2024-02-04, 17:51
Medlem
Hej! Jag har varit sjukskriven för depression i två veckor nu. Har fått ett sjukintyg för vecka två som jag planerade att lämna in till arbetet på måndag. Läkaren ville att jag skulle börja jobba på måndag.

Jag tror inte jag orkar börja imorgon. Vad händer om jag stannar hemma imorgon? Kan jag förlora jobbet eller vad kan hända? Är tillsvidareanställd sedan många år.
Citera
2024-02-04, 18:01
Moderator
Maviels avatar
Du får ha en dialog med din läkare och berätta att du inte mår tillräckligt bra. Ofta kan det vara bra att ändå få komma iväg och jobba lite. Be om en dialog tillsammans med arbetsgivaren så du kan lägga upp en realistisk plan för återgång till arbetet. Om du inte redan har kontakt med en psykolog så kan det vara bra för dig.
Citera
2024-02-04, 18:03
Medlem
kyrkstockens avatar
I princip (inte ditt fall) undrar jag hur man kan sjukskriva någon två veckor för depression. Har någon blivit botad på två veckor?

Är du med i facket och jobbar på en större arbetsplats är det nog ingen fara.

Finns det någon akutpsyk man kan besöka? Har du fått diagnosen av primärvården skall du nog ringa dom imorgon i alla fall.
Citera
2024-02-04, 18:25
Medlem
Haha sjukskriven för depression i 2 veckor, det kan nog bara hända i Sverige. Du är inte deprimerad, fixa ditt liv så fixar sig depressionen.
Citera
2024-02-04, 18:36
Medlem
Sundhetsstyrelsens avatar
föreslår att du fixar några veckor med 50%
Citera
2024-02-04, 19:17
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Hej! Jag har varit sjukskriven för depression i två veckor nu. Har fått ett sjukintyg för vecka två som jag planerade att lämna in till arbetet på måndag. Läkaren ville att jag skulle börja jobba på måndag.

Jag tror inte jag orkar börja imorgon. Vad händer om jag stannar hemma imorgon? Kan jag förlora jobbet eller vad kan hända? Är tillsvidareanställd sedan många år.
Läkare nuförtiden är livrädda att sjukskriva, de brukar ge två veckor för det är vad Försäkringskassan tillåter utan vidare utredning vad jag förstår.

Om läkaren nu godtagit att du har en depression, så måste ju denne också veta i sitt utövande som läkare att en sådan inte går över på två veckor. Du måste ju ha en handlingsplan, förslag på saker som ska få dig ur depressionen o s v.

Men, med det sagt, så blir ju inte depression automatiskt bättre av att gå hemma.

Har du fått SSRI-preparat? Remiss till psykolog/kurator?
Citera
2024-02-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Läkare nuförtiden är livrädda att sjukskriva, de brukar ge två veckor för det är vad Försäkringskassan tillåter utan vidare utredning vad jag förstår.

Om läkaren nu godtagit att du har en depression, så måste ju denne också veta i sitt utövande som läkare att en sådan inte går över på två veckor. Du måste ju ha en handlingsplan, förslag på saker som ska få dig ur depressionen o s v.

Men, med det sagt, så blir ju inte depression automatiskt bättre av att gå hemma.

Har du fått SSRI-preparat? Remiss till psykolog/kurator?

Har tidigare tagit SSRI-preparat. Men jag slutade med de för över ett halvår sedan, självmant.

Läkaren sa jag skulle boka psykolog via Internet. Eftersom jag tidigare har testat preparat så tänkte väl läkaren att jag skulle gå en annan väg.

Men känns övermäktigt att först jobba 100%, sedan ska livet fungera och man ska gå en behandling på det. När energinivån är så låg som den är just nu.
Citera
2024-02-04, 19:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Har tidigare tagit SSRI-preparat. Men jag slutade med de för över ett halvår sedan, självmant.

Läkaren sa jag skulle boka psykolog via Internet. Eftersom jag tidigare har testat preparat så tänkte väl läkaren att jag skulle gå en annan väg.

Men känns övermäktigt att först jobba 100%, sedan ska livet fungera och man ska gå en behandling på det. När energinivån är så låg som den är just nu.

Kontakta vårdcentralen igen och säg att det är omöjligt att arbeta just nu. Om du inte får förlängd sjukskrivning så går du till jobbet på måndag men sjukanmäler dig igen på tisdag.
Citera
2024-02-04, 19:46
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Jo, det känns så, men rutiner är rätt viktiga när man är deprimerad.

Varför slutade du med SSRI-preparat?
Citera
2024-02-04, 19:46
Medlem
zombie-nations avatar
När läkaren sas att du får en vecka, sedan ska du vara frisk och jobba, gick du bara med på det? Du har haft medicin innan så du vet nog vad en depression är, och att man faktiskt inte ens kan ställa diagnosen depression på så kort tid. Så det verkar ju som världens sämsta läkare. Såvida du inte haft diagnosen sedan innan du blev hemma.

Du ska alltså inte bli remitterad, du ska själv kontakta en psykolog. Vad ska läkaren göra då, ingenting? Eller menade han att du ska gå i sådan där terapi med en robot?

Hjälpte inte medicinen eller varför slutade du? Hur lång tid tog du den? Hjälpte inte en enda sort så brukar man testa andra. Terapin lär inte fixa dig på kort tid, så hur hade läkaren tänkt att du skulle klara både heltid och terapi? Vägen ur depression är längre utan medicin. Blir så konfunderad, tror läkaren att två veckor och dessutom ingen behandling botar depression? Din läkare behöver mediciner. Men så här går det när man tror att allmänläkare kan sköta alla andra specialiteter. Kontakta jobbet om du verkligen inte klarar av att gå. Sedan håller jag med, kontakta psykakuten. Du kan ringa dit och förklara situationen. Sedan kan de guida dig.
Citera
2024-02-05, 03:24
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Hej,

Din kropp och själ har gett dig en varning.

Livsstilen du har nu kommer inte fungera för evigt.

Ta vara på detta.

En man har rätt att säga nej.

Man kanske inte tror det i dagens moderna samhälle men du är en människa och människor har känslor.

Andra får inte kräva att du ska göra saker som du inte vill göra.

Ett sätt att säga nej är:
”nej, jag vill inte göra det, men jag kan tänka mig att göra det här istället.”

Prova gå ned till deltid eller 75 % om det finns möjlighet.

Fundera på vad som är viktigast i livet.

Att jobba ihjäl sig tills man dör så man kan tjäna så mycket pengar som möjligt i livet?

Eller att leva ett väldigt enkelt liv med några få vänner som vill överösa en med kärlek dygnet runt?

Undersök spiritualitet.

Saker vi lär oss i den här världen via skola och det moderna samhället kanske inte är 100 % sant?

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in