Citat:
Ursprungligen postat av
fonder
Hej
Säg att man inte har hål eller andra problem i munnen vid sitt senaste besök hos sin tandläkare som 30-plusare, efter det senaste besöket ser man till att varenda dag borsta tänderna 30 minuter efter varje måltid (enligt tandläkare så ska man borsta först en halvtimme efter måltiden). Kan man då utgå ifrån att man aldrig behöver besöka tandläkare under sin (livstid) så länge man fortsätter på samma sätt?
Mja, i teorin. Men bara om man gör något själv åt den plack som byggs upp.
OM man inte äter massa sötsaker/godis eller dricker sötade drycker, så går det bättre att klara sig.
Sedan bör man följa tandläkarens rekommendationer åtminstone en bit. Jag borstar med motortandborste och använder munskölj varje gång (utan alkohol i, viktigt!) och jag behöver bara gå till tandläkaren var tredje år enligt schemat, just för att jag har så bra munhygien. Var tredje år kontroll och rensa lite plack. Det hade kunnat undvikas om jag t.ex. kört med tandtråd tror jag, men det orkar jag inte.
Sedan har jag en grej att jag gnisslar tänder när jag sover så det sliter på tänderna en del och jag blir öm i käkarna, men det löstes genom att ha en formgjuten bettskena som jag sover med. Känner den knappt, och tandproblemet är borta.
Jag är typ runt 50 år och har haft det så här de senaste 30 åren.. Snusar inte!