2024-02-07, 23:23
Medlem
HardcarryX9s avatar
Hej, ville bara ställa en fråga ang min eventuellt rättsliga situation.
En i min familj blev kontaktad av en person som uppgav sig för att vara polis över telefon. Denne person ska ha tjatat om mitt telefonnummer för att kunna ta kontakt med mig. Den i min familj bad om att få ge den ev polisens nr till mig och låta mig ringa upp. Detta är ett vanligt 07 nummer som det inte finns ngn info på online. Jag försökte ringa upp personen tre gånger under dagen, men det gick direkt till automatisk-röstbrevlåda. I och för sig finns inte mitt nr på ngn sida som hitta.se eller truecaller. Men det gör inte heller den i min familjs.
Någon som vet om poliser kan/brukar ta kontakt på detta sätt?
Citera
2024-02-07, 23:31
Medlem
Mainstreamsurgubbes avatar
Vi vänder på detta för att förtydliga frågeställningen: har du gjort något som gör att polisen vill få tag i dig?
Citera
2024-02-07, 23:32
Medlem
Soulflowers avatar
Det kan ju stämma, har du anledning att tro att polisen är intresserad av dig?
Istället för att ringa upp ett mobilnummer så be om namn och ett fast nummer, gärna till en växel eller reception som kopplar dig. Annars kan det ju vara vilken tomte som helst du ringer upp.
Citera
2024-02-07, 23:52
Medlem
HardcarryX9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Det kan ju stämma, har du anledning att tro att polisen är intresserad av dig?
Istället för att ringa upp ett mobilnummer så be om namn och ett fast nummer, gärna till en växel eller reception som kopplar dig. Annars kan det ju vara vilken tomte som helst du ringer upp.

Jag är som sagt ganska nyligen myndig. Beter mig väl som de flesta andra grabbar i min ålder, detta inkluderar ifrågasättbara handlingar. Vems namn ska jag be om? Och till vem? Kanske missförstår dig men då skyller jag det på att jag är för teknologiskt-bortskämd. Polisens reception?
Citera
2024-02-08, 00:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardcarryX9
Jag är som sagt ganska nyligen myndig. Beter mig väl som de flesta andra grabbar i min ålder, detta inkluderar ifrågasättbara handlingar. Vems namn ska jag be om? Och till vem? Kanske missförstår dig men då skyller jag det på att jag är för teknologiskt-bortskämd. Polisens reception?
Fråga efter polisens namn och säg du kommer att ringa upp stationen och prata med honom den vägen eftersom han (den) som ringer upp dig kan vara vemsomhelst som utger sig för att vara polis. Är han polis kommer han att förstå vad du menar.

Ränner du runt med hel och halvkriminella kan det vara en fälla från deras sida för att snärja dig och du kan råka riktigt illa ut. Troligast är det en riktig polis, men se till att du är säker på det innan du berättar ditt livs historia.
Citera
2024-02-08, 01:04
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Har du gjort något som eventuellt skulle kunna göra polisen intresserad av dig? Har du varit ensam och gjort denna sak? eller har du enbart gjort saker som skulle kunna klassas som brott tillsammans med andra? Om ja, har någon av de du gjort detta med, alt. deras familjer också blivit kontaktade av polisen?
Jag utgår ifrån att du känner någon sorts skuld då du ställer denna fråga här, och skulle du vara helt säker på att du är helt oskyldig och ej begått lagbrott så finns det ju ingenting att oroa sig för. Har du däremot gjort något som du vet är olagligt och som kan göra dig intressant för polisen så bör du nog fundera på om du önskar ha försvarare närvarande vid förhöret eller om du tänker axla den rollen själv.
Mycket möjligt att polisen kan kontakta dig från ett ”vanligt” 07-nummer, jag vet personer som haft sms kontakt med polisen (både som misstänkt kallad till förhör men även som anmälare/BO) och då har det numret varit ett ”vanligt” mobilnummer (antagligen polisens tjänstetelefon).
Och skulle polisen vilja förhöra dig, men inte lyckas lokalisera dig genom ditt nummer, så kommer du få hem ett fint litet brev där det finns information och vart och när du ska inställa dig för att bli delgiven misstanke samt bli förhörd (brukar oftast stå vilket brott du kommer bli delgiven misstanke för också)
Citera
2024-02-08, 01:23
Avslutad
Citat:
Ring 11414 och berätta denna infon du skrev i tråden och få det verifierat om det är på riktigt och om det inte är det så upprättar du en anmälan mot den som har numret. Det är olagligt att låtsats vara en myndighetsperson.
Senast redigerad av MajorGorm 2024-02-08 kl. 01:31.
Citera
2024-02-08, 01:25
Avslutad
Du kan även anmäla personens nummer på diverse nummerupplysningssidor dvs när du vet vem numret tillhör.
Citera
2024-02-08, 11:31
Medlem
Imriks avatar
Det låter betydligt sannolikare med någon form av bedrägeri. Är du riktigt nyfiken kan du ringa den riktiga polisen och fråga, om det stämmer att de genuint söker dig så kommer du få reda på det, om det inte stämmer så kommer de be om nummer till personen som utger sig för att vara polis och inleda en brottsutredning mot denne istället.
Citera
2024-02-10, 18:39
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Hej, ville bara ställa en fråga ang min eventuellt rättsliga situation.
En i min familj blev kontaktad av en person som uppgav sig för att vara polis över telefon. Denne person ska ha tjatat om mitt telefonnummer för att kunna ta kontakt med mig. Den i min familj bad om att få ge den ev polisens nr till mig och låta mig ringa upp. Detta är ett vanligt 07 nummer som det inte finns ngn info på online. Jag försökte ringa upp personen tre gånger under dagen, men det gick direkt till automatisk-röstbrevlåda. I och för sig finns inte mitt nr på ngn sida som hitta.se eller truecaller. Men det gör inte heller den i min familjs.
Någon som vet om poliser kan/brukar ta kontakt på detta sätt?

Låter extremt suspekt. Uppenbarligen vet "polisen" vem du är så varför inte bara skicka ett brev isåfall? Att en äkta polis skulle ringa till någons familj har jag aldrig hört under under hela min karriär som jurist..

På det sättet blir ju din familj också inblandad i något som ska stanna mellan dig och polisen. Så det låter mycket otroligt i mina öron..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in