Citat:
Ursprungligen postat av
SnokigaSnoken
Blir mer märkligt om personen varit upprepade gånger på vårdcentralen utan att man ringt tolk, speciellt vid bokade besök.
Det framgår inte om besöken på vårdcentralen var bokade. Många som talar annat språk än svenska har svårt att boka tid på annat sätt än att gå till receptionen. En del vårdcentraler har någon form av drop in. Det försvarar inte varför man inte har bokat telefontolk, det brukar gå att få till inom en kvart eller så. Min tanke är att denne man varit så ofta på vårdcentralen att man inte tagit hans besvär på allvar.[/quote]
Jag tänker att i samband med exempelvis rehabklinikerna känns det som att en tolk behövs för att förstå instruktionerna för hur man ska utföra rehabiliteringen och fråga hur det känns. Sedan är det 11:e besöket där det står att tolk var med och då bestämde man att genomföra en röntgen, som jag fattar det verkar röntgen visat att mannen hade cancer. Samtidigt är det stor sannolikhet att det är som du säger, de ser att personen sökt för samma åkomma flera gånger så man avskriver det rätt snabbt.