• 1
  • 2
2024-01-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Är inte ett dugg förvånad.

Den överlägset effektivaste metoden när det gäller att minska brottsligheten är att satsa på förebyggande åtgärder och rehabilitering. Det gjorde den förra regeringen, och därför minskade då brottsligheten sakta men säkert.

Nuvarande regering struntar i dessa viktigaste åtgärder. De koncentrerar sig istället på att öka straffen, vilken all forskning visar bara ökar brottsligheten. Därför kommer brottsligheten bara att fortsätta att öka så länge vi har en högerregering.

Du har helt enkelt fel. Brotten minskade inte under förra regeringen, de ökade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krimin...stik_urval.png
Statistiken kommer från BRÅ själva.

Det är antalet LAGFÖRDA brott som minskat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krimin...orda_urval.png
Statistiken visar alltså att bara 5% av brotten leder till fällande dom, och andelen som leder till fällande dom minskar hela tiden, oavsett regering.

Orsaken till att antal anmälda brott minskade under 2021 och 2022 kan väl antas bero på Covid19? Allt annat skulle kännas som ett otroligt sammanträffande! (Folk sitter hemma, lägenheterna är alltså bevakade dygnet runt. Leeder till färre lägenhetsinbrott.
Butikerna har få eller inga kunder; skurkarna syns om dom går och plockar på sig saker.
Tjejer raglar inte omkring fulla på stan och ingen dejtar; antalet sexualbrott minskar.
Inte ens langarna är ute på stan mer än dom behöer: Mindre skjutningar mellan gängen)

Nej, Maggan fixade inte det heller. Hon misslyckades igen.
Citera
2024-01-25, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
Säg en endaste arab i sverige som betalar sin hyra eller mat själv? De får allt betalt av socialen.
De rånar ju oftast jackor och kläder inte mat så hela din lågintelligenta teori föll direkt.

Det är klart kaosblattar är överrepresenterade, när påstod jag att det inte var så?

Men med tuffare klimat ekonomiskt i ett samhälle så sprider det sig som ringar på vattnet, osäkerhet, ilska, frustration osv rinner över i annan brottslighet

Sluta se svartskallekramare överallt!
Citera
2024-01-25, 19:24
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Det är klart kaosblattar är överrepresenterade, när påstod jag att det inte var så?

Men med tuffare klimat ekonomiskt i ett samhälle så sprider det sig som ringar på vattnet, osäkerhet, ilska, frustration osv rinner över i annan brottslighet

Sluta se svartskallekramare överallt!

ja du har rätt, ber om ursäkt.
Citera
2024-01-25, 20:05
Medlem
Av alla de brott jag har anmält till polisen så har samtliga fall blivit nedlagda "i brist på bevis"
och "spaningsuppslag saknas".
Ja när man tittar sig omkring på sitt poliskontor så ser man nog inte de saker som behövs synas för att mitt fall skall lösas. Man måste nog faktiskt göra något för att lösa ett fall.
Jag gissar på att en stor mängd brott aldrig ens blir inrapporterade.
Det lönar sig helt enkelt inte att lägga ner den tid det tar för att göra en polisanmälan.

Trots allt detta så ökar tydligen brottsligheten.
Vem hade kunnat ana att det skulle gå så här när vi öppnade våra hjärtan.

Vi har varit naiva.

Citera
2024-01-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
"Under 2023 rapporterades över 1,5 miljoner brott i Sverige – en ökning med fyra procent jämfört med föregående år, enligt färsk preliminär statistik från Brå.

Efter två år av minskning återvände brottsstatistiken till en uppåtgående trend och bedrägeribrotten sticker ut med en ökning på hela 22 procent."

https://nyadagbladet.se/inrikes/brot...kar-i-sverige/

Vad beror detta på?
Är du förvånad?
Själv är jag förvånad över att våldtäkterna minskat något.... Kan det bero på att kvinnor blivit mer försiktiga?
Däremot begraver väl BRÅ nu detta med "de flesta våldtäkter begås av någon i närstående i parrelation"

Vilka brott är det som ökat? Tänker det kan vara intressant parameter.

Ok bedrägeri. Jafan. Det är hårda tider.
Citera
2024-01-25, 20:29
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
Polisen löser mindre än 5% av alla brott eller vad det är, hur många hundratusentals svenska barn blir inte sexuellt ofredade, misshandlade osv... varje dag i skolan? Ingen som anmäler längre, sossarna fick de sharia samhälle de alltid önskade sig.

Bara dom fokuserar på 5% av dom värsta är jag nöjd (först och främst) eller ja vad mer kan jag göra. Mord ska bort, en del människor har förverkat sitt liv med det är en annan fråga. Dom brukar ju dö naturligt unga ändå, ibland i Irak, ibland under ett tåg.

Skulle jag kunna döda något själv? Självklart. Om jag var tvungen! Inget jag vill.

Man ska inte kunna leka Andrew/scarface och ge några blatteungar några tusenlappar för att klippa nån. Helt sjukt..

Allt går att lösa direkt. Men regeringen vill ej lösa det, jag kan direkt dra fram en bättre plan en den nuvarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in