• 2
  • 3
2024-02-04, 04:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Varför skulle man ha det? Skaffar man ett djur så tar man väl åtminstone en sväng till veterinären får man väl hoppas...

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alla har inte samma synsätt. De tänker väl att det funkade ju innan. Min är reggad.

Jag kommer självklart inte registrera mina katter.
Men så bor jag långt ute i skogen också.
Citera
2024-02-04, 04:27
Medlem
scoremaxs avatar
Om man skulle VILJA, tror jag nog det finns någonting i varenda hem som man av en eller annan anledning "Inte får ha" och alltså skulle kunna sanktionera på något sätt.

Lantgårdar där det gått i generationer, där vågar jag påstå det inte finns EN ENDA i hela landet där det inte står något bekämpningsmedel, eller någon gammal kemikalie, eller gudbevare konungen, en OREGISTRERAD KATT.
Hur skall det gå, hur skall det gå??

Shit vad patetiskt egentligen.

I en tråd som handlar om brottslighet i sverige, är det mest nämnda brottet att man har ett husdjur otatuerat.
Som fram tills alldeles nyss, och fortfarande i hela världen i övrigt, aldrig varit varit något brott.
Jag dör!
Citera
2024-02-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför? Det är ju inte så att katten slutar fungera om den inte registreras i människobyns datorsystem.

Nä men du får väl typ betala någon veterinär extra för att de inte ska chippa osv. Man måste kanske rapportera själv? Jag minns inte, men jag fattar inte varför. Om din katt skulle springa bort (även en mindre risk för innekatter) så kommer den ju att spåras så att den kan komma hem
Citera
2024-02-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag kommer självklart inte registrera mina katter.
Men så bor jag långt ute i skogen också.
Jag förstår inte det argumentet...?
Citera
2024-02-04, 12:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jag förstår inte det argumentet...?

Ok, vad är syftet med registreringen?
Vad tjänar någon på det?
Citera
2024-02-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ok, vad är syftet med registreringen?
Vad tjänar någon på det?

Hittar någon en katt kan man ju se vems det är. Jag tycker att fördelen är uppenbar.
Citera
2024-02-04, 13:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hittar någon en katt kan man ju se vems det är. Jag tycker att fördelen är uppenbar.

Ok, så om någon hittar en katt, istället för att låta den vara, så att den helt enkelt kan gå hem, så skall man själv ta med sig katten hem, och hålla på och krångla till det??

Jag som nu bor ute i skogen, hur långt bort tror du mina katter går egentligen, innan dom kommer hem?

Googlar man "Kattlagen" eller "registrering av katter" så är det just det enda argumentet som kommer upp.
I Jordbruksverkets text kommer samma argument (men inget annat) upp 3 gånger i texten)
Vilket rent Kognitivt säger rätt mycket om målgruppen.

Det här är en ren hittepålag, grundat i ett icke-existerande problem.

En artikel påpekar att på vischan är det inte helt ovanligt att man själv avlivar katterna, och detta förutsätts vara ett problem.
HUR specificeras inte.
Senast redigerad av scoremax 2024-02-04 kl. 13:11.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in