2024-01-25, 08:12
Medlem
Jag hade elbil i 1,5 år utan möjlighet att ladda hemma. Det gick bra men var inte optimalt förstås. Jag laddade till stor del på jobbet (gratis under pandemin) så det bidrog förstås till att det var drägligt. I övrigt använde jag mest en ganska billig kommersiell 22 kW-laddare 100 meter från mitt hus.

Jag skulle inte definitivt avråda från att skaffa elbil, det går men är bökigt och dyrare. Laddhybrid är mycket sämre om man inte kan ladda hemma, en laddhybrid måste man nämligen ladda varje dag men en elbil som används normalt bara behöver laddas 1-2 gånger per vecka.
Citera
2024-01-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analal
Bor i storstad så använder nuvarande bilen (vanlig bensin) 2-3 gånger i veckan kanske. Ibland till jobbat som är 8 mil t/r (vanlgitvis pendlar jag med buss). Kommer troligvis användas mer i sommar dock.
Det här är väl pudeln kärna. Användarmönstret alltså. Hur många mil per vecka.
Du skriver ju inget om vilken kapacitet du tänker dig / har råd med på bilen. Rätt stor skillnad på en gammal Zoe med det lilla batteriet i lätt degenererat skick och en sprillans ny Tesla Long Range! M a o, snackar vi nya Teslan behöver du ju bara ladda max en gång i veckan. Kanske t o m mer sällan än så. Det har stor inverkan på "besvärlighetsfaktorn" när man snackar enbart "offentlig" laddning .
Så återkom med en budget på bilköpet. Begagnad Zoe eller ny Long Range...
Citera
2024-01-26, 09:41
Medlem
Analals avatar
Tacksam för svaren. Vad det handlar om är en förmånsbil, just nu har jag förmånsbil i form av bensin så det gör att förmånsvärdet för mig blir rätt högt, skulle jag byta till hel el så blir det mindre och mer "pengar" till mig.

Jag har inte oändligt med val vad gäller förmånsbil, egentligen bara den bensin jag har nu eller en el. Därför är kostnadsfrågan för bilen inte något som spelar roll för mig.

Jag vill gärna byta in till en el för att få ner förmånsvärdet, men tänker höra mig kring om det är allt för opraktiskt när man inte har laddmöjligheter hemma. Därav efterfrågar jag personer med erfarenhet kring elbil utan laddmöjlighet. Körmönstret är som sagt 2-3 gånger i veckan eller runt 25-30 mil i veckan
Citera
2024-01-26, 10:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tacksam för svaren. Vad det handlar om är en förmånsbil, just nu har jag förmånsbil i form av bensin så det gör att förmånsvärdet för mig blir rätt högt, skulle jag byta till hel el så blir det mindre och mer "pengar" till mig.

Jag har inte oändligt med val vad gäller förmånsbil, egentligen bara den bensin jag har nu eller en el. Därför är kostnadsfrågan för bilen inte något som spelar roll för mig.

Jag vill gärna byta in till en el för att få ner förmånsvärdet, men tänker höra mig kring om det är allt för opraktiskt när man inte har laddmöjligheter hemma. Därav efterfrågar jag personer med erfarenhet kring elbil utan laddmöjlighet. Körmönstret är som sagt 2-3 gånger i veckan eller runt 25-30 mil i veckan
Nu har jag laddbox hemma men har viss erfarenhet av att inte kunna ladda hemma då strömmen inte räckt till under köldknäpparna. Jag har då laddat "på stan". Eftersom sådana köldknäppar är ovanliga här i Skåne så blir det i längden billigare att ladda borta än att höja huvudsäkringen.

Ladda ner appen Chargefinder eller surfa till https://chargefinder.com/se i favoritwebläsaren. Där kan du se publika laddplatser i din närhet, såväl AC som DC. Jag har 6 km till närmaste snabbladdare som ligger 50 meter från den ICA Maxi jag brukar handla i. 12 km bort ligger en stor handelsplats med IKEA och allt, där finns ett 150-tal 11 kW AC-laddare och en Tesla SuC som är öppen för alla. På AC-laddarna hinner jag få i 10-20 kWh medan jag shoppar i den stora gallerian eller till 80% om jag använder Tesla och är inne på IKEA och hinner knappt ut igen innan bilen är klar. Man klarar sig bra på att bara toppa upp lite då och då. Jag brukar annars hålla min bil mellan 40% och 60% för att minimera slitaget på batteriet och om jag inte ska på långtur.

Med ett laddmönster och veckovis körsträcka som din rekommenderar jag ett batteri på minst 60 kWh för att hålla nere antal laddningar, själv har jag 64 användbara kWh. Var inte rädd för småladdningar, batteriet har ingen minneseffekt som de gamla nickelkadmiumbatterierna hade. Hinner du få i minst så mycket som gick åt för att göra ett ärende så är det gott nog. En bil med runt 40 mil WLTP skulle nog passa dig.
Citera
2024-01-26, 13:42
Medlem
Citat:

Så bra, mer info. Gäller det en ny bil kommer ju batteriet att vara i prima skick!
Du behöver som sagt rätt hög räckvidd för att kunna koppla av och bara ladda batteriet när det passar dig (någorlunda...). Finns det något pristak på den där förmånsbilen?

Som RostigHink berättar i sitt alldeles utmärkta inlägg här ovan så ska du ta en inventering på hur laddningsmöjligheterna ser ut i just DITT närområde! En billig fika på närmsta Ikea en gång i veckan kanske löser problemet hur smidigt som helst för dig? En offentlig laddstolpe som faktiskt är ledig rätt ofta runt kvarteret? Storhandla livsmedel på närmsta köpcenter med laddplatser?
Citera
2024-01-26, 13:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Hur svårt är det att förstå att ts behöver en hybrid.

Vissa saker går bara inte. Tex spela trummor i ett hyreshus. Elbil om man inte kan ladda.
Laddhybrid är helt kass om man inte kan ladda hemma, det är en biltyp som man måste ladda så ofta det går för att ha nytta av tekniken. Då är el bättre. Dessutom slipper man dubbla system som kan krångla i en elbil.

Citat:

Du har ju fått ett par bra svar, jag tycker inte heller att du ska slå elbil ur hågen helt. Fundera på hur och var du kan ladda, har du publika parkeringar med 11/22kW-stolpar i närheten där du kan parkera över natten en eller ett par gånger i veckan? I så fall kan det lösa en del. Har du en stormarknad du besöker då och då, ladda en halvtimme när du är där så kan du kanske i bästa fall få 5-6 mil den vägen.
Jobbar du i närheten av en destinationsladdare? Ladda under arbetsdagen du får lätt full laddning på en dag.
Osv.
Citera
2024-01-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Laddhybrid är helt kass om man inte kan ladda hemma, det är en biltyp som man måste ladda så ofta det går för att ha nytta av tekniken. Då är el bättre. Dessutom slipper man dubbla system som kan krångla i en elbil.

Du har ju fått ett par bra svar, jag tycker inte heller att du ska slå elbil ur hågen helt. Fundera på hur och var du kan ladda, har du publika parkeringar med 11/22kW-stolpar i närheten där du kan parkera över natten en eller ett par gånger i veckan? I så fall kan det lösa en del. Har du en stormarknad du besöker då och då, ladda en halvtimme när du är där så kan du kanske i bästa fall få 5-6 mil den vägen.
Jobbar du i närheten av en destinationsladdare? Ladda under arbetsdagen du får lätt full laddning på en dag.
Osv.

Inte bara det, kan man inte ladda hemma och därmed kommer ladda ofta på publika laddare så kan det vara värt att kolla på ett abonnemang hos ett företag du laddar oftast hos för att få ner kostnaderna.
Citera
2024-01-26, 14:10
Medlem
Skaffa själv laddande hybrid 30% mer i plånboken
Citera
2024-01-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nä elbil är ett vettigt alternativ om man kan ladda hemma.

Läser mycket om folk som inte kan ladda hemma som ångrar att de köpte elbil!

Fråga varenda begagnad elbilsägare på Blocket varför dom säljer så ångrar dom flesta köpet.
Oftast svarar dom "Jag vet, ni hade rätt och jag var dum att gå på hypen men nu blir det bensin/diesel för mig"
Citera
2024-01-26, 23:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Fråga varenda begagnad elbilsägare på Blocket varför dom säljer så ångrar dom flesta köpet.
Oftast svarar dom "Jag vet, ni hade rätt och jag var dum att gå på hypen men nu blir det bensin/diesel för mig"

Du kan inte massfråga blocketsäljare på det sättet. Det där är bara påhitt och troll från dig.

De flesta som säljer en bil gör ju det för att köpa en ny bil. Inget konstigare med det än så.
Citera
2024-01-27, 11:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista

Det beror ju helt på vilket behov man har och vilken möjlighet att ladda man har. Om man köper en elbil utan att tänkt igenom de sakerna så är man ju inte så smart...
Citera
2024-01-27, 12:28
Medlem
Märk väl att det finns två olika hybrider. Elhybrid och laddhybrid. Elhybrid laddas när du kör och aldrig med kabel. De går att köra flera mil på el men växlar vanligtvis själv beroende på körningen. Laddhybrid laddas på samma sätt som elbil. Har man ingen laddmöjlighet ska man naturligtvis inte köpa varken elbil eller laddhybrid. Så välj en elhybrid som inte behöver laddas med kabel. Sedan kan du välja mellan bensin och diesel med elhybrid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in