2006-08-08, 21:38
Medlem
Efter en lite diskussion på jobbet så dök det upp lite frågor.

Är det olagligt att ljuga för en annan person?
Om vad som helst?

Olagligt att ljuga för att uträtta/få något? (t.ex. ljuga för att få rabatt, eller som är vanligt på krogen, ljuga för att få sex?)

/Roadrunner
Citera
2006-08-08, 21:41
Medlem
Pellefants avatar
Är ju omöjligt att ge ett generellt svar på. Det beror ju helt och hållet till vad du har för syfte med lögnen. Om du ljuger i samband med en affärstransaktion så att din motpart gör en ekonomisk förlust kan det vara straffbart som bedrägeri. Men om du ljuger för att få sex - exempelvis anger att du är elitsoldat i FN-förband (även om jag tror få går på detta) så är det ju inte brottsligt.
Citera
2006-08-08, 21:45
Medlem
Jeckes avatar
Nej.
Man får inte ljuga i rätten, det är mened. Tror dock famlij är undantaget, och också den åtalade får ljuga hur mycket han vill utan att riskera mened.

Du får fritt ljuga hur mycket du vill i polisförhör utan att riskera straff för ljugandet (men det kan orsaka andra saker förstås).

Man får heller inte ljuga i avtal eller för att utge sig för att vara någon myndighetsperson.

Man får ljuga om det mesta, och i de flesta situationer, men det finns lite undantag.

"små vita lögner" som man drar på krogen och annat är dock helt straffritt.
Citera
2006-08-08, 21:49
Medlem
Realizts avatar
Lögn är inte olagligt. Att säga att lögn är olagligt är som att säga att det är olagligt att slå i spik med en hammare. Det är förstås olagligt om man t.ex. slår in spiken i en annan människa! D.v.s., ibland så används lögn i brottsligt syfte, liksom hammare eller vad som helst.

Man får ljuga även för domstolen om man är åtalad! Bara inte om man är vittne.
Citera
2006-08-08, 22:14
Medlem
Sereenas avatar
Att ljuga för att tjäna ekonimiskt på det faller under bedrägeri skulle jag väl tro..

Och i vissa fall så kan du nog råka illa ut om du ljuger för att få sex med...
Citera
2006-08-08, 22:53
Medlem
mesopalmens avatar
Att ljuga kan ju vara tjänstefel i vissa situationer.
Citera
2006-08-08, 23:00
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Nej.
Man får inte ljuga i rätten, det är mened. Tror dock famlij är undantaget, och också den åtalade får ljuga hur mycket han vill utan att riskera mened.

Du får fritt ljuga hur mycket du vill i polisförhör utan att riskera straff för ljugandet (men det kan orsaka andra saker förstås).

Man får heller inte ljuga i avtal eller för att utge sig för att vara någon myndighetsperson.

Man får ljuga om det mesta, och i de flesta situationer, men det finns lite undantag.

"små vita lögner" som man drar på krogen och annat är dock helt straffritt.
nära personlig anhörig blir tillfrågad om han/hon vill vittna, alltså inget tvång, men däremot om man väljer o vittna så klart personen kan bli åtalad fär mened.
Citera
2006-08-12, 10:22
Medlem
Hm, ok, lutar lite åt det hållet jag trodde.

Men om vi säger såhör, beror det på lögnens "art" eller syfte?

Om jag säger till en tjej på krogen "Jag är FN Soldat, detta kan vara min sista kväll i livet" för att få sex, detta borde då inte vara olagligt?

Men om vi tar det ett steg ytterligare och säger:
"Jo men viss, jag har egen Modellagentur och rekryterar ofta modeller till de stora tidningarna" Är detta olagligt? ("Utnyttjande" på nått sätt?)

Om jag tar den versionen ett steg vidare:
"Och självklart kan jag fixa in dig som Modell...men du måste juh göra nått för mig (Läs: Ha sex med mig!)
Blir det olagligt där, då detta egentligen borde vara nått sorts utnyttjande?

/Roadrunner
Citera
2006-08-12, 12:52
Medlem
genos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner
Om jag tar den versionen ett steg vidare:
"Och självklart kan jag fixa in dig som Modell...men du måste juh göra nått för mig (Läs: Ha sex med mig!)

Även det beror ju på situationen. Att använda "jag har modellargentur"-lögnen kan ju faktiskt bli kriminellt, men det beror ju på vad som sagt tidigare.
Har du bara nämnt det och sedan fotat/knullat tjejen så döms du knappast för nånting alls (om åtal skulle väckas).
Skulle du däremot muntligt lova tjejen att hon får bli modell i ditt "stall" efter fotosessionen/samlaget och det sedan visar sig att du inte har någon argentur så kanske du skulle kunna dömas för något, bedrägligt beteende eller d.yl... dock tror jag att det är ganska sällsynt med fällande domar med tanke på bevisläget där det i princip alltid bara är ord mot ord.
Citera
2006-08-12, 13:52
Medlem
ghetto-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geno
Skulle du däremot muntligt lova tjejen att hon får bli modell i ditt "stall" efter fotosessionen/samlaget och det sedan visar sig att du inte har någon argentur så kanske du skulle kunna dömas för något, bedrägligt beteende eller d.yl... dock tror jag att det är ganska sällsynt med fällande domar med tanke på bevisläget där det i princip alltid bara är ord mot ord.

Fallet Billy Butt? Jag är inte helt säker på hur det gick till där, men nog lovade Butt modelljobb, trots att han inte kunde fixa sådana.
Citera
2006-08-12, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner
Efter en lite diskussion på jobbet så dök det upp lite frågor.

Är det olagligt att ljuga för en annan person?
Om vad som helst?

Olagligt att ljuga för att uträtta/få något? (t.ex. ljuga för att få rabatt, eller som är vanligt på krogen, ljuga för att få sex?)

/Roadrunner

Svårt att bevisa eftersom det är ord mot ord. Finns det vittnen så.
Citera
2006-08-12, 17:02
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghetto-boy
Fallet Billy Butt? Jag är inte helt säker på hur det gick till där, men nog lovade Butt modelljobb, trots att han inte kunde fixa sådana.
Billy Butt dömdes inte för att han ljugit och lurat dem till att ha sex med honom (det var troligen det han gjorde) utan han dömdes för våldtäkt, att han alltså skulle ha tvingat dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in