2024-02-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Är inte det att brukaren har en larmknapp, typ på ett armband? Det används t.ex om man ramlat o inte kommer upp igen med mycket mer.

Om det var damen i huset som hade hemtjänst kanske hon tryckt på det om mannen var aggressiv och det enda hon hade möjlighet till.

Precis så. Min fru jobbar inom Kungsbackas Hemtjänst och brukaren kan larma för egentligen vad som helst. Då ringer Hemtjänstens växel tillbaka och får de inget svar kollar de om de har personal som är i närheten i första hand. Därefter åker man dit så snabbt som möjligt. De flesta i personalen vet vilka brukare som bor på de olika adresserna. Så min frus misstanke varför de åkte två dit, beror på att en av brukarna kan vara ”stökig” och det är bra om man är två i sådana situationer.
Dock har hon ingen kännedom om just dessa brukare.
Citera
2024-02-08, 12:15
Moderator
Citat:
Är inte det att brukaren har en larmknapp, typ på ett armband? Det används t.ex om man ramlat o inte kommer upp igen med mycket mer.

Om det var damen i huset som hade hemtjänst kanske hon tryckt på det om mannen var aggressiv och det enda hon hade möjlighet till.

Aldrig hört att det kallas tyst larm, bara hört begreppet trygghetslarm.

Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Ett tyst larm är precis vad det låter som, ett larm som inte väcker någon uppmärksamhet. Ett sånt larm används till precis vad man tror, nämligen att skicka ett larm i hotfulla situationer utan att det märks.

Använder man Google hittar man att Verisure till exempel har något de kallar för en ”hot-kod” man kan slå in istället för sin vanliga kod när man larmar av till exempel sitt hem, då larmas det av som vanligt men ett tyst larm skickas också, till exempel om man tvingats att larma av under hot.

Varför hemtjänsten skulle åka ut på tysta larm vet jag inte, det får någon som jobbar i hemtjänsten svara på.

Bra funktion men oklart varför det skulle användas i detta fall, antar att gubben skulle kunna larma av själv om det är så att han inte vill ha igång det.

Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Ja, det här pressmeddelandet verkar stödja det också: https://www.mynewsdesk.com/se/helsin...-timme-3195213

Det verkar dock definitivt inte vara samma sak i andra larmlösningar, så det är en olycklig begreppsförvirring.

Jag såg också det ärendet när jag sökte men hittade inte fler träffar på det så osäker om man kan fastslå att det är det som åsyftas.

Av bilderna att döma så är det inte mycket kvar av huset, jag undrar vad för vätska de hade hemma som ger en explosionsartat brand.
Citera
2024-02-08, 12:30
Medlem
Tyst larm kallas det när ett trygghetslarm har aktiverats men ingen röst svarar. Det står en låda i bostaden med en högtalartelefon som larmcentralen kan prata genom och höra en person som exempelvis har ramlat och ligger på golvet utan att kunna komma upp. Om ingen svarar på högtalartelefonens utrop åker hemtjänsten alltid ut akut för det kan vara allvarlig. Tyst larm är inget särskilt larm utan bara att ingen svarar med röst.
Citera
2024-02-08, 12:40
Medlem
Tror att mannen har riggat och anlagt branden.. kan även undra om han har haft ihjäl sin fru innan själva branden.. eller om dom båda ville ha det så här.. någon som vet om paret var sjukan (cancer) eller liknande.. eller bara ville avsluta livet… Men det måste varit en sjuhelsikes brand … finns ju inget kvar av huset…
Citera
2024-02-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Tror att mannen har riggat och anlagt branden.. kan även undra om han har haft ihjäl sin fru innan själva branden.. eller om dom båda ville ha det så här.. någon som vet om paret var sjukan (cancer) eller liknande.. eller bara ville avsluta livet… Men det måste varit en sjuhelsikes brand … finns ju inget kvar av huset…

Hemtjänstpersonalens version av händelseförloppet låter väldigt märklig.

Varför skulle en 80-åring få för sig attackera hemtjänstpersonal med en molotovcocktail eller liknande med resultatet att det egna huset brinner ner och båda makarna dör?

Tänk om hemtjänstpersonalen blivit påkomna med att stjäla, bråk uppstår i samband med detta, gamlingarna övermannas och för att dölja sitt brott tänder hemtjänstpersonalen eld inne i huset. Kanske hittar de någon brännbar vätska som de sprider ut. När elden fått ordentlig fyr springer de över till grannen och drar en rövarhistoria.

Ett sådant scenario låter inte mer osannolikt med tanke på att vilka psykfall som helst verkar kunna få anställning inom hemtjänsten.
Senast redigerad av Svempa86 2024-02-08 kl. 13:13.
Citera
2024-02-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Precis så. Min fru jobbar inom Kungsbackas Hemtjänst och brukaren kan larma för egentligen vad som helst. Då ringer Hemtjänstens växel tillbaka och får de inget svar kollar de om de har personal som är i närheten i första hand. Därefter åker man dit så snabbt som möjligt. De flesta i personalen vet vilka brukare som bor på de olika adresserna. Så min frus misstanke varför de åkte två dit, beror på att en av brukarna kan vara ”stökig” och det är bra om man är två i sådana situationer.
Dock har hon ingen kännedom om just dessa brukare.

Det är dubbelbemanning i nästan alla nattpatrullens bilar, speciellt dom som har larmbilen - dvs åker på ej regelbundna insatser som i detta fallet ett tyst larm - att någon har larmat men larmcentralen får ej svar när man ringer upp brukaren, kan vara fallolycka el dyl.

Vi kan utesluta att det är rån/stöld, etc som ”maskas” genom rövarhistoria.
Citera
2024-02-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabnoralex
Jösses. Snacka om vara sjuk i huvudet och förmodligen samtidigt dra med sig frugan i det här.
Kan man lita på hemtjänstens version?

De kanske var trötta på gubben?

De är nog oskyldiga men bra att polisen öppnar en utredning och kollar att deras versioner hänger samman
Citera
2024-02-08, 13:32
Medlem
Så dom riskerar att blir brännskadad, vilket dom blev, för att dölja att de hade stulit då eller? Varför så bitter på hemtjänst personal? Sen står det ingen annanstans än här på flash att det va en molotov utan bara ev. Nån brännbar vätska. Sen e de heller ingen som vet om vårdtagaren var dement, psykisk sjuk, missbrukare eller annat. De skulle inte vara första gången personal blir hotade eller liknande om så är fallat
Citera
2024-02-08, 14:20
Medlem
Citat:
Är du dum? Kan det kanske vara så att de är så skadade att de inte är superpepp på att prata med andra än sina anhöriga? De som jobbar i hemtjänsten ute i Vallda är i princip bara etniskt svenska.

Det stämmer inte, har faktiskt varit anställd som timanställd i kungsbackas kommun, jobbade i Onsala där jag bodde på Bedagårdens äldreboende och där var det typ endast svenskar men jag vet att det finns en par blattar på hemtjänsten.
Citera
2024-02-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Hemtjänstpersonalens version av händelseförloppet låter väldigt märklig.

Varför skulle en 80-åring få för sig attackera hemtjänstpersonal med en molotovcocktail eller liknande med resultatet att det egna huset brinner ner och båda makarna dör?

Tänk om hemtjänstpersonalen blivit påkomna med att stjäla, bråk uppstår i samband med detta, gamlingarna övermannas och för att dölja sitt brott tänder hemtjänstpersonalen eld inne i huset. Kanske hittar de någon brännbar vätska som de sprider ut. När elden fått ordentlig fyr springer de över till grannen och drar en rövarhistoria.

Ett sådant scenario låter inte mer osannolikt med tanke på att vilka psykfall som helst verkar kunna få anställning inom hemtjänsten.

Jag har varit anställd av kungsbacka kommun två olika tillfällen. Jag är en "pundare" i samhällets ögon då jag har typ 8 stycken cannabisdomar, ingen som frågade något om det haha. Ändå så fick jag jobba på Äldreboende i Onsala (Bedagårdens äldreboende) samt LSS boende i Fjärås. Jobbet sög så jag bytte ganska så snabbt igen. På LSS boendet va jag enda snubben och det va typ en 18 åring tjej som bodde där som tog av sig naken varje gång jag kom in i hennes rum, hon smeta ketchup över sin Ipad och sig själv och låg och onanerade framför en. Jag klarade inte av det.
Citera
2024-02-08, 14:32
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86

Om hemtjänstpersonal skulle stjäla av åldringar, varför skulle dom göra det under en utryckning på ett larm och inte under vanliga besök där man har färre ögon på sig och lättare kan skylla på andra?

Tänk efter lite innan du skriver.
Senast redigerad av 0x539 2024-02-08 kl. 14:35.
Citera
2024-02-08, 14:43
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet

Det är klarlagt att mannen pytsat ut brandfarlig vätska.

Scenariot kan ju vara så här också:
Hans fru avlider under natten av sjukdom. Han kan kanske inte hantera det och väljer att ta sitt liv.

Eller så mulade han kärringen för att inte morgonkaffet var klart men hon hann larma med sitt arbandslarm och därefter ville bränna skiten innan de kom från hemtjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in