2024-02-08, 01:27
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Inlägg från AI som ChatGPT kan resultera i varning trots att informationen är korrekt. Är det inte dags att införa att AI-baserade inlägg är tillåtna om man tydligt anger att det är AI-genererat. Vem som helst kan ju därefter bemöta inlägget med befintlig fakta.

Vad tycker ni om inlägg där AI konsulteras?
Citera
2024-02-08, 02:08
Avslutad
Har du läst reglerna?

Citat:
0.13. Textrobotar

Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Inlägg som har karaktären av att vara skrivna av AI-verktyg kan raderas utan närmare motivering.

Min åsikt: Om jag vill diskutera med ChatGPT kan jag göra det istället för att skriva här.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-08 kl. 02:19.
Citera
2024-02-08, 03:39
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har du läst reglerna?

Min åsikt: Om jag vill diskutera med ChatGPT kan jag göra det istället för att skriva här.

Jag följer reglerna. Om ChatGPT har rätt oftare än vanliga användare, varför inte påpeka detta?
Citera
2024-02-08, 05:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Jag följer reglerna. Om ChatGPT har rätt oftare än vanliga användare, varför inte påpeka detta?
Det handlar inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar om att forumet är till för att användarna diskuterar med varandra och lika lite som inlägg som enbart består av citat från wikipedia är ok, är inlägg som bara består av en prompt och ev svar från nån bott något som ger nån som helst diskussion.

Man kan använda citat från en botts svar för att illustrera sin egen åsikt, men då ska man också ha en egen åsikt.
Citera
2024-02-08, 05:22
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det handlar inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar om att forumet är till för att användarna diskuterar med varandra och lika lite som inlägg som enbart består av citat från wikipedia är ok, är inlägg som bara består av en prompt och ev svar från nån bott något som ger nån som helst diskussion.

Man kan använda citat från en botts svar för att illustrera sin egen åsikt, men då ska man också ha en egen åsikt.

Kan du bli mer formell och specifik angående reglerna kring AI? Har du Flashback med dig?
Citera
2024-02-08, 07:36
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Kan du bli mer formell och specifik angående reglerna kring AI? Har du Flashback med dig?
Begriper inte din fråga här.

Formalia hittar du i regeln som redan SvenHelsing citerat.

Jag är en av moderatorerna i AI-forumet, där det ofta förekommer att nån vill berätta vad just den har frågat och fått för svar, vilket kanske är intressant för den enskilde, men regeln gäller över hela forumet.

Använd gärna AI-bottars svar som del av din argumentation, men låt inte hela inlägget vara din konversation med en bott.
Citera
2024-02-08, 15:18
Avslutad
Citat:
Och vad i reglerna som jag citerade är det som ska ändras menar du?

Det är inte totalförbjudet att posta AI-inlägg här.
Citera
2024-02-08, 15:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Är det inte dags att införa att AI-baserade inlägg är tillåtna om man tydligt anger att det är AI-genererat.

Citat:
Ursprungligen postat av Regel 0.13
Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning.

Vad i regel 0.13 motsäger ditt "foumförslag" menar du? Verkar som att du bara sparkar in en öppen dörr.
Citera
2024-02-08, 21:27
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad i regel 0.13 motsäger ditt "foumförslag" menar du? Verkar som att du bara sparkar in en öppen dörr.

Jodå, men jag undrar mer över programkod, inte bara text. Det har varit väldigt kinkigt i IT-forumen ibland.
Citera
2024-02-09, 16:54
Medlem
Citat:
Jodå, men jag undrar mer över programkod, inte bara text. Det har varit väldigt kinkigt i IT-forumen ibland.

Programkod är komplext eftersom du måste prompta väldigt specifikt för att få användbart för just det som den specifika personen gör. Sedan kan man Idagsläget ärligt talat förutsätta att alla som inte är nybörjare inom programmering använder AI redan.
Jag gillar hur stack overflow formulerade det
https://stackoverflow.com/help/ai-policy
Citera
2024-02-16, 19:53
Moderator
vhes avatar
Lite sent svar, men eftersom det explicit pratades om kod så kan jag väl i egenskap av moderator i Systemutveckling kommentera:

Kod som postas i Systemutveckling är i regel postad som ett svar på en fråga. "Hur gör jag för att...?" "Varför funkar inte...?" o.s.v.

Om personen som ställer frågan hade varit intresserad av ett AI-genererat svår så hade denna lika gärna kunnat ställa frågan till AI:n. Det möjligen enda hindret hade ju varit att personen inte har rätt typ av abonnemang hos relevant AI-tjänst, men det kan ju knappast vara menat att Flashback skall agera någon form av gratisproxy till betaltjänster.

Så, man får anta att den frågande användaren på något vis inte är nöjd med AI-svar. Då är det inte hjälpsamt att andra sitter och försöker plocka internet-karma genom att lättjefullt återposta det token-dravel Chat-GPT råkar kräkas ur sig med den nanosekundens random seed hen råkade snubbla över.

Därmed inte sagt att AI-kod aldrig får postas. I en diskussion om just fenomenet AI-kod kan det ju så klart i allra högsta grad vara relevant. Men att klistra in svaret från "how do I write a hello world program in brainfuck?" i våra forum kommer idel leda till Varning om jag råkar snubbla över det.
Citera
2024-02-17, 00:08
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Programkod är komplext eftersom du måste prompta väldigt specifikt för att få användbart för just det som den specifika personen gör. Sedan kan man Idagsläget ärligt talat förutsätta att alla som inte är nybörjare inom programmering använder AI redan.
Jag gillar hur stack overflow formulerade det
https://stackoverflow.com/help/ai-policy

Mina erfarenheter är goda. Kompilerad kod beter sig som önskat i 80 % av fallen. Sedan promptar jag jävlig bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in