• 2
  • 3
2024-01-31, 19:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permobil-Otto
Om man har en massa kontanter hemma, o vill sätta in de på ett konto, så måste man väl förklara vad de kommer ifrån? Hur är det om man sparat på sig i åratal? Är det en godtagbar förklaring? De kan ju se att det tagits ut kontanter varje månad, men hur långt tillbaka kan de se?

Det finns en insättningsautomat, där man kan sätta in upp till 15 000 kr i månaden.

Jag har precis börjat spara, så man kanske kan skriva ett avtal med banken, att jag kommer att börja spara kontanter? Så de vet att pengarna kommer därifrån senare?

Du kan aldrig skriva ett avtal med banken att du ska börja spara kontanter i hemmet. Varför spara kontanter hemma då du inte får ngn avkastning på pengarna? Är väl en sak om du vill ha lite kontanter hemma men att börja spara för att sedan sätta in dom på banken så kan du väl göra det direkt i så fall. Dessutom är inte pengarna säkra om något skulle hända. Då står du där utan pengar.
Citera
2024-01-31, 19:32
Medlem
Till och med myndigheter rekommenderar väl att man har en viss mängd kontanter hemma i händelse av krig eller kris, så det är väl bara att hänvisa till den rekommendationen.
Citera
2024-01-31, 21:40
Medlem
Min farbror har tagit ut kontanter i årtionde. Han försökte köpa en "nyare" bil för några år sedan, då han har hållit på med gamla bilar hela livet och blivit för gammal för att hålla på meka å skruva numera.
Så vi fick han att köpa en "nyare" bil. Slutade med att försäljaren inte kunde acceptera 200 000kr i kontanter.

Så han fick åka till banken och lägga in dessa, som någon nämnde så kunde banken se på hans konto historik att han har tagit ut pengar varje månad i flera år. Så dom tog emot pengarna och en vecka senare kunde han se pengarna på sitt konto.
Citera
2024-01-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Min farbror har tagit ut kontanter i årtionde. Han försökte köpa en "nyare" bil för några år sedan, då han har hållit på med gamla bilar hela livet och blivit för gammal för att hålla på meka å skruva numera.
Så vi fick han att köpa en "nyare" bil. Slutade med att försäljaren inte kunde acceptera 200 000kr i kontanter.

Så han fick åka till banken och lägga in dessa, som någon nämnde så kunde banken se på hans konto historik att han har tagit ut pengar varje månad i flera år. Så dom tog emot pengarna och en vecka senare kunde han se pengarna på sitt konto.

Detta, kan du härleda pengarna till laglig inkomst som tagits ut kontant från bankkonton så är det inga problem.
Men se till att ha dokumentation att det är beskattade pengar.
Citera
2024-01-31, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Så du menar att äldre sparar över 50.000kr i kontanter hemma? Knappast. Aldrig hört

Endast en jubelidiot skulle påstå att alla som har kontanter är kriminella för att denne "aldrig hört" att folk har det hemma. Vettiga medborgare har både kontanter hemma och tiger om det.
Citera
2024-02-01, 00:03
Avstängd
lasse-bengtssons avatar
Det är bara grövre kriminella som har buntar med sedlar hemma. Så sätt inte i dom på banken.
Köp rolex klockor o guld halsband o dyra audio bilar
Citera
2024-02-01, 04:26
Medlem
Citat:
Så du menar att äldre sparar över 50.000kr i kontanter hemma? Knappast. Aldrig hört

Du har aldrig hört om folk som hittar större mängder kontanter när äldre i släkten går bort? Är du döv?
Citera
2024-02-01, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Det är bara grövre kriminella som har buntar med sedlar hemma. Så sätt inte i dom på banken.
Köp rolex klockor o guld halsband o dyra audio bilar

Nej, det är bara du som inte har råd.
Citera
2024-02-01, 07:49
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EboLa^
Du har aldrig hört om folk som hittar större mängder kontanter när äldre i släkten går bort? Är du döv?

Nej de har jag inte hört. Låter som rena rama byfånar. Hur kan jag vara döv om han skriver detta på ett forum. Menar du inte blind isåfall?
Citera
2024-02-01, 20:07
Medlem
Citat:
Nej de har jag inte hört. Låter som rena rama byfånar. Hur kan jag vara döv om han skriver detta på ett forum. Menar du inte blind isåfall?

Men lilla vän, det var du som började svamla om att du aldrig hört, och nu verkar det som om att du har fått en stroke. Vill du att vi ringer någon?

Du är givetvis själv inte en byfåne, du bor bara i en stad med mindre än 2-3 miljoner invånare och har alla kulor sparade hos avanza och "långsiktiga" fonder du blivit tipsad om online och kollegorna på dagis.

Byfånarna verkar förstå hur man sprider investeringar, men inte du alltså. Lustigt.
Citera
2024-02-01, 22:59
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EboLa^
Men lilla vän, det var du som började svamla om att du aldrig hört, och nu verkar det som om att du har fått en stroke. Vill du att vi ringer någon?

Du är givetvis själv inte en byfåne, du bor bara i en stad med mindre än 2-3 miljoner invånare och har alla kulor sparade hos avanza och "långsiktiga" fonder du blivit tipsad om online och kollegorna på dagis.

Byfånarna verkar förstå hur man sprider investeringar, men inte du alltså. Lustigt.

Nej jag bor inte i en stad med mindre än 2-3 miljoner. Det har du helt fel i. Du har inga belägg för detta och är påhittat. lögnare. Vill du jag kontaktar psyk åt dig?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in