2024-01-25, 11:28
Medlem
Farbaute666s avatar
5 miljoner i fonder, löst bolånet, rest med familjen till olika länder.
2024-01-25, 11:34
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Läste en tidningsartikel där några ekonomer pratade om något som kallas för fyraprocentregeln och som innebär att du statistiskt sett har goda möjligheter att kunna leva på*ditt sparkapital i minst 30 år om du årligen konsumerar för en summa som är max 4 procent av de besparingar du har år ett. Hur stor besparing man skall ha år ett anges inte i artikeln.

Jag anser att den vettigaste sparformen för en småsparare med en placeringstid på minst 5 till 10 år är aktiefonder som placerar i Sverige och Nordamerika. Men även investmentbolag som t.ex.Investor är ganska säkra kort.
2024-01-25, 11:39
Medlem
Barentss avatar
De första 5 mkr används till bostad, som är garanterat inflationssäkrad och ger ett gott liv. Resterande används 50% i globala indexfonder och 50% svemska aktier så att man lära sig hur börsen fungerar genom trial and error. När man sedan, efter ganska många år, har fått tillräcklig kunskap ska alla pengar vara i aktier.

Naturligtvis lägger man undan 700.000 kr till en fin BMW och 100.000 kr till EN Thai- eller USA-resa för hela familjen.
2024-01-25, 11:40
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Lagt 9 950 000kr på tjack och kanske en racercykel..
2024-01-25, 11:45
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
När jag nådde den nivån la jag allt i företaget, vilket paid off ganska bra. Mycket kunde läggas på marknadsföring och expansion av produktkatalog. Idag har jag en förmögenhet på ca. en halv miljard. Hade jag slösat alla pengarna de första åren hade jag inte varit den jag är idag.

Köpte absolut inget lyx de första fem åren. Inga semestrar heller.

Lägg undan ca. 10% för att kunna leva och använd resten för att expandera bolaget eller skapa fler företag. Numera omsätter mina företag (gemensamt) ca. 650 MSEK/år med höga vinstmarginaler. Jag håller på att trappa ned just nu och är i banorna att sälja av det hela, är i kontakt med en M&A byrå (merge and acquisition). Men något i mig vill driva det vidare. Att passera en miljard i omsättning är en riktig milstolpe.

Det är en snöbollseffekt, iaf inom ehandel. Spenderar du 10 MSEK rätt, kan du fyrdubbla de på ett år.
Oj vad bra.
Om du jobbar riktigt hårt så kommer du nog ha 5 miljarder om tio år.
2024-01-25, 11:57
Avstängd
Investera och leva på avkastning
2024-01-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Oj vad bra.
Om du jobbar riktigt hårt så kommer du nog ha 5 miljarder om tio år.

Jag har inte drivet att fortsätta i 10 år till dessvärre. Sålt av mycket senaste året och det ser ut som att det sista säljs av i år. Men något vid sidan kommer jag nog fortsätta med. Har en del uppdrag i andra styrelser som jag kommer fortsätta med.
2024-01-25, 12:04
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
I USA brukar man säga att den första miljonen är den svåraste, dvs ca 10 mkr (i Sverige pratar vi om 1 mkr men det är för nog lite för att göra något vettigt idag i min mening)

Om ni hade haft 10 mkr och er bostad redan på plats. Vad hade ni gjort då? Vad möjliggör egentligen detta?
Slösat bort en miljon på något helt onödigt. Typ en lång resa någonstans. Resten hade investerats på något lämpligt sätt för att ge en så bra avkastning som möjligt. Troligen i utdelningsaktier.
2024-01-25, 12:22
Medlem
Investerat 2 - 3 miljoner.

Levt livet för resten.
2024-01-25, 12:31
Medlem
NewDawnFadess avatar
Det är mycket man säger sig att man vill göra om man har en massa pengar, som att sluta jobba, bo på varmare breddgrader under vinter, köpa större hus etc. Men vanligtvis händer inte ett skit. Man lever sitt liv ungefär som man alltid har gjort, förutom att tryggheten att vara ekonomiskt oberoende naturligtvis är fint. Pengarna investeras, exempelvis på börsen och när börsen går ner får man bekymra sig om det också.

Fast en rejäl summa på lotto vore kanske inte helt fel ändå!
2024-01-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
När jag nådde den nivån la jag allt i företaget, vilket paid off ganska bra. Mycket kunde läggas på marknadsföring och expansion av produktkatalog. Idag har jag en förmögenhet på ca. en halv miljard. Hade jag slösat alla pengarna de första åren hade jag inte varit den jag är idag.

Köpte absolut inget lyx de första fem åren. Inga semestrar heller.

Lägg undan ca. 10% för att kunna leva och använd resten för att expandera bolaget eller skapa fler företag. Numera omsätter mina företag (gemensamt) ca. 650 MSEK/år med höga vinstmarginaler. Jag håller på att trappa ned just nu och är i banorna att sälja av det hela, är i kontakt med en M&A byrå (merge and acquisition). Men något i mig vill driva det vidare. Att passera en miljard i omsättning är en riktig milstolpe.

Det är en snöbollseffekt, iaf inom ehandel. Spenderar du 10 MSEK rätt, kan du fyrdubbla de på ett år.

Kul! Får man fråga hur gammal du är?
2024-01-25, 12:33
Medlem
slagskotts avatar
Intressant tråd, vi har just nu en miljon i skulder på det nya huset och med tre våningar är tanken att vi ska hyra ut undeevåningen när ungarna flyttat ut så i det läget hade vi nog satt det på fonder i tio år och sedan blivit pensionärer och bara rest

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in