2024-02-02, 16:39
Medlem
rovmuns avatar
Jag har ett gammalt hus från 50-talet med en öppen spis, men på övervåningen går skorstenen ut genom väggen och är synlig. Jag skulle vilja sätta upp en hylla och eventuellt några andra saker där, men är orolig för att borra hål i skorstenen eller dess kanaler. Är det någon som vet hur tjock den är och om det är säkert att göra det? Jag skulle också vilja borra i källaren för en liten rörelsesensor.
Senast redigerad av rovmun 2024-02-02 kl. 16:54.
Citera
2024-02-02, 16:46
Medlem
12 cm tjockt är skorstenstegel. Sen vet jag inte om sotarn har synpunkter. I genomföringar genom tak så är det 5 eller 10 cm avstånd till brännbart material. Så sotarn gillar nog inte hyllor av trä på skorstenar.
Citera
2024-02-02, 16:48
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har ett gammalt hus från 50-talet med en öppen spis men på övervåningen så går skorten ut i väggen man ser vad den går så att säga, jag skulle vilja sätta upp en hylla och ev lite andra saker men är orolig för att borra hål i skorten eller dess kanaler. Är det någon som vet hur tjockt det är och om man vågar?
Det är ingen fara, är minst en tegelsten och kanske puts utanför? Kör rödplugg och borra inte djupare än vad skruven går in
Citera
2024-02-02, 16:50
Medlem
Astralplasmas avatar
Jag antar att du menar skorstenen.
Låt bli att borra i den!
Gör aldrig något så dumt!
Tala med din sotare, han kommer garanterat att avråda dej.
Mvh
Citera
2024-02-02, 23:32
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Borra, björnplugg och hyllplan från eternitfabriken är ett säkert kort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem