2024-01-31, 21:41
Medlem
Finns över tusen index varför betala för fondförvaltning när index ändå justerar sig över tid. Tror att AI och robothandel redan har tagit över börsen och bästa sättet att följa utvecklingen är att köpa in sig i index. Aktiva fondförvaltare vet ifan känns lite 1990 typ. Nordnet har bra index fonder dom verkar ha fattat detta, Avanza not so much känns lite som ormolja samma med opti lysa och all annan skit.
Citera
2024-01-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesIngvar80
Finns över tusen index varför betala för fondförvaltning när index ändå justerar sig över tid. Tror att AI och robothandel redan har tagit över börsen och bästa sättet att följa utvecklingen är att köpa in sig i index. Aktiva fondförvaltare vet ifan känns lite 1990 typ. Nordnet har bra index fonder dom verkar ha fattat detta, Avanza not so much känns lite som ormolja samma med opti lysa och all annan skit.
Jag håller inte med utan tycker Avanza har ett bra och billigt utbud liksom Nordnet.
Vissa fonder kan vara värt det fast de inte är index. Att direkt investera i aktier är mycket roligare dock. Så det handlar om att äga lite av varje för min del och sedan om jag slår index så är ju det välkommet.
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-31 kl. 22:14.
Citera
2024-01-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag håller inte med utan tycker Avanza har ett bra och billigt utbud liksom Nordnet.
Vissa fonder kan vara värt det fast de inte är index. Att direkt investera i aktier är mycket roligare dock. Så det handlar om att äga lite av varje för min del och sedan om jag slår index så är ju det välkommet.

Smaken är som baken, Avanza är lite för paketerat tycker jag. Går att nischa sig med index också om man vill ha större avkastning. Aktier alltså jag ställer en fråga så här vad har du för band eller anknytning till ett företag så du är beredd att anförtro dom dina pengar? Tycker du att wallenberg är värd delar av din lön?
Citera
2024-01-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesIngvar80
Smaken är som baken, Avanza är lite för paketerat tycker jag. Går att nischa sig med index också om man vill ha större avkastning. Aktier alltså jag ställer en fråga så här vad har du för band eller anknytning till ett företag så du är beredd att anförtro dom dina pengar? Tycker du att wallenberg är värd delar av din lön?
Jag håller med om att det finns många olika index inriktningar av vilka jag själv äger en del men mest globalt. Investor är ju experter på att skapa värde och familjen Wallenberg. Så som svar på din fråga investerar jag gärna en större del där. Vad anser du själv om det då du nämnde ämnet?
Citera
2024-01-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag håller med om att det finns många olika index inriktningar av vilka jag själv äger en del men mest globalt. Investor är ju experter på att skapa värde och familjen Wallenberg. Så som svar på din fråga investerar jag gärna en större del där. Vad anser du själv om det då du nämnde ämnet?

Jag förstår dig fullt ut, tänker själv inte i dessa banor utan försöker hitta index som jag tror utvecklas fint över lång tid istället. Inget fel i aktiestrategien men indexstrategien är bättre. Nu vill jag dock ta avstånd från rikatillsammans index typ länsförsäkringar global tex. Det finns smartare index om man öppnar upp ögonen. Det du gör är att du investerar i en strategi och sannolikhet för ett visst utfall till låg risk över lång tid. Nordnet index 125 global är en väldigt fin indexfond. Den är modern och rätt i tiden och följer rätt index. Esg är en viktig del nu att hoppa på, komplext och svårbegripligt för svensson men om du ger mina råd en chans så kommer du att tacka mig om 10 år.
Citera
2024-02-02, 13:49
Bannlyst
Varför ska man inte tro på sig själv?
Måste vara väldigt få och mycket konstiga människor som går runt och tror att de inte kan bättre. Snacka om att trycka ner sig.
Varför ska jag åtminstone inte få tro?
Citera
2024-03-27, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Varför ska man inte tro på sig själv?
Måste vara väldigt få och mycket konstiga människor som går runt och tror att de inte kan bättre. Snacka om att trycka ner sig.
Varför ska jag åtminstone inte få tro?

Du får tro på vad du vill, även tomtar och troll, men det är inte särskilt rationellt.
Citera
2024-05-17, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du får tro på vad du vill, även tomtar och troll, men det är inte särskilt rationellt.
Nej det har du rätt i men tron grundar sig ju i någonting. Eller hur? Tror man att man har chans på en snygg tjej så har man nog det för hjärnan simulerar hur det kan vara att vara med henne och tror man på det så lyckas man.
Citera
2024-05-17, 21:24
Medlem
Jag tror att alla vill vara sin egen dräng oavsett om man investerar i olika index eller aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in