2024-01-25, 18:35
Medlem
Brukar klaga en del på elaka elaka falska kärringar som kommer undan med att vara pissiga människor eftersom bara män kan vara onda enligt dagens kultur.

Nu gör jag ett avsteg från det och vill snacka om gubbjävlar istället.

De grisiga gubbjävlarna finns. Det fanns fler av dem förr, men de finns. Mansgrisiga as som beter sig illa mot kvinnor, män, barn och hundar.

Nu tänker jag på en annan typ av gubbjävel. Eller kanske en variant av den förra.
Noterar ibland gamla gubbjävlar som levt helt helt igenom själviska liv. De har mansgrisat sig och mansplainat i ett halvt århundrade. Dessa gubbar har nu fått för sig att de skall "white knighta" sig på sociala medier. De gör det genom att slänga ur sig självklara plattityder. Typ som att de "motsätter sig misshandel av kvinnor". Vem fan motsätter sig inte det? Alla människor med någon som helst moralkompass motsätter sig det. I varje post skall de hålla på och snacka om hur hemska män är och hur män inte skall göra dumma saker. De gör det dessutom i sammanhang där männen som lyssnar är de snällaste i världen och aldrig skulle få för sig att göra något av det som dessa gubbar säger att man inte skall göra. Sjukast är väl att en del av de här gubbarna är mycket närmare "toxisk maskulinitet" under sin ungdom än vad någon av männen de predikar för någonsin varit. Gubbarna gör en "kapten klänning" kan man säga.

Vad är det som får dessa gubbar att bli självutnämnda moralväktare och tro att andra behöver deras omotiverade tillrättavisningar?

Det är lite som att en halvkriminell idiot skulle ge sig in i ett nunnekloster och börja predika att de inte skall vara så jävla syndiga.

Haha, detta är inget som berör mig, men har sett detta fenomen i flera år och tänkte man skulle snacka lite om det.
Senast redigerad av Opriviligierad 2024-01-25 kl. 19:19.
Citera
2024-01-25, 18:58
Medlem
Som snart 60-årig man är det min samhälleliga plikt att förklara för alla andra vad jag till slut har kommit till insikt om.
Citera
2024-01-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Som snart 60-årig man är det min samhälleliga plikt att förklara för alla andra vad jag till slut har kommit till insikt om.

Ok, du är en av dem. Fyfan.
Säg det då! Säg "Jag var en gris och förstår bättre nu".
Håll inte på och försöka vinna sociala poäng på nätet genom att läxa upp unga män som INTE har gjort något fel. Samt lägg ner de självklara plattityderna och sluta sparka in vidöppna dörrar!
"Man skall inte vara ett as". No, shit. Som att folk inte förstår det...
Om man skall undervisa folk skall man väl först se till att de man undervisar är sådana som behöver undervisas...
Kontextanpassa för fan.
Senast redigerad av Opriviligierad 2024-01-25 kl. 19:09.
Citera
2024-01-25, 19:02
Medlem
Ostepopss avatar
Tyvärr är min far (nybliven pensionär) sån där, jag bara ignorerar hans jävla idiotiska skit på nätet.
Håller han på i verkligheten så säger jag bara "men håll nu för fan käften".

Verkar som livet går i en cirkel man föds in i en blöja och sen dör man i en annan blöja, respekterar mannen men ser honom som ett barn från en annan tid.

Om någon främmande man ska börja förklara saker ute i samhället kan man ju erbjuda en halvhård örfil. (svider mest och skadar inte)
Citera
2024-01-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Ok, du är en av dem. Fyfan.
Säg det då! Säg "Jag var en gris och förstår bättre nu".
Håll inte på och försöka vinna sociala poäng på nätet genom att läxa upp unga män som INTE har gjort något fel. Samt lägg ner de självklara plattityderna och sluta sparka in vidöppna dörrar!
"Man skall inte vara ett as". No, shit. Som att folk inte förstår det...
Joho, tänker jag visst det. Finns det bara en enda där ute som behöver höra mina moralkakor är det värt uppoffringen.
Förresten heter det Oprivilegierad. Men det är så dags nu.
Citera
2024-01-25, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
Tyvärr är min far (nybliven pensionär) sån där, jag bara ignorerar hans jävla idiotiska skit på nätet.
Håller han på i verkligheten så säger jag bara "men håll nu för fan käften".

Hahha underbart!

Sånna gubbjävlar som TS skriver om fascinerar mig.
Citera
2024-01-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helkvaddad
Hahha underbart!

Sånna gubbjävlar som TS skriver om fascinerar mig.

Ja det är typ som att Harvey Weinstein skulle börja spamma instagram med posts om att man skall respektera kvinnor.
Funderat på om det är samma personlighetsdrag som gör att de mansgrisat sig ett helt liv som gör att de vill stå i centrum även som gamla. Ofta brukar ju folk liksom projicera sina egna brister på andra. "Den som sa det han var det-kind of thing".
Citera
2024-01-25, 19:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tycker ni skall precisera mer vad vi pratar om.

Pratar vi om mansyoutubers som tate och rollo tomasi. Eller pratar vi om män som Jordan Peterson?
Citera
2024-01-25, 19:28
Bannlyst
Lite som när det var populärt med gummiband runt handleden, ”fuck cancer” och alla möjliga mupperier, det är så vanligt med folk som stödjer och vill ha mer cancer…

Det bästa är att ignorera, men ibland har jag brunnit av när man stöter på dom där idioterna, gubbar med skev självbild är tyvärr extremt vanligt på gymmet.

Hörde någon gubbe klaga på en tjej för att hon lät för högt, då kunde jag inte hålla mig och sa åt fanskapet att hålla käften och sköta sitt, det är ett gym, inget jävla bibliotek.

En annan spröd gubbe skulle läxa upp en 30 åring med bolamuskler för att han stängde skåpet för ”högt”, då fick jag kliva emellan och fråga om han ville dö pga ett ljud han tyckte var lite för högt

Dom finns och verkar lustigt nog sakna självbevarelsedrift, en halvdan lavett skulle skicka dom flesta till fonus, men det skiter dom i, dom kliver fram och lägger näsan k blöt, ofta över skitgrejer
Citera
2024-01-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Tycker ni skall precisera mer vad vi pratar om.

Pratar vi om mansyoutubers som tate och rollo tomasi. Eller pratar vi om män som Jordan Peterson?

Hur tänker du här?
Tate predikar inget sånt.
Rollo vet jag inget om, men han tar väl alltid parti med män enligt den video jag sett.
Peterson är väl för det mesta bara sunt förnuft-ish.

Kan du läsa och tänka ser du väl att jag skriver att det rör sig om de gubbar som själva är självcentrerade attentionwhores och i praktiken varit det man kallar mansgris ett helt liv, men dessa skall nu dessutom hålla på och posta om att man inte skall göra saker som alla förstår att man inte skall göra och som för det mesta inte görs. De gör det även ofta inför en publik där det verkligen inte behövs.

Kapten klänning är det vi snackar om här. Han åkte runt och förelästa om etik och moral (sannolikt inför många som fattade det från början), samtidigt som han gjorde allt jävelskap.
Senast redigerad av Opriviligierad 2024-01-25 kl. 19:34.
Citera
2024-01-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Lite som när det var populärt med gummiband runt handleden, ”fuck cancer” och alla möjliga mupperier, det är så vanligt med folk som stödjer och vill ha mer cancer…

Det bästa är att ignorera, men ibland har jag brunnit av när man stöter på dom där idioterna, gubbar med skev självbild är tyvärr extremt vanligt på gymmet.

Hörde någon gubbe klaga på en tjej för att hon lät för högt, då kunde jag inte hålla mig och sa åt fanskapet att hålla käften och sköta sitt, det är ett gym, inget jävla bibliotek.

En annan spröd gubbe skulle läxa upp en 30 åring med bolamuskler för att han stängde skåpet för ”högt”, då fick jag kliva emellan och fråga om han ville dö pga ett ljud han tyckte var lite för högt

Dom finns och verkar lustigt nog sakna självbevarelsedrift, en halvdan lavett skulle skicka dom flesta till fonus, men det skiter dom i, dom kliver fram och lägger näsan k blöt, ofta över skitgrejer
Ja, vi har ballar, det är därför de hänger så långt ner i vår ålder.
Citera
2024-01-25, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Ja, vi har ballar, det är därför de hänger så långt ner i vår ålder.

Och därför kör jag alltid ”victim blaming” när det kommer till äldre gubbar som råkat ut för våldsbrott, den spontana tanken är alltid vad fan han har gjort för att förtjäna det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in