2024-02-01, 19:49
Medlem
om omGod afton!

Till att börja med, spoilervarning till er som inte har läst boken.

Läste precis ut ”Skärvorna” av Bret Easton Ellis. Kunde inte släppa ifrån mig boken för att ville verkligen få reda på vem som är seriemördaren, ”the trawler” i boken men precis som jag misstänkte så slutar boken öppen för spekulation, så jag är nyfiken att höra
er teorier om vem som är mördaren.

Min teori: Seriemördaren är Bret själv. Han verkar bli mer och mer paranoid genom boken. Berättaren, dvs han själv, ljuger och förminskar också sin roll i olika händelser. När till exempel JM dör så ljuger han om hela händelseförloppet, tycker att JM förtjänade det och har inga samvetskval.

Han är också den enda som kan kopplas till alla mordplatser, exempelvis har han varit hos Matt precis innan han blir mördad. Han har ett band med inspelningen från mordet, varför går han inte till polisen med den? Det avslöjar han egentligen, för att allt pekar mot honom själv.

Vidare, när JM är död så rentvås han av någon som kallar honom för gud, jag tror att det är Bret själv som både beundrar JM och hatar honom samtidigt.

Slutligen, när Bret besöker Susanne för sista gången, så säger Susanne att hon gav mördaren ett bitmärke i armen när hon blev attackerad och hon påpekar att Bret har ett märke i sin arm. Bret berättar om detta väldigt nedtonad därför att han beskriver det från sitt eget, dvs mördarens perspektiv.

Så jag tror att hela boken är berättad från en mördares perspektiv som lever i förnekelse, skyller på andra och bedövar sig med droger. Det handlar om vår samtid där människor är så självupptagna att de kan inte se sin egen del i något överhuvudtaget.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-02-01 kl. 20:07.
Citera
2024-02-01, 20:59
Bannlyst
Allt pekar mot butlern, i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här