2024-01-29, 12:49
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men då är det bankens ansvar att hålla dig skadelös, behövs ingen utomstående garanti för det.
Jag bryr mig inte om VEM som håller mig skadelös banken staten eller du...det jag undrade om det finns en sådan garanti om och när mitt konto töms av en/flera brunbrända insiders.

Men eftersom du skriver att det är "bankens ansvar" så utgår jag ifrån det.
Citera
2024-01-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Jag bryr mig inte om VEM som håller mig skadelös banken staten eller du...det jag undrade om det finns en sådan garanti om och när mitt konto töms av en/flera brunbrända insiders.

Men eftersom du skriver att det är "bankens ansvar" så utgår jag ifrån det.

Du har satt in dina pengar på banken, då har du en fodran mot banken. Du kan ta ut pengar eller instruera banken att överlåta en del av fodran (betala räkningar eller köp med kort). Då minskar din fodran mot banken.

En kriminell banktjänsteman fifflande med ditt konto minskar inte din fodran mot banken. Sen kan det ju bli bråk mellan dig och banken om det är du eller en kriminell banktjänsteman som gjort transaktionerna som banken hävdar att du gjort.
Citera
2024-01-29, 13:17
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Du har satt in dina pengar på banken, då har du en fodran mot banken. Du kan ta ut pengar eller instruera banken att överlåta en del av fodran (betala räkningar eller köp med kort). Då minskar din fodran mot banken.

En kriminell banktjänsteman fifflande med ditt konto minskar inte din fodran mot banken. Sen kan det ju bli bråk mellan dig och banken om det är du eller en kriminell banktjänsteman som gjort transaktionerna som banken hävdar att du gjort.
Usch nu blir jag nojig..
Citera
2024-01-29, 13:18
Medlem
Citat:
Usch nu blir jag nojig..
Om så är fallet, du behöver inte ha alla dina pengar på samma bank. Sedan finns det aktier.
Citera
2024-01-29, 13:24
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om så är fallet, du behöver inte ha alla dina pengar på samma bank. Sedan finns det aktier.
Det är sant, har tre olika konton lönekonto sparkonto och ett placeringskonto.

Kan ju flytta spar och placeringskontona till t ex handelsbanken.

Aktier eller fonder har jag faktiskt funderat på men verkar lite komplicerat...men det tåls att grunna lite till på.
Citera
2024-01-29, 13:29
Medlem
Citat:
Aktier eller fonder har jag faktiskt funderat på men verkar lite komplicerat...men det tåls att grunna lite till på.
Kanske topic eftersom tråden handlar om att någon kanske ska kunna sno dina pengar.

Det tar fem minuter att öppna ett isk på exempelvis Avanza, och påbörja ett sparande i någon fond där. Du får massor med tips så fort du öppnar ett konto.
Citera
2024-01-29, 13:35
Medlem
Citat:

Om den kriminelle banktjänstemannen vet att TS har pengar i någon annan bank kan han ju förfalska en blankett om bankbyte och få TS överförda till den egna banken
Citera
2024-01-29, 13:36
Medlem
Citat:
Om den kriminelle banktjänstemannen vet att TS har pengar i någon annan bank kan han ju förfalska en blankett om bankbyte och få TS överförda till den egna banken
Absolut. Speciellt om ts har typ tolvtusen på sitt lönekonto och fyrahundra på ett isk hos Avanza.
Citera
2024-01-29, 13:41
Medlem
Citat:
Absolut. Speciellt om ts har typ tolvtusen på sitt lönekonto och fyrahundra på ett isk hos Avanza.

Ja, tänkte mest hypotetiskt, reelt är det ju inget jag går runt och oroar mig för.
Citera
2024-01-29, 13:50
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:

En kriminell banktjänsteman fifflande med ditt konto minskar inte din fodran mot banken.

Nu tror jag att alla banker har säkerhetssystem som omöjliggör att enskilda banktjänstemän kan göra som de vill med kundernas konton.

Antagligen behöver de att en ytterligare kollega, eller chef, godkänner vissa transaktioner, tex uttag av belopp över vissa storlekar osv.

Kanske finns system där anställda får mer och mer handlingsutrymme beroende på hur länge och hur väl de jobbat? En ny okänd förmåga får rimligtvis inte samma förtroende som någon som jobbat bra i tio år....

Kanske någon som jobbat kundnära på bank kan upplysa oss.
Citera
2024-01-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Nu tror jag att alla banker har säkerhetssystem som omöjliggör att enskilda banktjänstemän kan göra som de vill med kundernas konton.

Antagligen behöver de att en ytterligare kollega, eller chef, godkänner vissa transaktioner, tex uttag av belopp över vissa storlekar osv.

Kanske finns system där anställda får mer och mer handlingsutrymme beroende på hur länge och hur väl de jobbat? En ny okänd förmåga får rimligtvis inte samma förtroende som någon som jobbat bra i tio år....

Kanske någon som jobbat kundnära på bank kan upplysa oss.
Kunde inte läsa artikeln, men som jag skrev tidigare, så tror jag att det hela handlar om vad Danske Bank råkade ut för, att någon på banken beviljade lån till personer (målvakter) med förfalskade intyg om anställning och löner, som sedan helt enkelt försvann.

Inte att någon banktjänsteman kom åt vanliga kunders konton.
Citera
2024-01-29, 14:00
Medlem
PleasureBoxs avatar
Redan avslutat mitt konto hos SEB. Skitbank..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in