Brukar klaga en del på elaka elaka falska kärringar som kommer undan med att vara pissiga människor eftersom bara män kan vara onda enligt dagens kultur.
Nu gör jag ett avsteg från det och vill snacka om gubbjävlar istället.
De grisiga gubbjävlarna finns. Det fanns fler av dem förr, men de finns. Mansgrisiga as som beter sig illa mot kvinnor, män, barn och hundar.
Nu tänker jag på en annan typ av gubbjävel. Eller kanske en variant av den förra.
Noterar ibland gamla gubbjävlar som levt helt helt igenom själviska liv. De har mansgrisat sig och mansplainat i ett halvt århundrade. Dessa gubbar har nu fått för sig att de skall "white knighta" sig på sociala medier. De gör det genom att slänga ur sig självklara plattityder. Typ som att de "motsätter sig misshandel av kvinnor". Vem fan motsätter sig inte det? Alla människor med någon som helst moralkompass motsätter sig det. I varje post skall de hålla på och snacka om hur hemska män är och hur män inte skall göra dumma saker. De gör det dessutom i sammanhang där männen som lyssnar är de snällaste i världen och aldrig skulle få för sig att göra något av det som dessa gubbar säger att man inte skall göra. Sjukast är väl att en del av de här gubbarna är mycket närmare "toxisk maskulinitet" under sin ungdom än vad någon av männen de predikar för någonsin varit.
Gubbarna gör en "kapten klänning" kan man säga.
Vad är det som får dessa gubbar att bli självutnämnda moralväktare och tro att andra behöver deras omotiverade tillrättavisningar?
Det är lite som att en halvkriminell idiot skulle ge sig in i ett nunnekloster och börja predika att de inte skall vara så jävla syndiga.
Haha, detta är inget som berör mig, men har sett detta fenomen i flera år och tänkte man skulle snacka lite om det.