2024-01-29, 02:21
Medlem
Om något ska ändras är det att måndagar ska tas bort!
Citera
2024-01-29, 03:55
Medlem
Tätare löneutbetalning, missnöjda företagare.

Men oj staten hade jublat för alla mer skattepengar som också kommer i ett tätare intervall.
Citera
2024-01-29, 18:50
Medlem
Sonny00s avatar
Den Franska revolutionskalendern var ju rätt annorlunda med 10 dagars vecka, 10 timmar per dygn, 100 minuter per timme och 100 sekunder per minut. Arbetarna gillade dock inte att jobba i nio dagar innan de fick en ledig dag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fransk...tionskalendern
Citera
2024-01-29, 19:53
Medlem
Listan på invändningar mot alla kalenderreformer är överväldigande! https://qntm.org/calendar
Citera
2024-01-29, 22:37
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Den Etiopiska (har för mig dom kör Gregoriansk) kalendern har 13 månader. Med 12 st 30 dagars månader, plus en extra månad med 5 dagar.
Om jag inte minns fel har extra månaden 6 dagar vid skottår.

Så var det med det, tjena tjena.
Citera
2024-01-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Den Etiopiska (har för mig dom kör Gregoriansk) kalendern har 13 månader. Med 12 st 30 dagars månader, plus en extra månad med 5 dagar.
Om jag inte minns fel har extra månaden 6 dagar vid skottår.

Så var det med det, tjena tjena.

Visst, men detta är väl ungefär som amerikaner som (jämte liberianer och myanmarier) av sentimentala skäl håller fast vid sina gamla urfåniga "feet" och "pounds"! Det kanske funkar hemma i byn, men förr eller senare lär du vakna upp till insikten att det finns en större värld därutanför, som du måste anpassa dig till!
Citera
2024-01-30, 15:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Har det funnits någon seriöst försök att ändra vår nuvarande kalender med 365 dagar (366 dagar skottår) för att förenkla den?

Minns ngt meme på internet där någon föreslog att man skulle ändra till 13 Månader och 28 Dagar per månad.
Då skulle varje månad få exakt fyra veckor, och veckodagarna skulle alltid vara på samma datum. Helgdagar skulle även de infalla på samma veckodag.
Det skulle ju faktiskt bli enklare på många sätt..

Men: 28*13 = 364. Alltså skulle det fattas en dag per år. Den dagen skulle man då förslagsvis göra till en dag mellan de båda åren. Nyårsdagen. Den skulle man då helt enkelt ge datumen ”0”och ge namnet Nyårsdagen, (internationellt ”Day Zero) eller liknande för att den inte skulle sabba veckodagarna.
Dagen med skottår kan man behandla med samma princip, kalla den för Skottdagen ( ”Day 365”).
Själv skulle jag tycka att det vore praktiskt, frågan är om det någonsin varit uppe på Agendan för en seriös diskussion?
Jag är tillräckligt autistisk för att tycka att det är en bra idé. Ordning och reda, alla år så lika som möjligt.

Sen gäller det bara att även övertala Kyrkorna till att sluta flytta runt påsksöndagen efter närmaste fullmåne efter vårdagjämningen.
Citera
2024-02-02, 23:29
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Har det funnits någon seriöst försök att ändra vår nuvarande kalender med 365 dagar (366 dagar skottår) för att förenkla den?

Minns ngt meme på internet där någon föreslog att man skulle ändra till 13 Månader och 28 Dagar per månad.
Då skulle varje månad få exakt fyra veckor, och veckodagarna skulle alltid vara på samma datum. Helgdagar skulle även de infalla på samma veckodag.

Men: 28*13 = 364. Alltså skulle det fattas en dag per år. Den dagen skulle man då förslagsvis göra till en dag mellan de båda åren. Nyårsdagen. Den skulle man då helt enkelt ge datumen ”0”och ge namnet Nyårsdagen, (internationellt ”Day Zero) eller liknande för att den inte skulle sabba veckodagarna.
Dagen med skottår kan man behandla med samma princip, kalla den för Skottdagen ( ”Day 365”).
Själv skulle jag tycka att det vore praktiskt, frågan är om det någonsin varit uppe på Agendan för en seriös diskussion?

Har förordat detta sen jag som litet barn av en händelse räknade på 13*28 och ingen kunde ge mig ett tillfredställande svar på varför vi envisas med den dumma gregorianska kalender och dess ojämna antal.

Ska man inte införa detta får vi iaf ta tummen ur röven och jämna ut antalet dagar i månaderna för att göra skiten mer logisk. Exempelvis:
Januari, 31 dagar
Februari, 30 dagar
Mars, 31 dagar
April, 30 dagar
Maj, 31 dagar
Juni, 30 dagar
Juli, 31 dagar
Augusti, 30 dagar
September, 31 dagar
Oktober, 30 dagar
November, 30 dagar, 31 vid skottår
December, 30 dagar

Alternativt:
Januari, 31 dagar
Februari, 31 dagar
Mars, 31 dagar
April, 31 dagar
Maj, 31 dagar
Juni, 30 dagar, 31 vid skottår
Juli, 30 dagar
Augusti, 30 dagar
September, 30 dagar
Oktober, 30 dagar
November, 30 dagar
December, 30 dagar
Citera
2024-02-19, 20:23
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad skulle vinningen vara? På vilket sätt skulle våra liv bli bättre?
Citera
2024-02-19, 20:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad skulle vinningen vara? På vilket sätt skulle våra liv bli bättre?
OCD-personer känner lugn om alla veckor, alla månader e desamma.

För de flesta av oss är det verkligen skitsamma. Bara detta med UTC e på gränsen för många men främst pga hur illa det hanteras.

Det kan tänkas finnas fördelar givet beräkningar, om alla veckor gick jämt upp i alla månader, som exakt skapade ett år. Men vi har lite verklighetsbaserade problem med det. Så istället för att ändra hit o dit vilket vi redan gjort ett otal gånger - sätt ner foten o säg "ok, kanske vet du inte från årets månad o vecka exakt var jorden e i banan, men för den som behöver den kunskapen har vi följande lätta lathund förberedd .."

Lite så är det.
Citera
2024-08-01, 00:40
Medlem
Citat:

Jag röstar för ditt förslag! Mycket bättre än dehär obegripliga "vecka xy" som företagen försöker köra med!
Citera
2024-08-01, 12:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
OCD-personer känner lugn om alla veckor, alla månader e desamma.

För de flesta av oss är det verkligen skitsamma. Bara detta med UTC e på gränsen för många men främst pga hur illa det hanteras.

Det kan tänkas finnas fördelar givet beräkningar, om alla veckor gick jämt upp i alla månader, som exakt skapade ett år. Men vi har lite verklighetsbaserade problem med det. Så istället för att ändra hit o dit vilket vi redan gjort ett otal gånger - sätt ner foten o säg "ok, kanske vet du inte från årets månad o vecka exakt var jorden e i banan, men för den som behöver den kunskapen har vi följande lätta lathund förberedd .."

Lite så är det.
Med dagens digitala verktyg finns det inga bra skäl alls att ändra. Vill man t ex veta hur många dagar det är mellan två datum, tar man lätt reda på det i Excel.

Men före datorerna så var ju sånt lite krångligt, och då hade ju TS förslag kunnat underlätta för t ex ränteberäkningar. Som btw kan gå till på ett rätt konstigt sätt även idag, där man för detta ändamål t ex kan definiera varje månad som 30 dagar lång, så att det t ex är 35 dagar mellan 1 februari och 6 mars, fast det egentligen är 33.

https://content.next.westlaw.com/Glo...ta=(sc.Default)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in