Ja som rubriken lyder. På nyheterna hör man att svenskarna blir allt mer skuldsatta. Men jag tycker inte att man hör om några i sin närhet som passar in i beskrivningen.
I december 2022 hade hushållen totalt 4 936 miljarder kronor i lån. Av hushållens totala lån var 83 procent eller 4 101 miljarder kronor lån med säkerhet i bostad, det vill säga villor, radhus och bostadsrätter.
Finns ett patetiskt Tv-program om dessa som heter "Lyxfällan" det handlar om människor som lånar till allt, köper på kredit utan att förstå vad ränta är och hur det fungerar.
Banker och kreditinstitut har länge gjort reklam för att låna till allt och de dumma jävlarna har gått på det utan en tanke på vad räntan kostar dem. När bankerna sagt stopp finns det blancolån att få från kreditinstituten med skyhög ränta att få, sms-lån osv. Handla pizza, kläder, elektronik, resor och smink på kredit!
Fuckade up mitt liv för många år sedan. En kombination med låg inkomst och dålig omdöme , var bl a inbladad i en AB Konk där jag fick soldatrisk ansvar med andra i samma bolag pga skatteskulder som AB drog på sej.
För några år sedan preskibade skatteskulden. Sedan dessa har jag sparat hårt, försöker lägga undan 2000 till 3000 månaden.
Idag har jag ett mindre sparkapital, men istället för ta på mej konsumetkrediter så lånar jag av mej själv och se till betala tillbaka lånet till mej själv.
Hur?
Blev sjukskriven o ville leva på som vidare. Tog lån efter lån för att t.ex. reparera bilen o åka på semester. Även såna här "SMS-lån".
Varför?
Vägrade att sänka levnadsstandarden.
Vad är vägen ut?
Rika föräldrar som betalade skulderna, men med villkor att jag skulle ha en god man i fortsättningen.
Nu såhär 15 år senare är jag fortfarande sjukskriven men har hamnat på rätt köl igen. Sköter min ekonomi själv igen o tar inte massa krediter o lån. Avskyr att vara i skuld numera. Hade bl.a. inte längre något behov av bilen o har anpassat mig.
Utöver huslånet så fastnade jag i spelmissbruk vilket resulterade i en halv miljon i blancolån. Denna vintern har varit väldigt tuff, går back varje månad, men inget hos kronkalle än i alla fall. Närmsta familjet vet hur det ligger till men jag tror inte det "syns utåt" direkt.
Jag har själv aldrig hamnat i fällan, men jag känner till ett fall.
Två vuxna, ingen vidare utbildning och lön men tillräckligt för att klara sig i den lilla stad de bor. Skaffar barn och köper billigt (mindre ort, oattraktivt läge) hus med hög driftkostnad (stort + reperationsbehov). De lånar extra pengar för att fixa några nödvändiga reparationer, men använder de pengarna till löpande andra kostnader. Efter första barnet så sjunker inkomsterna på grund av mammaledighet, sen på grund av långvarig sjukskrivning. Under hela tiden så går de back varje månad, då de inte anpassar sina utgifter till sina lägre inkomster och lägger stora summor på skräpmat, godis, tobak och alkohol.
Mellanskillnaden täcks av kreditkort, smslån, lån av föräldrar. Efter ett par år av det och en unge till så är alla kreditvägar uttömda och räkningar går obetalda. Huset vill ingen köpa då det förfallit ytterligare och det inte var så attraktivt från början. Huset säljs på exekutiv auktion för en struntsumma, paret skiljer sig och de hamnar i varsin lägenhet från socialen med hundratusentals kronor i skulder vardera. Båda två ansöker om och får beviljat skuldsanering och lever på existensminimum i 5 år.
Hans Thulin - blev rik på att låna o skuldsätta sig - (consolidator - bugatti mm mm)-
Hur rik han blev borde ha avspeglat sig på sonen som jag har för mig var kompis
med Den Ruttna Osten i Säcken
Slösurfade på Hemnet för ett tag sen och hittade ett hus på exekutiv auktion. Nyfiken som man är så kollade jag vilka som bodde där. Visade sig vara ett par i 55-60-årsåldern. Enligt uppgifter på Facebook så bör båda två ha jobbat sen studenten, eller åren däromkring i alla fall. Alltså typ fast jobb på industri. Inget fancy men inte heller någon skitlön.
Jag känner dem inte och har ingen aning om vad som har hänt, men någonting är det väl. Ett till synes helt vanligt skötsamt svenskt par som förmodligen har bott i samma villa i över trettio år (syns inget flyttdatum på Ratsit) har uppenbarligen så usel ekonomi att huset måste säljas.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!