Ett problem som vuxit med åren.
I stort sett alla bilmodeller med sk dynamiska strålkastare, som skall reglera ljuset dynamiskt inför mötande trafik.
Modeller där helljuset faktiskt är igång hela tiden, men som skall reglera iväg ljuskäglan vid möten.
Därtill existerar problemen med många modeller med manuella strålkastare som har LED som ljuskälla, men det är alltså snäppet värre på bilar som har någon form av dynamiskt ljus.
Den där tekniken med dynamiskt ljus fungerar inte tillräckligt bra i sin grund, och det är konstigt att det blivit godkänt eftersom bländningen bara blir värre och värre i takt med att strålkastarglaset blästras/slits av stenskott.
Sen då i kombo med LED och laser och hitan och ditan så blir det alltid för skarpa strålar, och här kan man också lägga till gemene bilists okunskap om sin egna belysning.
Att tex stå i mörkret med foten på bromspedalen med skarpa LED-ljus bakåt med trafik bakom är så urbota djävla ego.
Som av en händelse är det bara några dagar sedan tyska ADAC ämnar ta tag i dessa problem:
Citat:
Den tyska bilägarorganisationen ADAC har tittat närmare på det här och menar att 9 av 10 bilister klagar på att de blir bländade i trafiken. Så pass att det blir en trafikfara.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20240126/blandad-i-trafiken-ett-vaxande-problem/
Jag tror ju att den alltför ivriga implementeringen av miljöskäl framkallat ogenomtänkt idioti som släckta bakljus (DRL) och LED precis överallt i en bil.
Den här LED-psykosen som rådit några år är något som jag tror man kommer behöva ändra/justera framöver. Det måste vara mjukare ljus i trafiken, och jag tror att det är något som kommer framöver.