• 6
  • 7
2024-02-04, 03:12
Transmän erbjuds vaccin mot livsmoders hallucinationer?
Borde det stå...
Har jag missat något ifrån biologilektionerna eller finns det män med livmoder
Hur många vet att det går att mjölka män och sedan göra en ost som är väldigt åtråvärd och prisbelönt per hekto skivad och rökt?
Citera
2024-02-04, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
”För ett halvår sedan gick vården ut med ett personligt erbjudande om gratis vaccinering till alla kvinnor, samt transmän som bytt juridiskt kön, födda 1994-1999. Genom det anser man att man skulle kunna täcka den åldersgrupp som missat vaccinet i skolåldern.”

Är inte det lite väl politiskt korrekt? Transmän har ingen livmoderhals, vilken är den del där cancern startar på grund av HPV (humant papillomvirus). Så vaccineringen är sakligt sett poänglös.

Däremot skulle heterosexuella män, som sprider viruset, ha nytta av vaccinet. Eller deras kvinnliga sexpartner i alla fall. Men de erbjuds inte, vad jag vet.

https://www.bt.se/boras/dodlig-cance...lagt-intresse/

Men kan det verkligen finnas en enda transman i hela världen som skulle vara intresserad av att vaccinera sig ?
Citera
2024-02-04, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är en kostnad för systemet. Om man designat systemet på så vis att man av förvaltningsskäl tvingas till onödiga kostnader så är det dödsdömt. Vi har dessutom designat systemet felaktigt för att tillgodose att psykiskt sjuka människor ska få fortsätta förstärka sin sjukdom. Det rimliga vore att behandla den underliggande psykologiska defekten. Där har du ett exempel på insats som är konstruktivt och hållbart.

Så vad föreslår du istället? Göra en individuell medicinsk bedömning för att avgöra nyttan av en vaccination? Tillåt mig tvivla att det skulle leda till någon minskad kostnad för systemet.d

Sen att de skulle vara psykiskt sjuka får stå för dig. Men oavsett varför skulle man inte ha samma rättigheter till förebyggande åtgärder bara för att man enligt dig är psykiskt sjuk? Vad föreställer du dig att man skulle ta till för behandling? Jag är ockå rätt tveksam till att det skulle vara någon besparing att låtsasbehandla dina fantasisjukdomar.
Citera
2024-02-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
”För ett halvår sedan gick vården ut med ett personligt erbjudande om gratis vaccinering till alla kvinnor, samt transmän som bytt juridiskt kön, födda 1994-1999. Genom det anser man att man skulle kunna täcka den åldersgrupp som missat vaccinet i skolåldern.”

Är inte det lite väl politiskt korrekt? Transmän har ingen livmoderhals, vilken är den del där cancern startar på grund av HPV (humant papillomvirus). Så vaccineringen är sakligt sett poänglös.

Däremot skulle heterosexuella män, som sprider viruset, ha nytta av vaccinet. Eller deras kvinnliga sexpartner i alla fall. Men de erbjuds inte, vad jag vet.

https://www.bt.se/boras/dodlig-cance...lagt-intresse/
Fast transmän har väl livmoderhals så länge de inte har opererat bort allt? Det är väl inte alla som ens opererar sig?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in