2024-01-30, 08:34
Moderator
Gromguttens avatar

I Føretagsskvaller diskuteras føretag och rollen som føretagare. Allmänt skvaller om till exempel privata relationer eller "privata" brott har vi andra delforum før.

OT-raderat, några kantbollar får vara kvar under tvivel

/Mod

Citera
2024-01-30, 11:11
Medlem
Orm Ondes avatar
Gör man affärer med någon som påstår att han heter "Robin Ronnefjord" så får man nästan skylla sig själv. Redan namnet borde vara varning nog.
Citera
2024-01-30, 11:37
Medlem
Vansterpartiets avatar
Varför är de anställda skuldsatta?
Citera
2024-01-30, 12:27
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Varför är de anställda skuldsatta?

Från BTs artikel:
Citat:
Robin Ronnefjord hade däremot inte gett upp än. Åtminstone är det den versionen han ger till Rasmus Bergqvist vid årskiftet till 2023. Han berättar att pengar är på väg in från jobb som företaget ännu inte har fått betalt för, men att kortfristiga, akuta skulder till bland annat Skatteverket behöver lösas. Ronnefjords förslag är att de ska låna en miljon kronor, och att Rasmus Bergqvist går in som borgensman bredvid honom.

– Jag var såklart tveksam men han betonade att vi hade kapital i maskiner och fordon, och att det i värsta fall skulle lösa lånet.

– Jag köpte argumenten till slut, efter någon vecka eller två. Han var ju min bästa vän och hade ställt upp för mig. Det blev som blind kärlek.

Robin Ronnefjord blev ”själaglad” över beskedet, enligt Bergqvist.

– Han sa att jag hade räddat firman och att han skulle vakta min rygg till den dag han dör.

Vad som hände med pengarna är oklart. Det som kan noteras är att Robin Ronnefjord privat köper två BMW-bilar samt en motorcykel månaderna efter att lånet går igenom.
Citera
2024-01-30, 12:38
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMonique
Från BTs artikel:
Som jag misstänkte. Gör man högriskinvesteringar får man räkna med att förlora hela insatsen. Knappast något att lipa över.
Citera
2024-01-30, 13:26
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Som jag misstänkte. Gör man högriskinvesteringar får man räkna med att förlora hela insatsen. Knappast något att lipa över.
Inte bara det.
De anställda har inte fått nån lön på flera månader. De kan inte heller säga upp sig och få A-kassa.

Citat:
Flera av de BT pratat med berättar om en svår ekonomisk situation. En av de anställda beskriver det som ett moment 22. Det gick inte säga upp sig eftersom att Robin Ronnefjord inte gick att nå. Och firman kunde inte försättas i konkurs av samma anledning. Någon A-kassa var heller inte möjlig.

– På pappret hade jag ju kvar min anställning, men med den lilla detaljen att jag inte fick någon lön. För att få hjälp behövde jag lönespecifikationer men de låg låsta digitalt hos ett externt företag som inte heller hade fått betalt från Borås Markteknik, och därför stängt ner vår tjänst, säger personen och fortsätter:

– Ekonomiskt var det en katastrof för mig. Verkligen katastrof. Jag fick ta alla sparade pengar jag hade för att betala räkningar, lån, bensin och kostnader för min familj. Jag blev ruinerad. Det var fruktansvärt.
Citera
2024-01-30, 19:02
Medlem
Undgick ingen att det var ett luftslott… Jag undrar dock var alla pengar kom ifrån. Det kan inte kommit in tillräckligt med pengar för att finansiera lån, fester och löner bara av att gräva lite och röja snö?
Citera
2024-01-30, 20:03
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Undgick ingen att det var ett luftslott… Jag undrar dock var alla pengar kom ifrån. Det kan inte kommit in tillräckligt med pengar för att finansiera lån, fester och löner bara av att gräva lite och röja snö?

Det nyttjades krediter i hög utsträckning tydligen och bankerna lånade ut med bolaget som säkerhet.
Sedan skönmålades väl avtal och uppdrag upp å det grövsta för att maxa krediterna.
En anställd fick ju t.o.m. agera borgenär vilket resulterade i en skuld om 1.4mille…
Citera
2024-01-30, 20:22
Medlem
Alterkvist - bedrägerier* - är han också ZiggeROM?

Robins 90 volvo anmäld stulen - har han åkt med den till spanien?

Bolagets M8 Competition var finns den idag?

Ni som kastar skit på Robin - hur har han kommit dit han är/var dvs krediter på
bolaget - volvon på leasing/avbetalning - då måste han ju varit rätt ren formellt?

Var/är markteknik ett riktigt bolag med hög omsättning varför körde han i så fall inte
vidare på det spåret - kan Robin något i så fall vad?
Citera
2024-01-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Gör man affärer med någon som påstår att han heter "Robin Ronnefjord" så får man nästan skylla sig själv. Redan namnet borde vara varning nog.

Varför? Något jag missat?
Citera
2024-01-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde

Påstår? Han må vara korkad men att han påstår att han heter så är väl lite att ta i, tycker du inte det?😂
Citera
2024-01-31, 13:40
Medlem
Är det en av de tre personerna som idag sitter häktad i Irak för medhjälp till mordet på "Kurdiska rävens" högra hand?
En av dessa ska ju ha antagit ett svenskt namn men ha utländsk bakgrund och svenskt medborgarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in