2024-01-27, 12:24
Medlem
Xer0s avatar
Hur kan man sälja bitcoins säkert utan att bli rånad och få bankkontot fryst av banken mm?

Jag köpte bitcoins för 100 kr för 5 år sedan på kul. Har de i en wallet på min gamla dator. Eftersom jag planerar att skrota datorn så kom frågan upp vad jag ska göra med dem.

Har för mig att jag räknade ut att de var värda 1000 kr för något år sedan.

Men man har läst så mycket historier om folk som blivit rånade efter att de sålt bitcoins. Typ kriminella tar ut en lista från skatteverket när de väljer ut sina offer.
Citera
2024-01-27, 12:27
Medlem
SMART4SSs avatar
Safello tex.
Citera
2024-01-27, 12:27
Bannlyst
Öööh, tusen spänn är inget du kommer få kurdiska räven efter dig för, du kan andas ut!
Citera
2024-01-27, 13:48
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
https://www.avanza.se/start kan du handla med bitcoin.
Citera
2024-01-27, 13:49
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Hur kan man sälja bitcoins säkert utan att bli rånad och få bankkontot fryst av banken mm?

Jag köpte bitcoins för 100 kr för 5 år sedan på kul. Har de i en wallet på min gamla dator. Eftersom jag planerar att skrota datorn så kom frågan upp vad jag ska göra med dem.

Har för mig att jag räknade ut att de var värda 1000 kr för något år sedan.

Men man har läst så mycket historier om folk som blivit rånade efter att de sålt bitcoins. Typ kriminella tar ut en lista från skatteverket när de väljer ut sina offer.

Du spar kvitto på alla dina inköp och försäljningar. Sedan redovisar du det för banken, hör av med dom innan du försöker föra över pengar bara.

Dubbelkolla också att du inte har nån "anti-krypto-nazi" bank. Isfall så måste du först byta bank.

Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf

Certifikat ja, inte riktigt the real deal.
Citera
2024-01-27, 14:37
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf

Nej du kan inte handla med bitcoin på Avanza.
Citera
2024-01-28, 10:04
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Du spar kvitto på alla dina inköp och försäljningar. Sedan redovisar du det för banken, hör av med dom innan du försöker föra över pengar bara.

Dubbelkolla också att du inte har nån "anti-krypto-nazi" bank. Isfall så måste du först byta bank.

Certifikat ja, inte riktigt the real deal.

Vilken tur då att jag hittade min 7 år gamla orderbekräftelse i mailen.
Citera
2024-01-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Utveckla, inget jag hört om? Att kriminella ska kunna se att man sålt bitcoin via skatteverket?
Citera
2024-01-29, 23:56
Medlem
musttomtes avatar
Coinbase.com är en favorit. Du kan koppla ditt kort eller paypal. Nu börjar deras avgifter bli ganska höga men ändå det är klart bästa. Aldrig fått några frågor när jag handlat där.
Citera
2024-01-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Utveckla, inget jag hört om? Att kriminella ska kunna se att man sålt bitcoin via skatteverket?

Sånna uppgifter brukar vara sekretessbelagda, det är oftast bara inkomst och skatt som man kan få ut.

Men föut via localbitcoin kunde man ju enkelt få tag i säljarens namn och adress när man swishade, och så är det även idag på sidor där du kan köpa krypto med swish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in