2024-02-02, 10:05
Medlem
PosaRanterns avatar
Jag håller på att bli galen och vill se om det är ett jag-problem eller om fler upplever samma sak.

Är det fel på Teslornas frambelysning? Har de fel inställning/vinkel?
Det känns som att deras helljus alltid är på.
Jag antar att Tesla, likt många andra moderna bilar, har automatisk helljus av/på-funktion. Men likt förbannat blir man konstant bländad.

Att möta en Tesla på kvällen/natten är vidrigt. Är det en SUV-Tesla kan man lika gärna blunda, man ser ungefär lika mycket av vägen.

Är det bara jag som upplever detta??
Mvh Surgubbe
Citera
2024-02-02, 10:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PosaRantern
Jag håller på att bli galen och vill se om det är ett jag-problem eller om fler upplever samma sak.

Jag antar att Tesla, likt många andra moderna bilar, har automatisk helljus av/på-funktion. Men likt förbannat blir man konstant bländad.

Att möta en Tesla på kvällen/natten är vidrigt. Är det en SUV-Tesla kan man lika gärna blunda, man ser ungefär lika mycket av vägen.

Mvh Surgubbe
Håller med och nyare VW:s också.
Citera
2024-02-02, 10:10
Medlem
Dom har extremt starka lampor, tesla modell x är ju vidrigast av alla i mitt tycke.
Citera
2024-02-02, 10:12
Medlem
Citat:

Mvh Surgubbe

Det är vanligt att teslor underkänns på första besiktningen pga felinställda ljus. Tar väl en 3 år innan första besiktningen om den är ny?
Citera
2024-02-02, 10:12
Medlem
Du har förmodligen riktigt kassa halvljus.
De som blir bländade av min VW (innan jag bländar av manuellt då) är de bilar som inte syns, främst äldre bilar med gula svaga halvljus.
Citera
2024-02-02, 10:27
Medlem
Citat:

Mvh Surgubbe

Jag vet inte vad det är för bilmärken jag möter i mörkret. Har undrat om folk har automatiska avbländare eller är så kass på att blända av manuellt.
Hellyset på ända tills nära inpå och slår på innan jag ens passerat så jag får en stor dos helljus i ögonen innan vi passerat varandra.
Är det folk som är så taskiga på att blända av eller bilars automatik? Antar automatik.
Regeln att slå av när man ser varandra och sen inte slå på förens bilens vindruta/förare är passerad den tycks vara helt bortglömd..

Samma med de som ligger bakom med helljuset på.
Kör ofta en kolmörk väg med få bilar. Det är 80km/h, jag håller 80-90t, ser att de håller inte 80-90 utan mera. De går hela vägen upp i arslet på mig med helljus så min kupe lyses upp. Jag brukar då svänga av på först bästa ställe och släppa förbi för jag ser ju inte om vilt mm på vägen annars.

Mvh
Surgumma
Citera
2024-02-02, 10:31
Medlem
rotesaus avatar
Ett problem som vuxit med åren.
I stort sett alla bilmodeller med sk dynamiska strålkastare, som skall reglera ljuset dynamiskt inför mötande trafik.
Modeller där helljuset faktiskt är igång hela tiden, men som skall reglera iväg ljuskäglan vid möten.
Därtill existerar problemen med många modeller med manuella strålkastare som har LED som ljuskälla, men det är alltså snäppet värre på bilar som har någon form av dynamiskt ljus.

Den där tekniken med dynamiskt ljus fungerar inte tillräckligt bra i sin grund, och det är konstigt att det blivit godkänt eftersom bländningen bara blir värre och värre i takt med att strålkastarglaset blästras/slits av stenskott.
Sen då i kombo med LED och laser och hitan och ditan så blir det alltid för skarpa strålar, och här kan man också lägga till gemene bilists okunskap om sin egna belysning.
Att tex stå i mörkret med foten på bromspedalen med skarpa LED-ljus bakåt med trafik bakom är så urbota djävla ego.

Som av en händelse är det bara några dagar sedan tyska ADAC ämnar ta tag i dessa problem:
Citat:
Den tyska bilägarorganisationen ADAC har tittat närmare på det här och menar att 9 av 10 bilister klagar på att de blir bländade i trafiken. Så pass att det blir en trafikfara.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20240126/blandad-i-trafiken-ett-vaxande-problem/

Jag tror ju att den alltför ivriga implementeringen av miljöskäl framkallat ogenomtänkt idioti som släckta bakljus (DRL) och LED precis överallt i en bil.
Den här LED-psykosen som rådit några år är något som jag tror man kommer behöva ändra/justera framöver. Det måste vara mjukare ljus i trafiken, och jag tror att det är något som kommer framöver.
Citera
2024-02-02, 10:33
Medlem
Mjälls avatar
Du har inte fel, finns kapprustning i billjus iom teknofili.
Citera
2024-02-02, 11:36
Moderator
Citat:

Mvh Surgubbe
Ja, Tesla har problem med felriktade strålkastare, men vad värre är är att de även om de står rätt så är de jobbiga. Men det är som sagt inte ensamma om det. Det är fint med LED/Laser när man sitter bakom ratten, men det är lite jobbigare att möta.
Citera
2024-02-02, 12:06
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:

Mvh Surgubbe

Väldigt många moderna bilar har detta problem. De har LED-belysning som sticker i ögonen och även om de bländar av är de väldigt "skarpa" och man ser inte mycket när man får möte. Jag kan inte förstå hur denna sorts belysning kan vara tillåten att köra med. Antagligen är någon på trafikverket köpt av lobbyister.
Citera
2024-02-02, 12:14
Medlem
Tesla har väl den udda finessen att om man har adapativ farthållning på så måste helljuset vara på. Annars fungerar inte farthållningen. Ingen annan biltillverkare tycker att det är en bra finess, så de har inte det. Sen läser man allt möjligt om Teslor, t.ex. att vindrutetorkarna inte går att få igång i hällregn. Jag vill inte ha en Tesla.
Citera
2024-02-02, 12:20
Moderator
Falukropps avatar
Säkert LED-ljus som ställer till det, har svårt att tänka mig att Tesla skulle köra med något annat. Lika många lumen, men betydligt fler lux i ljuskällan, då den är mycket mindre än konventionella dito.

Det går att komma åt med design, men givetvis då till priset av effektförluster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in