2024-02-01, 23:26
Medlem
OneTaps avatar
tja. håller på med en flyg ledar uppgift men fattar inte hur ja ska räkna :P

Två flygplan har olika rörelseenergier. UPS276 har en rörelseenergi som är proportionell mot kvadraten på 580 km/h, medan CCA653 har en rörelseenergi som är proportionell mot kvadraten på 300 km/h. De har en längdskillnad som är lika med produkten av 68 km och 1000 m/km. Hur många sekunder är det mellan deras positioner när de har samma längd?

nån som vet? =)
Citera
2024-02-02, 00:12
Medlem
Det där låter ju inte klokt. Var har du hittat den där uppgifter?

'Två flygplan har olika rörelseenergier.'

Ok, det kan jag gå med på. Det här är den enda vettiga meningen i hela uppgiften, sedan går det utför...

'UPS276 har en rörelseenergi som är proportionell mot kvadraten på 580 km/h, medan CCA653 har en rörelseenergi som är proportionell mot kvadraten på 300 km/h.'

Här får man väl anta att de två flygplanen rör sig med de givna hastigheterna. Rörelseenergierna kan vi inte räkna ut då massan är okänd, men å andra sidan behöver vi väl inte dem till någonting heller.

'De har en längdskillnad som är lika med produkten av 68 km och 1000 m/km.'

Öhh... 1000 m/km är väl 1, så produkten är alltså 68 km. Är det ena planet alltså 68 km längre än det andra? Eller är det avståndet mellan planen som är 68 km?

'Hur många sekunder är det mellan deras positioner när de har samma längd?'

Vadå sekunder mellan deras positioner? Positioner brukar vanligtvis anges med längdenheter. Och hur förändras deras längder? Det här är ju bortom all ära och redlighet. Jag ger upp.
Citera
2024-02-02, 00:36
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Det där låter ju inte klokt. Var har du hittat den där uppgifter?

'Två flygplan har olika rörelseenergier.'

Ok, det kan jag gå med på. Det här är den enda vettiga meningen i hela uppgiften, sedan går det utför...

'UPS276 har en rörelseenergi som är proportionell mot kvadraten på 580 km/h, medan CCA653 har en rörelseenergi som är proportionell mot kvadraten på 300 km/h.'

Här får man väl anta att de två flygplanen rör sig med de givna hastigheterna. Rörelseenergierna kan vi inte räkna ut då massan är okänd, men å andra sidan behöver vi väl inte dem till någonting heller.

'De har en längdskillnad som är lika med produkten av 68 km och 1000 m/km.'

Öhh... 1000 m/km är väl 1, så produkten är alltså 68 km. Är det ena planet alltså 68 km längre än det andra? Eller är det avståndet mellan planen som är 68 km?

'Hur många sekunder är det mellan deras positioner när de har samma längd?'

Vadå sekunder mellan deras positioner? Positioner brukar vanligtvis anges med längdenheter. Och hur förändras deras längder? Det här är ju bortom all ära och redlighet. Jag ger upp.
så de e inte bara ja som e lost alltså :P uppgiften e från en flyg ledar kurs som ja läser på distans. ja fråga min hand ledare om han kunde förklara men han svara bara att ja skulle försöka tänka till en extra gång :P men ja ska fråga han igen imorgon
Citera
2024-02-02, 01:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Är det översättningsfel. Gissar att "längdskillnad" kan vara "distance difference" varmed saker kan börja falla på plats. Fortfarande skumt var man inom flyget använder "km" eller "km/t" och ännu värre som redan påpekats nonsensuttrycket "1000 m/km". Vad "när de har samma längd" betyder är fortfarande obegripligt. Alternativt är det en kurs där ni skickar runt degknyten i rummet som konstant ändrar form och räknar på det.
Citera
2024-02-02, 01:31
Medlem
ArtificialElegances avatar
Hmm...typ:

t = 68000 m / 580 km/h x 1 h / 3600 s

t ≈ 68000 / 580 x 3600 / s

Genom att beräkna det uttrycket får du tiden (t) i sekunder (s).
Citera
2024-02-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Hmm...typ:

t = 68000 m / 580 km/h x 1 h / 3600 s

t ≈ 68000 / 580 x 3600 / s

Genom att beräkna det uttrycket får du tiden (t) i sekunder (s).
Det där är alltså tiden det tar för det snabbare planet att flyga 68 km, men det är knappast bara det man skall räkna ut. Min gissning är att man skall räkna ut hur lång tid det tar för det snabbare planet att komma ikapp det långsammare planet då avståndet mellan planen från början är 68 km.
Citera
2024-02-02, 16:37
Medlem
OneTaps avatar
min hand ledare sa att svaret e 864 sekunder. nån som vet hur de e tänkt att man ska räkna för o få de svaret? :P
Citera
2024-02-08, 22:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
min hand ledare sa att svaret e 864 sekunder. nån som vet hur de e tänkt att man ska räkna för o få de svaret? :P
"Min hand" gör vad då? "Ledare"?

Du skriver så efterblivet att det är svårt att förstå hur du tänker, eller tro på att du har skrivit av uppgiften rätt. Lägg upp en bild med t ex Imgur.com så kan nog någon hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in