Citat:
Ursprungligen postat av
Analal
Tacksam för svaren. Vad det handlar om är en förmånsbil, just nu har jag förmånsbil i form av bensin så det gör att förmånsvärdet för mig blir rätt högt, skulle jag byta till hel el så blir det mindre och mer "pengar" till mig.
Jag har inte oändligt med val vad gäller förmånsbil, egentligen bara den bensin jag har nu eller en el. Därför är kostnadsfrågan för bilen inte något som spelar roll för mig.
Jag vill gärna byta in till en el för att få ner förmånsvärdet, men tänker höra mig kring om det är allt för opraktiskt när man inte har laddmöjligheter hemma. Därav efterfrågar jag personer med erfarenhet kring elbil utan laddmöjlighet. Körmönstret är som sagt 2-3 gånger i veckan eller runt 25-30 mil i veckan
Nu har jag laddbox hemma men har viss erfarenhet av att inte kunna ladda hemma då strömmen inte räckt till under köldknäpparna. Jag har då laddat "på stan". Eftersom sådana köldknäppar är ovanliga här i Skåne så blir det i längden billigare att ladda borta än att höja huvudsäkringen.
Ladda ner appen Chargefinder eller surfa till
https://chargefinder.com/se i favoritwebläsaren. Där kan du se publika laddplatser i din närhet, såväl AC som DC. Jag har 6 km till närmaste snabbladdare som ligger 50 meter från den ICA Maxi jag brukar handla i. 12 km bort ligger en stor handelsplats med IKEA och allt, där finns ett 150-tal 11 kW AC-laddare och en Tesla SuC som är öppen för alla. På AC-laddarna hinner jag få i 10-20 kWh medan jag shoppar i den stora gallerian eller till 80% om jag använder Tesla och är inne på IKEA och hinner knappt ut igen innan bilen är klar. Man klarar sig bra på att bara toppa upp lite då och då. Jag brukar annars hålla min bil mellan 40% och 60% för att minimera slitaget på batteriet och om jag inte ska på långtur.
Med ett laddmönster och veckovis körsträcka som din rekommenderar jag ett batteri på minst 60 kWh för att hålla nere antal laddningar, själv har jag 64 användbara kWh. Var inte rädd för småladdningar, batteriet har ingen minneseffekt som de gamla nickelkadmiumbatterierna hade. Hinner du få i minst så mycket som gick åt för att göra ett ärende så är det gott nog. En bil med runt 40 mil WLTP skulle nog passa dig.