2024-01-29, 09:46
Medlem
Du har nog fullt med tandsten. Boka tid hos en tandhygienist.
Citera
2024-01-29, 09:53
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Ifall du nästan aldrig dricker läsk, juice, äter godis osv så är väll oregelbunden borstning kanske OK.
Men... Vill man inte borsta tänderna ändå? Tänk vad mkt plack/beläggningar som finns där..
Citera
2024-01-29, 09:59
Medlem
Problemet är ju där borsten inte kommer åt... å snus är direkt kass för tänderna. En gammal myt bara.
Citera
2024-01-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Jag borstar tänderna typ 1-2 gr per 2a vecka.

Ändå är dom fina o hela och vart så nu i 45år.

Har fru o barn o ingen gnäller.

Är jag onormal? Jag borstar om jag ska iväg någonstans, men då jag är egen företagare jobbar jag hemifrån.

Det kan väl inte anses som onormalt eller? Hur brukar ni göra och varför?
Har ni provat ej bortsa på flera dagar och känner ens skillnad?

Jag snusar förövrigt, kanske de som dödar bakterierna?
Normalt är det nog inte idag. De flesta av oss har fått lära oss att borsta tänderna morgon och kväll. Det blir en vana helt enkelt. Men det finns människor som aldrig får hål i sina tänder även om de slarvat med tandborstning. Min man är en sådan, han är 70+ och har aldrig haft hål i tänderna eller problem med tandköttet. Orättvist tyckte jag och frågade min tandläkare hur det kunde var möjligt. Jodå, det beror tydligen platt vissa har ett avvikande pH-värde på sin saliv, en genetisk variation helt enkelt. Hans syster har samma. Vår yngste son har också samma.
Citera
2024-01-29, 11:14
Medlem
bellusorcas avatar
Låter nasty som fan men whatever floats your boat.

Men känner du dig inte äcklig i munnen? Jag menar du får ju fortfarande beläggningar på tänderna precis som alla andra.
Citera
2024-01-29, 11:16
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Torkar du knappt röven heller?
Citera
2024-01-29, 11:21
Medlem
datalogs avatar
Gör som du vill TS, men kom inte och gnäll sen när du får reda på att du har karies i hela tandroten. Går du till tandläkaren regelbundet?

Själv kör jag munskölj, borstning, tungskrapa och tandtråd på morgon och kväll. Gäller att komma åt överallt.
Citera
2024-01-29, 11:26
Medlem
Citat:

Är jag onormal? Jag borstar om jag ska iväg någonstans, men då jag är egen företagare jobbar jag hemifrån.

När jag var liten fick jag aldrig skölja med fluor, eller använda flourtandkräm för morsan.
Den tandkrämen vi hade hemma smakade inge vidare, så när jag flyttade hemmifrån köpte jag dom här goda som alla kompisarna hade haft.
Det jag märkte var att det smakade så illa i munnen på morgonen, om jag hade borstat tänderna på kvällen, så jag borstade mindre å mindre.
På den tiden drack jag mycket läst och åt godis, så det vart ju tandsten därefter å.

Numer dricker jag ingen läsk och mycket sparsamt med socker och borstar tänderna när jag tycker att det behövs och det är sällan.
Får beröm av tandläkaren varje gång, som säger att jag ska fortsätta borsta som jag gör, fast när dom får reda på vad det innebär ...........
Är 52 år och gift, å frugan säger definitivt till om det skulle va nån lukt i mun.
Har slutat snusa och röka för 20 år sedan.

Tror att bakteiefloran är viktig att värna om.
Sedan finns det också dom som säger att tänder kan laga sig själva, men vad vet jag..

https://www.halsasomlivsstil.com/hal...aka-naturligt/
Citera
2024-01-29, 11:45
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:

Fy fan vad svinigt.
Dig hade jag aldrig velat hångla upp.

Vet din fru om detta?
Citera
2024-01-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
När var du hos tandläkaren senast?

I somras, inge konstigheter rensade lite tandsten.
Citera
2024-01-29, 12:05
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

Borsta tänder är ett överklassnöje.

Jag har hela mitt liv enbart borstat tänder ”av sociala skäl”. Dvs på morgonen när man skall till jobbet och träffa människor. Finns fan inget tråkigare än att borsta tänder!
Och efter att den ljuvliga coronan gav oss home office kan det vintertid gå en hel vecka mellan gångerna jag borstar. Jag träffar ändå ingen så varför bry sig?
Besöker tandläkaren ca vart tionde år. Ok, lite gnäll över tandsten, men annars inget. Går mot en ålder av 60 år och jag har aldrig i mitt liv upplevt karies eller ens antydan till karies.

Att man skulle behöva borsta tänder är lika dumt som att man skulle behöva vänta 30 min innan man kan bada, efter man ätit.

Edit:
Som barn hade jag intyg med hemifrån som gjorde jag slapp flourskölja.
Citera
2024-01-29, 12:50
Medlem
Jag var fett dålig på det där i många år jag med, mest pga depression.

Har kostat mig mkt i både smärta och stålar och gör fortfarande.

Dålig ide således.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in