2024-02-05, 13:32
Avslutad
https://sverigesradio.se/artikel/chefernas-uppmaning-till-underskoterskorna-prata-inte-med-media (Publicerat tisdag 17 maj 2022)

Chefer uppmanade undersköterskor att inte prata med media.

Senare efter repotaget så avslutade socialchefen sin anställning inom kommunen 2023.

Vid incidenten så var det (M) som hade det yttersta ansvaret för kommunen genom ordförandeposten i kommunstyrelsen och så är det fortfarande.
Citera
2024-02-05, 14:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figoo
https://sverigesradio.se/artikel/chefernas-uppmaning-till-underskoterskorna-prata-inte-med-media (Publicerat tisdag 17 maj 2022)

Chefer uppmanade undersköterskor att inte prata med media.

Senare efter repotaget så avslutade socialchefen sin anställning inom kommunen 2023.

Vid incidenten så var det (M) som hade det yttersta ansvaret för kommunen genom ordförandeposten i kommunstyrelsen och så är det fortfarande.
Du menar att soc.chefen blev anställd under sossarna men att under M så tvingades han att avgå?
det var ju bra gjort av (m).
Eller det kanske inte har något alls att göra med vilka politiker som styr?
jag menar soc.chefer och soc.personal är ju (v), (mp) eller (s) mestadels?
var det dessa vänsterkollaboratörer som inte ville att verkligheten skulle komma upp i dagsljuset?
Citera
2024-02-05, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du menar att soc.chefen blev anställd under sossarna men att under M så tvingades han att avgå?
det var ju bra gjort av (m).
Eller det kanske inte har något alls att göra med vilka politiker som styr?
jag menar soc.chefer och soc.personal är ju (v), (mp) eller (s) mestadels?
var det dessa vänsterkollaboratörer som inte ville att verkligheten skulle komma upp i dagsljuset?

Vad hade han för personlig vinning i att tysta undersköterskorna? Han agerade kanske som hans arbetsgivare kommunen ville eller kunde tänkas vilja och moderaterna som ytterst styrde i kommunen.
Senast redigerad av figoo 2024-02-05 kl. 14:43.
Citera
2024-02-05, 14:27
Avslutad
Det kanske är dags att dra upp GDPR till Högsta Domstolen så att denna ges möjlighet att tolka EU-rätten så att Sverige blir ett friskare land och inte så förljuget och ängsligt som det är nu,
rakt i nyllet på alla kapitalister och fascister som älskar att synas med sina flotta hus mitt på Vaxholm och nedvärdera alla andra.
Citera
2024-02-05, 14:53
Medlem
NollFemNollFems avatar
Den socialchefen tycks verkligen inte gilla frispråkig personal
(FB) Falköpings kommun tystar anställda genom omplacering
Citera
2024-02-05, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Den socialchefen tycks verkligen inte gilla frispråkig personal
(FB) Falköpings kommun tystar anställda genom omplacering

Är det så troligt att han personligen inte gillar frispråkig personal så mycket att han riskerar sitt eget rykte och jobb eller finns det något mer bakomliggande?
Senast redigerad av figoo 2024-02-05 kl. 15:04.
Citera
2024-02-05, 15:40
Avslutad
Undersköterskor är generellt inte moderaternas väljargrupp enligt tex undersökning med koppling till yrkesgruppen och inom tex kommun finns ju möjlighet att hålla nere skattekostnader vilket (M) har haft intresse av att göra lite mer än vissa andra partier traditionellt sett (nackdelen är att det kan gå ut negativt över tex kommunala verksamheter) vilket isåfall skulle kunna finnas intresse av att tystas ner. Detta skulle kunna peka på att moderaterna har en del i det hela eftersom det är dom som har det yttersta ansvaret i den kommunen nu och hade det vid händelsen.
Senast redigerad av figoo 2024-02-05 kl. 16:30.
Citera
2024-02-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadSurgeon
Det kanske är dags att dra upp GDPR till Högsta Domstolen så att denna ges möjlighet att tolka EU-rätten så att Sverige blir ett friskare land och inte så förljuget och ängsligt som det är nu,
rakt i nyllet på alla kapitalister och fascister som älskar att synas med sina flotta hus mitt på Vaxholm och nedvärdera alla andra.

Vad 17 har GDPR med detta att göra?
Citera
2024-02-06, 14:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Vad hade han för personlig vinning i att tysta undersköterskorna? Han agerade kanske som hans arbetsgivare kommunen ville eller kunde tänkas vilja och moderaterna som ytterst styrde i kommunen.
Dvs vi har ingen aning om vad som hände.
Jag gissar i alla fall att den mest rimliga förklaringen är att socialchefen inte frågar politikerna vad de skall skriva i mail till sina anställda.
Så här har du såssar, miljöpartister och vänsterfolk som har totat ihop detta mail och får ta ansvar för det.
Det tror jag är den mest rimliga förklaringen.
Samt att det inte kan uteslutas att det är välvilligt men slarvigt formulerat utan att ha för avsikt att tysta personal.
Citera
2024-02-06, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Dvs vi har ingen aning om vad som hände.
Jag gissar i alla fall att den mest rimliga förklaringen är att socialchefen inte frågar politikerna vad de skall skriva i mail till sina anställda.
Så här har du såssar, miljöpartister och vänsterfolk som har totat ihop detta mail och får ta ansvar för det.
Det tror jag är den mest rimliga förklaringen.
Samt att det inte kan uteslutas att det är välvilligt men slarvigt formulerat utan att ha för avsikt att tysta personal.

Socialchef får nog viss vägledning i hur han ska sköta sitt jobb från politikerhåll (kommunstyrelsen har ett övergripande ansvar för utveckling av och samordning inom kommunen) men han fick nog som du skriver inte direkta direktiv kring hur han skulle uttrycka sig.

Som du såg tidigare i tråden så verkar den fd socialchefen i den kommunen ha varit i blåsväder innan i samma kommun enligt en annan flashback-tråd med ett annat repotage med likheter och då handlade det om att han ska ha varit inblandad i omplacering av personal som larmade om vårdprister. Vet dock inte vilka som hade yttersta ansvaret i den kommunen under den perioden, kan ha varit S och jag tror inte heller att tex dom är oskyldiga kring missförhållanden men jag skrev vilka som hade yttersta ansvaret när den händelse som denna tråds ämne handlade om ägde rum och resonerade kring det.
Senast redigerad av figoo 2024-02-06 kl. 15:49.
Citera
2024-02-07, 11:42
Avslutad
Med att också ha varit inblandning i omplacering av personal som larmade om vårdbrister ca 2015 så menar jag att han (socialchefen) åtminstone ska har yttrat sig i media kring det och försvarat omplaceringen av vårdpersonalen som skedde i samband med att det larmades om vårdbrister från samma personal. Det kanske var en annan socialchef som utförde omplaceringen och sedan slutade (framkommer inte i artikeln) https://www.expressen.se/gt/ulla-omplacerad-efter-larm-om-vardbrister/

Det skulla kunna tolkas som att det som att det verkar finnas ett mönster kring att när obekväma problem uppmärkasammas så kan man tolka det som att det görs vissa åtgärder inom verksamheten för att bakomliggande ansvariga ska försöka komma undan mer med det (tex förändringar inom verksamheten som skedde i fallet (2015) och att ansvarig slutar (skedde 2023 efter händelsen 2022 och kanske ca 2015 när den andra händelsen skedde. (kan vara väldigt svårt att motbevisa dom bakomliggande ansvariga om dom har inflytelserika roller och det kanske därför används som strategi för att komma undan med brister inom tex vård).

Repotaget 2022 kring att kommun begränsade anställdas yttrandefrihet var tydligt att det var fel då vi lever i ett land som kallar sig demokratiskt och man blir därför misstänksam och tappar förtroende för bakomliggande ansvariga.
Citera
2025-04-10, 07:53
Avslutad
Kontot "Riddarhuset" skrev:
"Dvs vi har ingen aning om vad som hände."

Svar på påståendet som kontot "Riddarhuset" gav:

Jo, vi har aning om vad som hänt:

Kommunpolitiker anklagade vårdpersonal felaktigt i lokalmedia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto