• 5
  • 6
2024-02-06, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hej

Säg att man inte har hål eller andra problem i munnen vid sitt senaste besök hos sin tandläkare som 30-plusare, efter det senaste besöket ser man till att varenda dag borsta tänderna 30 minuter efter varje måltid (enligt tandläkare så ska man borsta först en halvtimme efter måltiden). Kan man då utgå ifrån att man aldrig behöver besöka tandläkare under sin (livstid) så länge man fortsätter på samma sätt?

Tja, jag har väl i skrivande stund ca 20-25 år sedan mitt senaste tandläkarbesök och då var det väl till hygienist. Har inte haft några besvär och TROR mig ha bra tandhälsa. Men det är klart, utan att besöka tandvården kan man ju heller inte veta säkert. Min familj/släkt har världens sämsta tänder så går det i arv kan det ju mycket väl vara så att jag sitter med ett renoveringsprojekt i käften utan att veta om det. Men ignorance is bliss och jag har inga planer på att besöka en tandläkare om jag inte får några tydliga besvär.
Citera
2024-02-06, 03:29
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Hej

Säg att man inte har hål eller andra problem i munnen vid sitt senaste besök hos sin tandläkare som 30-plusare, efter det senaste besöket ser man till att varenda dag borsta tänderna 30 minuter efter varje måltid (enligt tandläkare så ska man borsta först en halvtimme efter måltiden). Kan man då utgå ifrån att man aldrig behöver besöka tandläkare under sin (livstid) så länge man fortsätter på samma sätt?
förr eller senare så tappar du ju tänderna
Då är problemet borta.
Citera
2024-02-06, 03:30
Bannlyst
Jag borstar tänderna 24 ggr per år
Citera
2024-02-06, 04:22
Medlem
Börja snusa bästa sättet slippa hål
Citera
2024-02-06, 09:31
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Hej

Mja, i teorin. Men bara om man gör något själv åt den plack som byggs upp.
OM man inte äter massa sötsaker/godis eller dricker sötade drycker, så går det bättre att klara sig.

Sedan bör man följa tandläkarens rekommendationer åtminstone en bit. Jag borstar med motortandborste och använder munskölj varje gång (utan alkohol i, viktigt!) och jag behöver bara gå till tandläkaren var tredje år enligt schemat, just för att jag har så bra munhygien. Var tredje år kontroll och rensa lite plack. Det hade kunnat undvikas om jag t.ex. kört med tandtråd tror jag, men det orkar jag inte.
Sedan har jag en grej att jag gnisslar tänder när jag sover så det sliter på tänderna en del och jag blir öm i käkarna, men det löstes genom att ha en formgjuten bettskena som jag sover med. Känner den knappt, och tandproblemet är borta.

Jag är typ runt 50 år och har haft det så här de senaste 30 åren.. Snusar inte!
Senast redigerad av GlennGBG 2024-02-06 kl. 09:34.
Citera
2024-04-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag har nog inte varit hos tandläkaren på 20 år ungefär. Jag är 40 år nu. Jag har aldrig haft problem med karies. (kanske för att jag snusar) Jag har inte ens borstat tänderna dom senaste åren. (Jag använder enbart plackers).
Känns det inte hyfsat strävt mot tandytan vid det här laget då?
Citera
2024-04-23, 20:26
Medlem
shitmagnets avatar
Kör man Keto/Carnivore dieter så klarar man sig nog jävligt bra iaf.
Kolhydrater avmineraliserar tänderna, därmed överlag grundproblemet till en dålig tandhälsa.

Men det verkar finnas andra utlösande orsaker med; långvarig eller extrem psykiskt stress t.ex. Antagligen för att det bl.a kör ph-värden i botten.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in