• 3
  • 4
2024-02-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamlind22
Spännande, berätta mer.

Jag får inte berätta mer av säkerhetsskäl, inte ens min närmsta bekantskapskrets vet vad jag jobbar med..

Ont: Tusen tack för alla tips! Har inte hunnit gå igenom alla ännu men många var onekligen intressanta. Ska titta lite närmare på danska värdepapper också (även om valutakursen är ATH.)
Citera
2024-02-03, 05:23
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
SBB har gått dåligt för att de trodde nollräntan skulle vara för evigt så de överbelånade sig och klarade sen inte av räntehöjningarna. Det kommer ta ett bra tag innan man löst sin skuldsituation (om de ens gör det).

SBB är tvingade att dela ut utdelningen man sköt upp från förra året i år då man inte hade råd att betala ut den då. Men sen lär man kunna glömma att få någon utdelning från SBB de närmaste åren. Att rekommendera SBB som utdelningsaktie är därför idiotiskt och jag hade hållt mig långt undan aktien överhuvudtaget eftersom det bara är en spekulation i vad som kommer hända med räntan och vilka finansiella akrobatkonster SBB lyckas hitta på för att lösa sina skuldproblem.

SSAB ska pynta in miljarder i investeringar i "grönt stål" kommande åren där det känns högst osäkert hur lönsamt det kommer bli. Stål är en extremt cyklisk bransch också där resultatet och därmed utdelningen är väldigt beroende på konjunktur och stålpriser. Typiskt sett inte egenskaper man brukar efterfråga om man letar utdelningsaktier där man snarare brukar vilja ha stabilitet och att bolaget år efter år har möjlighet att öka utdelningen lite. SSAB har haft många år där man inte delat ut något alls https://borsdata.se/terminal/se/ssab-b/nyckeltal

Castellum gjorde nyemission förra året och pausade utdelningen (som man dessförinnan höjt 24 år i rad). Styrelsen har också föreslagit inställd utdelning för 2023. Ska man köpa Castellum som utdelningsaktie så får man därför ha tålamod.

Är du 20 år så fokusera mer på bolag med god lönsamhet och tillväxt och mindre på hur mycket de delar ut. Köper du typiska utdelningsaktier som bank, försäkringsbolag, telekomoperatörer etc. så kommer du på lite längre sikt nästan garanterat underprestera index.

Tips på några bolag med tillväxt som ändå har utdelning och hyggligt rimlig värdering: Betsson, Evolution, Inwido, New Wave, Volvo. Annars är tipset att screena på börsdata https://borsdata.se/terminal/ och filtrera på t.ex. vinst/omsättningstillväxt senaste x åren, värdering (P/E, EV/EBIT) och önskad DA om du nu absolut vill ha utdelning (ytterligare någon parameter som t.ex. rimlig skuldsättning Nskuld/EBITDA kan vara lämpligt att lägga till också). Tror du kommer hitta bättre bolag där själv än via tips från Flashback...
Okej! Bra analys! Men ska nog inte vara några problem om han bestämmer sig för att gå den långsiktiga vägen gällande utdelningar. Men många bra tips där!
Citera
2024-02-03, 07:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2024-02-04, 13:33
Medlem
All in i Scandinavian Astor group
Citera
2024-02-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
All in i Scandinavian Astor group

Vad gör dem då?
Citera
2024-02-04, 15:32
Medlem
1871s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad gör dem då?

Vad gör DE. Lär dig svenska om du ska bo i Sverige.
Citera
2024-02-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Vad gör DE. Lär dig svenska om du ska bo i Sverige.

Haha, ja de 600 senaste åren verkar inte räcka för att bli assimilerad!

Jag skyller på min SFI-lärare.
Citera
2024-02-04, 20:57
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Har ingen aning om vad det är ens.

Vad står den i idag?
Köper du den på Avanza?
Maersk containrar har du väl sett? Det är världens största tillverkare och transportör av 40 och 20 fots containrar. Jag köpte på Avanza.
Citera
2024-02-05, 14:41
Medlem
Citat:
Vad gör dem då?
Tillverkar bla. radarstörningssystem till försvarssystem.
Citera
2024-02-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
En billig global indexfond. Låter som att du behöver det. Att specifikt satsa på utdelningsaktier i 20-årsåldern är helfel (och i andra åldrar).
Varför är det helfel? Utveckla gärna hur du tänker.
Citera
2024-02-29, 18:34
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasnadwin
Varför är det helfel? Utveckla gärna hur du tänker.
Utdelningsbolag är ofta gamla runkbolag som avkastar sämre än marknaden inklusive sin utdelning. Köp marknaden och sälj en gång om året istället om det nu behövs.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in