Ni som spenderat natten i tält eller vindskydd i Sverige, hur nödvändigt är ett liggunderlag under sovsäcken på natten? Det är klart väldigt otympligt att bära med sig. Skippar ni det när det gäller spendera en enstaka natt ute?
Jag har aldrig ångrat när jag haft med det och ångrade mycket bittert den gång jag prioriterade bort det. Oavsett ifall du sover i tält, vindskydd eller ouppvärmd stuga så handlar det om att hindra kylan från att nå dig. Barmark är kall och inte sällan våt. Finns massvis av moderna liggunderlag som inte tar så himla mycket plats, så även bara för en natt är det en lätt sak att ha med sig.
de beror på hur kräsen o härdad man e. själv har ja aldrig med ligg underlag o sällan ens sov säck. räcker med tjock tjacka o rejäl brasa. sovit mitt ute i skogen i -15c o klarat mig hittils :P går o göra en bädd av grenar o kvistar så håller man sig torr oxå =)
Är det inte dagg så är det frost. Sverige är fuktigt, när luften kyls under natten måste vattnet ta vägen och det hamnar i ditt sedermera blöta stjärtveck om du skippar liggunderlag. Inte att rekommendera.
Exempel på dessa? Tycker alla jag sett är klassiska ihoprullade..
Lite modernare än grå "skumplast". Separata kanaler så fungerar drägligt om en luftficka börjar krångla.
Inte helt billigt på 995 kr men XXL är övertygad att detta innebär 500 kr rabatt f n
Mycket av kroppsvärmen försvinner ner i marken när du sover så jag vågar nog påstå att liggunderlag är bland det viktigare att ha med sig om du ska tälta i ett kallare klimat. Mer valfritt på sommaren/hösten.
Det vissa ultralight-vandrare gör är att skära itu liggunderlaget på ett sådant sätt att det bara täcker nedre ryggen och uppåt, vilket gör att man ofta kan få ner det i ryggsäcken på ett sådant sätt att det liksom formar en vägg runt resten av packningen. Sedan sover man med fötterna på t.ex. ryggsäcken för att lyfta upp dem från marken.
Edit:
Finns också uppblåsbara liggunderlag som är väldigt kompakta när de inte är uppblåsta. Kostar en slant mer men det kan vara värt det.
Senast redigerad av Clavicles-Vile 2024-02-02 kl. 05:57.
Ta med dig ett liggunderlag, det finns billiga och lätta liggunderlag som inte tar så mycket plats. Köp dig i så fall ett modernare liggunderlag i skumgummi. Dom är billiga, lätta och inte lika känsliga. Häng den på utsidan av packningen. Det är en jävla lyx att ha med...
Jag skulle nog pasta att liggunderlag ar nagot du maste ha. Under den varmare sasongen och pa mjuk mark sa det mojligtvis gar bra utan, men det blir som manga redan har sagt valdigt kallt. Sovsacken kommer heller inte att hjalpa dig speciellt mycket da den delen du har under dig kommer i princip vara komprimerad till papperstjocklek.
Personligen skulle jag aldrig skippa liggunderlag.
de beror på hur kräsen o härdad man e. själv har ja aldrig med ligg underlag o sällan ens sov säck. räcker med tjock tjacka o rejäl brasa. sovit mitt ute i skogen i -15c o klarat mig hittils :P går o göra en bädd av grenar o kvistar så håller man sig torr oxå =)
Glöm inte att liggunderlag även skyddar mot fukt i marken och här hjälper inte den största brasa.
Tänk på att du bara får ta grenar/kvistar som ligger på marken och dessa är inte sällan genomvåta.