2024-02-03, 11:24
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Den svenske SAAB anställde testpiloten Marcus Wandt befinner sig just nu på ISS. Det har inte skrivits speciellt mycket i media om det (jämfört med Fuglesang), och om man börjar gräva så kan man snabbt ana varför. Det visar sig att Marcus flyger med det privata rymdbolaget Axiom Space. På Wikipedia beskrivs de som ett "privat" rymdföretag, och hela artikeln verkar vara extremt nogrann med att inte använda termen "rymdturism". Men det visar sig vara exakt vad det handlar om. Läser man Marcus wikipedia så framkommer det:

Citat:
A total of 400,000,000 kr, about (US$47,000,000) with exchange rate at the time, has been invested in the mission.[19] Saab is the largest private investor in the mission.[20]

Ursäkta vad? Varför investerar SAAB 400 miljoner för att en av deras anställda kan åka på nöjesresa? Europa befinner sig mitt i ett storkrig mot Ryssland, och man väljer att spendera sina pnegar på detta? Är man tillräckligt insatt i hur västerländska stater fungerar så inser man snabbt att det sannolikt är den svenska skattebetalaren som står för majoriteten av denna kostnad. Så med andra ord så går mina skattepengar till andras nöjesresor?
Citera
2024-02-03, 11:33
Medlem
SMART4SSs avatar
Jag tycker det är väl investerade pengar, roligt för Macke jag unnar honom det.
Citera
2024-02-03, 11:59
Medlem
TS bör nog bli än mer upprörd/avundsjuk när en av de ca 20 föremål som astronaut Wandt tog med upp visar sig var en puck från lokala "cluben" Linköping HC som spelar i f d Cloetta Center som slapp heta Jordgubben då SAAB hade lite sponsorspengar över även där

.....eller var det kommunala skattepengar som fick hockeypucken med ?
Citera
2024-02-03, 12:04
Bannlyst
Extremt pinsamt reklamjippo som skattebetalarna får betala.
Citera
2024-02-03, 12:38
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Jag copear genom att intala mig själv att det är för att i förlängningen få sälja nån häftig pryl till axiom och deras polare...
Hade inte ett julbord och en sommarstugerenovering räckt som för alla andra...
Citera
2024-02-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Den svenske SAAB anställde testpiloten Marcus Wandt befinner sig just nu på ISS. Det har inte skrivits speciellt mycket i media om det (jämfört med Fuglesang), och om man börjar gräva så kan man snabbt ana varför. Det visar sig att Marcus flyger med det privata rymdbolaget Axiom Space. På Wikipedia beskrivs de som ett "privat" rymdföretag, och hela artikeln verkar vara extremt nogrann med att inte använda termen "rymdturism". Men det visar sig vara exakt vad det handlar om. Läser man Marcus wikipedia så framkommer det:

Ursäkta vad? Varför investerar SAAB 400 miljoner för att en av deras anställda kan åka på nöjesresa? Europa befinner sig mitt i ett storkrig mot Ryssland, och man väljer att spendera sina pnegar på detta? Är man tillräckligt insatt i hur västerländska stater fungerar så inser man snabbt att det sannolikt är den svenska skattebetalaren som står för majoriteten av denna kostnad. Så med andra ord så går mina skattepengar till andras nöjesresor?

Det här är så dumt att jag knappt orkar kommentera det.
Nöjesresa...
Citera
2024-02-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
TS bör nog bli än mer upprörd/avundsjuk när en av de ca 20 föremål som astronaut Wandt tog med upp visar sig var en puck från lokala "cluben" Linköping HC som spelar i f d Cloetta Center som slapp heta Jordgubben då SAAB hade lite sponsorspengar över även där

.....eller var det kommunala skattepengar som fick hockeypucken med ?
Fuglesang hade med sig Ahlgrens bilar, fast det var rymdraketer.

Det vore intressant att få veta om det kostar att skicka med reklamprylar. Tvivlar i och för sig på att LHC skulle betala för pucken som säkert kommer auktioneras ut senare, men kanske någon som sponsrar LHC?
Citera
2024-02-03, 13:07
Medlem
Varför betaklar SAAB. Vad får de ut av detta?
Särskilt som det mörkas att det är de som betalar
Citera
2024-02-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Varför betaklar SAAB. Vad får de ut av detta?
Särskilt som det mörkas att det är de som betalar
Vad menar du med att det mörkas gällande vem som betalar?
Citat:
Resan arrangeras av amerikanska rymdföretaget Axiom Space genom ett samarbete med NASA, rymdföretaget SpaceX och den europeiska rymdorganisationen ESA.

Hemifrån har Wandts resa fått ekonomisk stöd av Utbildningsdepartementet, Rymdstyrelsen, Försvaret, Svenska rymdaktiebolaget (SSC), Saab och industrigruppen FAM.
https://www.cafe.se/9-fakta-om-sveriges-nya-astronaut-och-hans-rymdresa/
Citat:
Det är flera svenska aktörer som är med och finansierar flygningen genom ett utökat svenskt bidrag till Esa. Från myndighetshåll är det Utbildningsdepartementet, Rymdstyrelsen och Försvaret. Sedan bidrar även det statligt ägda Swedish Space Corporation samt de privata aktörerna Saab och Wallenbergstiftelsens förvaltningsbolag FAM.
https://www.nyteknik.se/rymden/sveriges-nya-astronaut-det-ar-fortfarande-ganska-overkligt/3552661
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-03 kl. 13:16.
Citera
2024-02-03, 13:15
Medlem
Citat:

Men Saab är privat ägt och har inte staten som ägare. Staten köper grejer av Saab, man är snarare rädd att Saab säljs till utlands ägare.
Citera
2024-02-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad menar du med att det mörkas gällande vem som betalar? https://www.cafe.se/9-fakta-om-sveriges-nya-astronaut-och-hans-rymdresa/
Eftersom jag läst säkert 10 artiklar och inte en enda nämnt 400 miljoner från Saab
Citera
2024-02-03, 13:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Det är inte SAAB som investerar utan ESA. Men man har höjt anslagen till ESA troligen för att få en svensk att flyga till ISS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in