingen omsättning som kan vara momspliktig. Eftersom det inte är omsättning ska det inte heller redovisas som omsättning i årsredovisningen, utan som övrig intäkt.
Citera
2024-02-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Preskriptionstiden står i den mycket korta preskriptionslagen. Momsfrågan handlar helt enkelt om att det inte skett någon momspliktig försäljning. Du kan läsa mer om vad som är momspliktigt här. Ditt fall faller redan på första villkoret. Du har inte levererat någon vara eller tjänst, alltså finns det ingen omsättning som kan vara momspliktig. Eftersom det inte är omsättning ska det inte heller redovisas som omsättning i årsredovisningen, utan som övrig intäkt.

Tack för din tid =) Uppskattar det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in