2024-01-29, 14:08
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Alla har vi några förhållningsregler och preferenser när det kommer till investeringar. Läste nyligen Jonas Bernhardssons bok "Investera som mästarna", där han bland annat går igenom vilka regler investerar såsom Warren Buffett, Peter Lynch, Benjamin Graham, George Soros, Lennart "aktiestinsen" Israelsson mm förhåller sig till.

Fem av mina regler är:
- Investera bara i sådant du förstår
- Förlita dig inte på någon annans analys, gör din egen och lite på din egen intuition
- Diversifiera inte
- Försök att alltid vara contrarian
- Ha alltid fria likvider för aktieköp på kontot

Vilka är dina?
Citera
2024-01-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Vilka är dina?
Att inte lyssna på mina känslor, och inte heller att köpa det jag vill tro på.

Gjorde senast i dag en liten affär på ett lokalt (Mid cap) företag. Som jag vill tro på.

Så jag följer inte mina egna råd.

Men ett råd som jag följer. Titta för fan aldrig tillbaka och försök se vad jag kunde gjort bättre.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-29 kl. 14:22.
Citera
2024-01-29, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Att inte lyssna på mina känslor, och inte heller att köpa det jag vill tro på.
För att köpa något så är det nog ett nödvändigt ont att tro på det du köper. Tron kan dock vara mindre bra och dålig och grunda sig mer eller mindre i känsla.
Så länge du är människa så måste du åtminstone tro på ditt tillvägagångsätt och rannsaka om det är optimalt eller inte.
Citera
2024-01-29, 17:18
Medlem
wroetoshaws avatar
Citat:
Alla har vi några förhållningsregler och preferenser när det kommer till investeringar. Läste nyligen Jonas Bernhardssons bok "Investera som mästarna", där han bland annat går igenom vilka regler investerar såsom Warren Buffett, Peter Lynch, Benjamin Graham, George Soros, Lennart "aktiestinsen" Israelsson mm förhåller sig till.

Fem av mina regler är:
- Förlita dig inte på någon annans analys, gör din egen och lite på din egen intuition
- Diversifiera inte

Vilka är dina?

Diversifiera inte är intressant. Har själv ungefär lite mer än hälften av min portfölj i två aktier men forskning säger ju att diversifiering lönar sig som bäst under tid. Det året jag inte slår index kommer jag lägga in majoriteten av mitt kapital i en globalfond men tills dess får min odiversifierade portfölj tuffa på. Varför skulle man inte diversifiera egentligen som småsparare? Vet att jag inte gör det men är ju tydligt att diversifiering lönar sig, särskilt på lång sikt.
Citera
2024-01-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wroetoshaw
Diversifiera inte är intressant. Har själv ungefär lite mer än hälften av min portfölj i två aktier men forskning säger ju att diversifiering lönar sig som bäst under tid. Det året jag inte slår index kommer jag lägga in majoriteten av mitt kapital i en globalfond men tills dess får min odiversifierade portfölj tuffa på. Varför skulle man inte diversifiera egentligen som småsparare? Vet att jag inte gör det men är ju tydligt att diversifiering lönar sig, särskilt på lång sikt.

Berätta om dina 2 aktier istället. Ju fler som vill köpa dom ju mer tjänar du. Se så.

Själv kör jag bara fonder och typ aktier som investor.
Jag upplever inte mig själv ha tid för att plöja rapporter så kör basic på detta sätt. Funkar bra men slår inga rekord.
Citera
2024-01-29, 19:44
Avslutad
Citat:
Fem av mina regler är:
- Diversifiera inte
Jag håller inte med om någon av dina regler. Diversifiering är den enda fria lunchen när det kommer till investeringar. Diversifiering reducerar idiosynkratisk risk utan att det påverkar din förväntade avkastning negativt, så en väldiversifierad portfölj har bättre riskjusterad avkastning. Den slumpmässigt valda "icke-diversifierade investeraren" kommer ha betydligt lägre avkastning än marknaden eftersom fördelningen som beskriver den långsiktiga avkastningen för olika aktier har positiv skevhet. Det betyder att många aktier har relativt dålig avkastning långsiktigt medan ett relativt litet antal aktier har extremt bra avkastning. Dessa "superaktier", som har extremt bra avkastning, står för en stor del av den totala marknadsavkastningen. En koncentrerad portfölj har per definition ett litet antal aktier så det är osannolikt att en koncentrerad portfölj kommer att ha tillräckligt mycket exponering mot dessa superaktier över tid och därför kommer median-portföljen för dessa koncentrerade investerare att underprestera marknaden.

Det låter kanske bra att bara investera i sådant man förstår, men om man gör detta så kommer man inte ha en tillräckligt diversifierad portfölj. Att lita på sin egen intuition är inte heller en bra idé när det kommer till investeringar eftersom vi människor har många kognitiva bias som leder till att vi ofta tar dåliga beslut om vi litar på vår intuition. Lösningen är att köpa en global indexfond och att inte försöka tajma marknaden.

Att alltid vara "contrarian" är inte en bra idé p.g.a. något som kallas momentumeffekten. En investerare som alltid har fria likvider för aktieköp på kontot kommer att ha en lägre förväntad avkastning än en investerare som alltid är fullt investerad i aktiemarknaden eftersom aktier har högre förväntad avkastning än likvider, så detta är också en dålig idé.

Mitt råd skulle som sagt vara att köpa en global indexfond.
Citera
2024-01-29, 20:24
Medlem
Citat:

Fem av mina regler är:
- Diversifiera inte

Vilka är dina?
Intressant för alla av ovan nämnda diversifierade eller diversifierar med många aktier. Särskilt Peter Lynch hade många olika positioner i olika aktier under sin tid som fond Manager.
Citera
2024-01-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvkm
Jag håller inte med om någon av dina regler. Diversifiering är den enda fria lunchen när det kommer till investeringar. Diversifiering reducerar idiosynkratisk risk utan att det påverkar din förväntade avkastning negativt, så en väldiversifierad portfölj har bättre riskjusterad avkastning. Den slumpmässigt valda "icke-diversifierade investeraren" kommer ha betydligt lägre avkastning än marknaden eftersom fördelningen som beskriver den långsiktiga avkastningen för olika aktier har positiv skevhet. Det betyder att många aktier har relativt dålig avkastning långsiktigt medan ett relativt litet antal aktier har extremt bra avkastning. Dessa "superaktier", som har extremt bra avkastning, står för en stor del av den totala marknadsavkastningen. En koncentrerad portfölj har per definition ett litet antal aktier så det är osannolikt att en koncentrerad portfölj kommer att ha tillräckligt mycket exponering mot dessa superaktier över tid och därför kommer median-portföljen för dessa koncentrerade investerare att underprestera marknaden.

Det låter kanske bra att bara investera i sådant man förstår, men om man gör detta så kommer man inte ha en tillräckligt diversifierad portfölj. Att lita på sin egen intuition är inte heller en bra idé när det kommer till investeringar eftersom vi människor har många kognitiva bias som leder till att vi ofta tar dåliga beslut om vi litar på vår intuition. Lösningen är att köpa en global indexfond och att inte försöka tajma marknaden.

Att alltid vara "contrarian" är inte en bra idé p.g.a. något som kallas momentumeffekten. En investerare som alltid har fria likvider för aktieköp på kontot kommer att ha en lägre förväntad avkastning än en investerare som alltid är fullt investerad i aktiemarknaden eftersom aktier har högre förväntad avkastning än likvider, så detta är också en dålig idé.

Mitt råd skulle som sagt vara att köpa en global indexfond.
Helt rätt faktiskt men indexfonder passar ju inte alla. Jag tycker de är bra som en bas dock. Själv köper lite av det men gillar investmentbolag. Där finns det ju också fondalternativ som är bra.
Citera
2024-01-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvkm
Detta håller jag med om. Stora merparten av aktierna är mediokra eller förlustbringande men sedan prickar man in någon av de här superaktierna som gör en jävligt glad.
Citera
2024-01-30, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Detta håller jag med om. Stora merparten av aktierna är mediokra eller förlustbringande men sedan prickar man in någon av de här superaktierna som gör en jävligt glad.

Eli Lilly för min del.

OnT: undvik att tajma börsen och gambla i enskilda aktier. Pumpa istället in pengar varje månad i en bred låg avgift indexfond både i uppgång och nedgång och sälj aldrig i panik.

Har tyvärr inte följt mitt eget råd men försöker göra det nu.
Senast redigerad av Harrywinston 2024-01-30 kl. 05:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in