Dramaserie med en hel del humor som handlar om Jack Dawkins (Artful Dodger från Oliver Twist) och hans liv som kirurg i en brittisk koloni i Australien på 1850-talet.
Jag började höra talas om denna serie för några månader sedan och den släpptes på Disney+ den 17 januari 2024 i Sverige. Jag kollade in vad imdb hade att säga, och betyget var högt (8/10) och recensionerna var väldigt positiva. Så frugan och jag plöjde den på en vecka.
Jag brukar vara ganska så svårflörtad när det kommer till film och TV, men denna serie tycker jag är riktigt bra. Jag har inget att klaga på - skådespelarinsatser, manus, regi, foto, kostym - allt håller hög klass. Förhoppningsvis så kommer det åtminstone en säsong till.
David Thewlis är för mig en skådis som alltid funnits där i periferin och dykt upp lite här och där, men inte gjort speciellt stort intryck på mig. Men hans gestaltning som Fagin är helt fenomenal, och det skulle förvåna mig om han inte får åtminstone en Emmy-nominering som supporting actor, eller helt sonika tar hem den. Fler nomineringar borde nog ramla in för denna serie.
Vad tycker ni andra? Vad tycker ni är bra och dåligt? Vill ni se en säsong till, eller hoppade ni av redan efter första episoden?