• 1
  • 2
2024-01-30, 02:24
Medlem
PeterNosters avatar
Har använt en sån här med lyckat resultat:
https://www.carparts.se/limma-taeta-...flexiwrap.html

Röret var dock inte helt av utan det var upphängningen på mitten av röret som hade rostat så det var ett hål som en enkrona.

Den ser ut som en slangklämma fast bredare och med bandage på insidan.
Citera
2024-01-30, 08:16
Medlem
Fungerar endast på hål enligt min erfarenhet. Har testat på ett rör som gått av och det funkade inte speciellt länge.
En cola burk fungerar ett tag men bäst är såklart att byta ut den trasiga delen istället.

Testat mycket sånt där innan jag hade garage och lyft och ALLT vad som än står på paketen är allt som oftast skit om det inte gäller väldigt små hål på raka rör och det är lätt att applicera på rätt sätt.
Citera
2024-01-30, 08:58
Medlem
killawifes avatar
Just Biltemas är ganska dåligt faktiskt men Mekonomen har ett som är bättre. Enklare att forma och går inte sönder så fort man startar bilen. Dessa vibrerar dock sönder rätt fort men en besiktning borde det klara.
Citera
2024-01-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Att använda ett bandage för att temporärt fixa en trasig del i avgassystemet kan vara praktiskt, särskilt när man letar efter en snabb och kostnadseffektiv lösning. Biltemas avgassystembandage är utformat för att stelna med värme och kan därför vara en möjlig räddning för att temporärt reparera avbrutna avgasrör.

Har någon här erfarenhet av att använda Biltemas avgassystembandage för liknande problem? Jag är nyfiken på att höra om dess effektivitet och hur länge det kan förväntas hålla upp. Är det en pålitlig temporär lösning eller bör jag överväga andra alternativ?

Dessutom, om någon känner till en liknande produkt med jämförbara egenskaper, skulle jag uppskatta era rekommendationer.
Beror på vart det gått av. Ofta går de av vid en svets mellan rör och ljuddämpare. Då anser jag att det är kört.
Men jag själv körde tricket med bandage, ölburk (måste vara ölburk på besiktningen annars går vilken burk som helst bra) och två avgasrörsklammer. Jag fixade detta två dagar innan besiktning och den gick igenom. Höll ungefär en dag till så brölade till under bilen igen.
Billigt och funkar temporärt.
Citera
2024-01-30, 11:41
Medlem
Beror på var avgasröret brustit.
Vanligen går avgassystemet sönder i anslutningen till ljuddämparen.
Eller i någon "krök/böj".
Om inte som ovan, utan i stället på en "raksträcka" så håller en uppklippt gammaldags kaffeburk av plåt och 2 ett par eller fler slangklämmor som temporär reparation ganska länge - knappast godkänt av bilprovningen.

Men Biltemas avgassystembandage duger bara till att temporärt täta mikroskopiska hål - inte ett avbrutet avgasrör.
Citera
2024-01-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför inte? Så länge det är tätt har de väl inget att säga om det.

En ölburk är nog lite för tunn, en konservburk i lite tjockare plåt funkar däremot.

Har lagat en del med ölburkar. Det är ju ganska lättformat att jobba med och håller ett tag men går sönder rakt igenom efter ett antal mil. Men säg i storleksordningen hundratals mil har det hållt för mig.
Citera
2024-01-30, 14:45
Medlem
Varför laga det provisoriskt först och sen på riktigt, är du på resa? Det blir ju knappast billigare heller. Gör det ordentligt direkt med originaldelar så att det håller. Att lappa brukar inte heller vara lönt då en annan del går sönder senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in