Jag brukar köra på att om man kan byta ut en detalj i loggan och det är uppenbart att man gjort det, men det fortfarande är självklart vad det är för logga från början - då är det en bra logga.
Så IKEA, Nike... osv men det är ju huvudsakligen nåt som funkar på gamla etablerade företag mest.
Samma med tanken att om man helt saknar relation till en produkt men fortfarande kan deras logga. Jag har inte en aning om hur redbulls logga ser ut förutom att det antagligen har en röd tjur på sig, Monster vet jag är tre streck, BMW fyra fält i en cirkel osv... däremot vet jag hur Windows logga ser ut. Jag har rätt jävla bra koll på Mercedes logga.
Så det enda som avgör vad "bästa" betyder - är ju om det förmedlar vad designern vill att den ska förmedla på uppdrag på hur företaget vill bli sedda. Vilka känslor det ska få en att ha osv. Samtidigt ska den förmedla vilket jävla företag det är ... (vilket är varför jag alltid propsat på att dom första fem åren i alla fall ska loggan alltid presenteras med namnet på firman, organisation eller vad det än är vilket är SJUKT svårt att få företag att gå med på. "Ni är inte Nike... än" brukar funka dock)
Så min "bästa" är väl ocean generations logga.
https://i.imgur.com/6XGTQAt.jpg
Helt okänd grej, varm, havsinspirerad, enkel. Litet flummig men funkar med tanke på vad gruppen (nån sorts havsvälgörenhet-miljö-tjohej) vill framställa sig som)