• 3
  • 4
2024-01-29, 15:32
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo me ge dig.. Just tandköttet tillbakadragande är ju problemet.. Med det följer benet tillbakadragande å där med tidig tandlossning.. nyss varit hos tandläkaren å förklarat allt för mig... snus är döden för tänderna.
'
Döden och döden, man kan snusa i väldigt många år innan man börjar tappa tänderna.
Citera
2024-01-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
'
Döden och döden, man kan snusa i väldigt många år innan man börjar tappa tänderna.
Jo klart.. Sa det till min bror som snusar å vägrar kolla sina tänder... Han har redan tappat två..
Citera
2024-01-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Jag borstar tänderna typ 1-2 gr per 2a vecka.

Ändå är dom fina o hela och vart så nu i 45år.

Har fru o barn o ingen gnäller.

Är jag onormal? Jag borstar om jag ska iväg någonstans, men då jag är egen företagare jobbar jag hemifrån.

Det kan väl inte anses som onormalt eller? Hur brukar ni göra och varför?
Har ni provat ej bortsa på flera dagar och känner ens skillnad?

Jag snusar förövrigt, kanske de som dödar bakterierna?

Håller inte i längden. När du passerat 60 kommer problem med tandlossning. Känner två lirare i min närhet som fått fixa helt nytt garnityr. Inte billigt...börja borsta 2 ggr per dag eller betala dyrt senare för slarv och slapphet.
Citera
2024-01-29, 18:35
Medlem
blobben!!!s avatar
Har inte testat att frivilligt inte borsta tänderna under någon längre period (har väl hänt någon gång på resande fot). Om du TS inte har något problem med munnen så varför skulle det vara äckligt? Låter mest som tvångstankar.

Ja, det är nog inte vidare vanligt att inte borsta tänderna, TS. Har du inte problem (som du inte vet om) så äter du nog väldigt lite kolhydrater och syrliga saker.
Citera
2024-01-29, 19:33
Medlem
Det är inte normalt beteende hos normala människor, däremot är det vanligt beteende hos funktionsnedsatta, autister, människor med psykisk ohälsa och liknande.
Sen finns det dom som inte borstar tänderna för att dom helt enkelt är äckliga och ofräscha som person, mest vanligt bland lågutbildade.

Man ska helst borsta två gånger om dagen, är man inte lika noga så räcker det för dom flesta att borsta på kvällen. Att borsta innan man går och lägger sig är det viktigaste för du har inte samma skydd från saliven under sömnen, på morgonen är inte lika viktigt.

Att inte borsta tänderna under väldigt lång tid kan fungera ganska länge, men förr eller senare brukar det komma ikapp dig. När du drabbas av tandlossning så kommer du antagligen att ångra dig för att ditt val blir att se ut som en katastrof i munnen och leva i misär eller att lägga stora summor på att fixa det.

Det smarta är att sköta sin munhälsa samt ha en försäkring för sina tänder med regelbundna kontroller, har man bra munhälsa så kostar en försäkring ett tiotal kronor i månaden och då ingår all tandvård för att behålla en bra munhälsa och friska tänder.
https://folktandvarden.vgregion.se/f...vgiftsklasser/

Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
'
Prova teckna en försäkring för dina tänder och berätta att du snusar, du kommer bli knuffad flera riskgrupper upp med högre premier på grund av att det förstör din munhälsa. Visst att det kanske inte direkt förstör dina tänder, men det förstör din munhälsa.
Citera
2024-01-29, 21:00
Medlem
Vitiss avatar
Jag borstar tänderna ca 5 ggr / vecka.
2 hål på 10 år.
Däremot använder jag en mellanrumsborste av gummi flera gånger om dagen.
Jag gillar inte när mat sitter fast mellan tänderna.
Citera
2024-01-29, 21:56
Medlem
Själv borstar jag oftast en gång om dagen. Går till tandläkaren en gång per år. Det enda han beklagat sig över är att jag tar syror innan tandborstning. Hade dålig koll på att apelsinjuice försvagar emaljen och att man då inte ska borsta tänderna på ett par timmar.

Har aldrig haft hål och har aldrig tandsten.
Citera
2024-01-29, 22:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Är jag onormal? Jag borstar om jag ska iväg någonstans, men då jag är egen företagare jobbar jag hemifrån.

Snuset gör garanterat sitt. Det dödar det mesta och förutom skadorna på det tillbakadragna tandköttet så lär du iaf kunna tugga smärtfritt.

Borstar också ganska sällan, speciellt om jag är hemma. Men då är snusen inne konstant också.

Hade ett större hål när jag var runt 18 och valde att dra ut den tanden. Sedan dess har jag inte haft något hål eller problem med tänderna alls på 20 år ungefär.
Citera
2024-01-30, 01:45
Medlem
Citat:

Ska berätta en sak, av egen erfarenhet. Mellan 2013-2021 så borstade jag tänderna nästan bara kvällstid, morgonen skippade jag nästan alltid. Blev kanske max 2 gånger per vecka på morgonen men i princip varje kväll, inte alltid men ofta. Så, mot slutet av 2021 tänkte jag att det var dags att kolla tänderna hos tandläkaren, well guess what. Inte ett enda hål och riktigt fina tänder sa tandläkaren (Hade inte vart hos tandläkaren på 8 år!). Även tandköttet var superfint påpekade han. Jag berättade för honom att när jag brukade borsta tänderna varje dag, morgon och kväll (förr i tiden) så hade jag hål då och då samt mera plack. Han tittade på mig och sa: Din borstning på kvällen är nog mycket mera noggrann än många andras halv slarviga borstningar morgon och kväll.

Vad har vi lärt oss? Jo sluta borsta tänderna för ofta! Hellre en lång och grundlig bortsning 1 gång per dag istället för 2 slarviga. Jag har inte haft ett enda hål sen dess. Inte ens nu idag. Borstar MAX 3 morgnar per vecka.

Använder tuggummi ibland dock. Men sällan.

Ps. Någon kommer säkert säga att det fortfarande är bäst med morgon och kväll, fast när jag borstade morgon och kväll så var jag väldigt noga båda gångerna och för mig såg tänderna faktiskt finast ut när jag endast borstade på kvällen/natten.

Tandtråd använder jag väldigt sällan. 2 ggr per månad. Listerine kör jag när man får någon ilning som jag kan få typ 1 gång vartannat år. Kör listerine ett par dagar och sen vips så är ilningarna borta!
Senast redigerad av Passionisto 2024-01-30 kl. 01:57.
Citera
2024-01-30, 02:28
Medlem
towbs avatar
Känner du inte av att det är skitigt på och runt tänderna efter en dag eller två? Syns det inte när du borstar att dom blir renare? Allt lämnar ju spår. Tycker det är ganska skönt att borsta tänderna, mina blir liksom inte snyggare för det, har missfärgningar och skit, är väl nåt genetiskt. Men att känna sig ren är en vardagslyx. Och varför inte ta det säkra före det osäkra? Blöder det när du borstar så sällan?
Citera
2024-01-30, 03:24
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Jag har hört att snus är bakterie-dödande men jag är inte säker på det.

Om du konsumerar alkohol så är bakterie-dödande.

Du kommer ju ha bra tänder om du borstar dina tänder då och då, man måste inte borsta exakt varje dag för att ha bra tänder man gör det för hygienen så man inte luktar hora i munnen.

Snus är inte bakteriedödande per se, men det hjälper till att balansera pH-nivåer i munnen vilket motverkar bakteriebildning.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in