2024-02-04, 13:21
Medlem
Hur ser den processen ut då en förvaltare tillsätts? Frågan gäller hela kedjan.

En vän som mår skit och får hjälp av socialtjänsten fick ett mycket summariskt telefonsamtal från kommunens chef för "ekonomiskt bistånd" (eller vad det nu var) om att det var beslutat att en förvaltare skulle tillsättas.

I förra veckan kom psykiatrin hem utan att ha informerat syftet med besöket vilket visade sig vara att skriva sjukintyg för förvaltarskap (min vän trodde de kom för att hjälpa honom att må bättre).

Inga som helst brev har skickats - endast ett högst fragmenterat samtal!

Någonstans på nätet (hittar dock inte rätt sida nu) står det att Tingsrätten brukar tala med personen det gäller. Stämmer det? Har denna laglig rätt att yttra sig? Kommer tingsrätten höra av sig?

Sen undrar jag om någon någonsin lyckats påverka hur stor del av inkomsten som förvaltaren tar hand om?
Jag tänker på följande text...

"Förvaltarens uppdrag ska anpassas till förhållandena i det enskilda fallet. Det kan begränsas till förvaltningen av en fastighet eller en viss del av personens pension. Den enskilde har då inte möjlighet att bestämma över det som faller under förvaltaruppdraget men bestämmer själv över resten av sina angelägenheter."

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/forvaltare-god-man-och-framtidsfullmakter/#Forvaltare

Min vän vill ha en förvaltning som innebär att alla nödvändiga räkningar hanteras av förvaltaren men han vill ha stor frihet att hantera resten av pengarna.
Läkaren på hembesöket sa att det endast finns en variant av förvaltarskap - dvs alla pengar!

Vad för juridisk process ska man följa då en förvaltare tillsätts?

OBS! Dessa frågor gäller inte mig personligen. Det är verkligen en vän jag bryr mig om jag skriver om.
Citera
2024-02-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting

Min vän vill ha en förvaltning som innebär att alla nödvändiga räkningar hanteras av förvaltaren men han vill ha stor frihet att hantera resten av pengarna.
Läkaren på hembesöket sa att det endast finns en variant av förvaltarskap - dvs alla pengar!

Det låter som att det din vän egentligen vill ha är en god man, vilket inte är en form av förvaltare utan en annan insats även om denna också går genom överförmyndarnämnden.

Skillnaden mellan en god man och en förvaltare är att en god man kan hjälpa dig att hantera din ekonomi, medan en förvaltare hanterar din ekonomi.

Vi tar ett exempel.
Har du god man kan du fritt spendera alla dina pengar på att köpa trisslotter, däremot kommer den gode mannen att försöka betala dina räkningar först. Den gode mannen kan dock inte hindra dig från att köpa trisslotter.

En förvaltare kan däremot hindra dig från att köpa trisslotter. Denne övertar då din ekonomiska rättshandlingsförmåga.

Information om processen finns på Sveriges domstolars hemsida:
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/

Information om god man och förvaltare finns hos överförmyndarnämnden i din kommun. Jag skulle därför rekommendera dig att ringa dit.
Citera
2024-02-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det låter som att det din vän egentligen vill ha är en god man, vilket inte är en form av förvaltare utan en annan insats även om denna också går genom överförmyndarnämnden.
Socialtjänsten har redan beslutat att förvaltare kommer införas med tvång. Personen i fråga har redan avverkat två goda män (pga oegentligheter) och "sa upp" den gode mannen. En god man kan man göra sig av med men inte en förvaltare...

Den länk du vänligen skickat mig ger tyvärr inte svar på mina frågor (jag har plöjd denna källa redan). Det jag undrar över innefattar hela processen: socialtjänst fattar beslut, lämnar över till överförmyndarenheten, tingsrätten osv (osäker på om gången är exakt denna).

Kommer någon sin min vän få komma till tals? Har han rätt till detta?
Citera
2024-02-05, 10:00
Medlem
Ärendegången är följande.

- Socialtjänsten har tagit beslut om förvaltning, ärendet går till överförmyndarenheten
- Överförmyndarenheten utreder och aktuell person får chans att yttra sig
- Om beslutet blir att en förmyndare ska tillsättas så skickas ärendet till tingsrätten och där får också personen chans att yttra sig. Det är där som beslutet tas om hur omfattande förvaltarskapet ska vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in