• 1
  • 2
2024-02-02, 11:08
Medlem
Jag har för 100 år sedan ochså haft problem med stökig granne. helt omöjligt att prata vett i henne.
Hon jobbade på krogen och kom hem vid 22 och sen var det full rulle med musik och folk hemma
fram till 02-03 på natten. 6 dagar i veckan.

Jag skulle bort 3 veckor på hösten och köpte en klockradio som jag satte på 06.00 och
den började låta var femte minut frm till kl 11 på förmiddagen med en timer.
Tog bara ett par dagar så ringde bostadsrättföreningen och bad mej stänga av larmet men
jag var ju 11 timmars flygning bort så det var ju inte så enkelt.
Hon fick vänta helt enkelt ! Hon flyttade några månader senare. Big win.
Citera
2024-02-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Ska det? Jag kör ett klassiskt "källa på det?"
Kollar man på olika bostadsbolag så ligger dom flesta jag sett på 22-00 till 08:00 ska det vara tyst/lungt.
det är olika regler på olika ställen en del så tidigt som 20:00. Som störande de ljud räknas bankande skrikande, hög volym på tv eller musik. Ska vara ett återkommande problem.
Citera
2024-02-02, 11:54
Medlem
Det finns fasta dB-nivåer som riktlinjer nattetid men punkten om uppsåt finns ju. Om det kan fastställas att avsikten har varit att störa trots att dB-nivån varit mycket lägre än så riskerar du förmodligen inte bara att bli vräkt utan dessutom få betala ett fett skadestånd för trakasserier.
Citera
2024-02-02, 11:56
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskanalen
En nyinflyttad granne spelar musik dagtid Västerort. Vi har bildbevis och inspelade samtal med både rekommenderade brev till henne att skruva ner musiken och ringda samtal till hyresvärden att vi bett dem åtgärda hennes musik / oljud. Vi är inte hemma nattetid och tänker som ett tredje steg i detta därför lämna teven påslagen då, eventuellt med stönande ljud.
Vi tänker inte ofreda henne genom att medvetet rikta högtalarna mot hennes vägg utan har köpt en decibelmätare att lägga vid väggen som bevis på att ljudet aldrig överskrider en viss nivå för att vara tillräckligt högt för en varning.
Vilken decibelnivå måste teve-ljudet nattetid, kanske som porr eller bara vanlig radio, vid hennes vägg konstant hålla sig under för att vi inte ska riskera varning?

25dBA för musik, annars 30dBA

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...fs-2014-13.pdf

Ladda ner Arbetsmiljöverkets bullerapp: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...-mobiltelefon/
Citera
2024-02-02, 14:09
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Kollar man på olika bostadsbolag så ligger dom flesta jag sett på 22-00 till 08:00 ska det vara tyst/lungt.
det är olika regler på olika ställen en del så tidigt som 20:00. Som störande de ljud räknas bankande skrikande, hög volym på tv eller musik. Ska vara ett återkommande problem.
Jo förvisso, men jag reagerade mer på själva ordet ska.
Och det är skillnad på tyst och lungt. Stor skillnad. En tidigare granne klagade ofta på att jag duschade på kvällen, efter 22.00. Där finns inget "ska vara tyst" i min mening. Slutar jag 23.00 och är hemma vid midnatt måste jag för fan duscha innan jag lägger mig.
En del tycker inte man ska spola på natten heller. Fan ta mig om jag måste skita när jag kommer hem och ska låta det ligga där hela natten.
Så jäkla gött att bo i hus.
Citera
2024-02-02, 17:51
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskanalen
En nyinflyttad granne spelar musik dagtid Västerort. Vi har bildbevis och inspelade samtal med både rekommenderade brev till henne att skruva ner musiken och ringda samtal till hyresvärden att vi bett dem åtgärda hennes musik / oljud. Vi är inte hemma nattetid och tänker som ett tredje steg i detta därför lämna teven påslagen då, eventuellt med stönande ljud.
Vi tänker inte ofreda henne genom att medvetet rikta högtalarna mot hennes vägg utan har köpt en decibelmätare att lägga vid väggen som bevis på att ljudet aldrig överskrider en viss nivå för att vara tillräckligt högt för en varning.
Vilken decibelnivå måste teve-ljudet nattetid, kanske som porr eller bara vanlig radio, vid hennes vägg konstant hålla sig under för att vi inte ska riskera varning?

Störningar är inte acceptabelt oavsett tid. Kanske kan toleransen vara lägre nattetid.

Tycker inte att du skall försöka störa "lagom". Det kan slå tillbaka.

Är du med i hyresgästföreningen så kontakta dem. Annars ring störningsjoren så att de kan dokumentera störningen.

Detta kommer då att lösa sig då de kontaktar hyresvärden.

Sök på störning hyresrätt så hittar du en del.

https://www.hemhyra.se/nyheter/guide...-fran-grannen/ är bara ett exempel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in