2024-02-01, 16:49
Medlem
Hejsan,

Jag har en vilande F-skattsedel som jag tidigare använt när jag har frilansa tidigare. Jag använda mig då av ett företagspaket från en känd svensk bank (Bankgiro, företagskonto, kort, företagsswish).

Jag ska nu återigen börja frilansa så smått sidan om mitt ordinarie jobb och undrar egentligen om där finns några nackdelar att i början skippa att köpa ett företagspaket via en bank (för att hålla nere kostnaderna) och istället använde ett privat e-sparkontos konto/clearingno på min utgående fakturor till kund? Går det även att använda min privata Swish för inkommande betalningar om man såklart bokför det rätt?

Tacksam för svar.
Citera
2024-02-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oliveeer94
Hejsan,

Jag har en vilande F-skattsedel som jag tidigare använt när jag har frilansa tidigare. Jag använda mig då av ett företagspaket från en känd svensk bank (Bankgiro, företagskonto, kort, företagsswish).

Jag ska nu återigen börja frilansa så smått sidan om mitt ordinarie jobb och undrar egentligen om där finns några nackdelar att i början skippa att köpa ett företagspaket via en bank (för att hålla nere kostnaderna) och istället använde ett privat e-sparkontos konto/clearingno på min utgående fakturor till kund? Går det även att använda min privata Swish för inkommande betalningar om man såklart bokför det rätt?

Tacksam för svar.
Öppna ett konto för firman och skaffa ett andra telefonnummer som du kopplar firmaswichen till. Så skulle jag gjort. Du behöver egentligen inte separera det men det blir enklare att bokföra.
Citera
2024-02-01, 17:12
Medlem
Telenor har kontantkort som du kan ladda med 50kr och giltigt i 18 mån efter laddning, koppla det vis swish till ett bankkonto.
Citera
2024-02-01, 17:20
Medlem
Jag hade gjort som p125 säger. Som ett minimum vill du ha ett separat kontonummer kopplat till ett separat swishnummer. Annars har du rätt stora krav på dig att kunna vissa att transaktioner på din swish och bankkonto är orelaterade till verksamheten. Men det kan såklart fortfarande vara vanliga privatkonton. Finns väl risk att banken inte gillar att du kör näringsverksamhet på ett privat swishkonto men om det är mycket små volymer så borde det vara lugnt.
Citera
2024-02-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Öppna ett konto för firman och skaffa ett andra telefonnummer som du kopplar firmaswichen till. Så skulle jag gjort. Du behöver egentligen inte separera det men det blir enklare att bokföra.

Separat bankkonto bör du ha till företaget, annars svårt att hålla isär.
Swish privat lär inte vara avsett att användas till annat än just privata transaktioner, finns Swish för företag.

Skall det faktureras så anbefalles Bankgiro kopplat till kontot också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in