2024-01-28, 09:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Valsar man helt enkelt in hos en bilhandlare? Eller går man till respektive företag såsom Toyota eller Volkswagen?

Ska man ta olika offerter på olika ställen och finns det utrymme att pruta även om det är en ny bil?
Citera
2024-01-28, 09:20
Medlem
Gå till valfri återförsäljare och säg:
- Hej! Jag är intresserad av den här bilen. Jag vill provköra den.
Sen provkör du den.
Gillar du den säger du:
- Jag vill ha bilen men jag vill ha den här och den här utrustningen och den här färgen. Ge mig en offert på en bil med den utrustningen.
När du har fått offerten ringer/mailar du runt till så många andra återförsäljare av samma märke som du orkar och säger likadant. "Ge mig en offert på det här..."
När du har fått in alla offerter kan du börja spela ut säljarna mot varandra.
Skit i om någon säger "vi har fasta priser" eller liknande. Det är bara säljare som inte vill sälja som säger så.

Jag har köpt två nya bilar på det här sättet och det skiljer mycket mellan olika säljare.
VW: Här fick jag erbjudanden med mellan 3-8% rabatt. Gissa vilken jag valde...
BMW: Här fick jag erbjudanden med mellan 0-12,5% rabatt. Gissa vilken jag valde...

Lycka till
Citera
2024-01-28, 09:26
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Sen provkör du den.
Gillar du den säger du:
- Jag vill ha bilen men jag vill ha den här och den här utrustningen och den här färgen. Ge mig en offert på en bil med den utrustningen.
När du har fått offerten ringer/mailar du runt till så många andra återförsäljare av samma märke som du orkar och säger likadant. "Ge mig en offert på det här..."
Skit i om någon säger "vi har fasta priser" eller liknande. Det är bara säljare som inte vill sälja som säger så.

Jag har köpt två nya bilar på det här sättet och det skiljer mycket mellan olika säljare.
BMW: Här fick jag erbjudanden med mellan 0-12,5% rabatt. Gissa vilken jag valde...

Lycka till

Toppen! Tack för bra svar.
Citera
2024-01-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Sen provkör du den.
Gillar du den säger du:

Lycka till

Den metoden gör att du kan få köpa bilen 50 mil bort om det där råkar finnas någon som har bra pris. Sällan så intressant.

Sedan finns det flera märken som inte har konventionella åf, de säljer via agenter eller på nätet. Pruta ingår inte i deras koncept alls. Försök att pruta på en ny Mercedes eller för den delen en Tesla...!
Citera
2024-01-28, 09:34
Medlem
Amazon-mannens avatar
Gå in till bilhandlare.
Välj bil.
Ge bilhandlare pengar för bil.

Blev det för mycket information kan vi erbjuda en snabbkurs på två rader:

Välj bil.
Ge pengar till bilens ägare.
Citera
2024-01-28, 09:46
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den metoden gör att du kan få köpa bilen 50 mil bort om det där råkar finnas någon som har bra pris. Sällan så intressant.

Sedan finns det flera märken som inte har konventionella åf, de säljer via agenter eller på nätet. Pruta ingår inte i deras koncept alls. Försök att pruta på en ny Mercedes eller för den delen en Tesla...!

Jag bor i Stockholm. Är det värt att gå till te.x. Toyota och sen till Hedins bil för att se vilken som ger mig bäst pris om jag vill ha säg en Toyota Corolla Cross?
Citera
2024-01-28, 09:49
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Det kan vara bra att tänka på vissa saker för att undvika dyra överraskningar...:
- Hur länge gäller märkets nybilsgsrsnti? IMO en av dom främsta anledningarna till att välja en my bil framför en beggad.
- Ingår sommar- och vinterdäck på dubb?
- Däckhotell?
- Motor- och kupévärmare?
- Skatt bonus malus?
- Dieselvärmare? (Japp, man ska bara köra diesel, allt annat är bögerier)
- Var ligger återförsäljaren och dess verkstad? Visst kan det fiinnas märlesverkstäder närmare dig än var ÅF ligger, men tycker det är rätt skönt att att ha ÅF nära så man kan gnälla i person om det är något.
- Ränta på eventuell finansieringslösning?
- Vad får du för eventuellt inbyte på din nuvsrande bil? Tänk även på att vissa ÅF kan ge mer för ett inbyte än vad dom kan lämna i rabatt på den nya bilen (och tvärtom..). Många ÅF vill köpa och sälja beggade bilar, så tänk på HELA affären med inbyte, köp av ny och vad ÅF kommer tjäna på inbytet och stånga dig sedan blodig
Citera
2024-01-28, 09:57
Medlem
Du kan ju börja med att kolla jämförelsesajter på internet (t.ex. Byt Bil eller Wayke) för att se vilka erbjudanden som finns, t.ex. på lagerbilar. Då får man också ett hum om hur stor förhandlingsmånen kan vara.
Citera
2024-01-28, 10:18
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Jag åkte från Stockholm till Skövde för att hämta en leasad bil. Sparade 48000 på det. Var det värt resan? Ja.
Citera
2024-01-28, 10:21
Medlem
Bjurras avatar
TS, du måste ju börja med att göra en lista på tänkbara modeller och vilken version av dessa modeller du är intresserad av. Har du gjort det?
Citera
2024-01-28, 10:24
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det kan vara bra att tänka på vissa saker för att undvika dyra överraskningar...:
- Hur länge gäller märkets nybilsgsrsnti? IMO en av dom främsta anledningarna till att välja en my bil framför en beggad.
- Ingår sommar- och vinterdäck på dubb?
- Däckhotell?
- Motor- och kupévärmare?
- Skatt bonus malus?
- Dieselvärmare? (Japp, man ska bara köra diesel, allt annat är bögerier)
- Var ligger återförsäljaren och dess verkstad? Visst kan det fiinnas märlesverkstäder närmare dig än var ÅF ligger, men tycker det är rätt skönt att att ha ÅF nära så man kan gnälla i person om det är något.
- Ränta på eventuell finansieringslösning?
- Vad får du för eventuellt inbyte på din nuvsrande bil? Tänk även på att vissa ÅF kan ge mer för ett inbyte än vad dom kan lämna i rabatt på den nya bilen (och tvärtom..). Många ÅF vill köpa och sälja beggade bilar, så tänk på HELA affären med inbyte, köp av ny och vad ÅF kommer tjäna på inbytet och stånga dig sedan blodig

Bra tips!

Apropå finansieringslösningar så läste jag nånstans att man initialt inte ska säga att man tänkt betala kontant (vilket vi tänkt)?
Citera
2024-01-28, 10:29
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
TS, du måste ju börja med att göra en lista på tänkbara modeller och vilken version av dessa modeller du är intresserad av. Har du gjort det?

Nej men tänkte typ en lite SUV i stil Toytota Corolla Cross, Nissan Qashqai, Skoda Kamiq eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in