2024-01-24, 16:10
Medlem
Analals avatar
Hej,

Jag vrider och vänder på mig med tankar kring att skaffa elbil och skulle gärna ta lite inputs från folk som har elbil men inte möjlighet att ladda hemma eller på jobb.

- Jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att ladda hemma
- Bor i storstad så använder nuvarande bilen (vanlig bensin) 2-3 gånger i veckan kanske. Ibland till jobbat som är 8 mil t/r (vanlgitvis pendlar jag med buss). Kommer troligvis användas mer i sommar dock.

Ni som har elbil utan laddmöjlighet hemma eller på jobbet, hur jobbigt är det att planera och åka o ladda publikt? Vad jag förstår det som så tar det max 30 min för att nästa få upp batteriet till 80% (förutsatt att du väljer snabbladdare).

Samt hur ser ni på det ur en ekonomisk synpunkt? )Tänker enbart kostanden för att ladda kontra att tanka. Inte kostnade för att skaffa själva bilen). Förstår att det såklart skulel vara billigast att ha en laddbox hemma och ladda under natten. Men är det billigare att ladda på publika stationer än vad det är att tanka bensin?
Citera
2024-01-24, 16:22
Medlem
http://laddpriser.se/
Citera
2024-01-24, 16:22
Medlem
På de premisserna, hur kan du ens tänka på att skaffa batteribil, när du heller inte har råd.
Citera
2024-01-24, 16:37
Medlem
Jag har elbil, men kan ladda hemma. Vill dock bara säga att jag absolut inte skulle ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Jag möjligen om jag visste att laddning hemma skulle lösa sig inom någon månad och det var temporärt att vara utan laddning hemma, men annars inte.

Har du parkering eller garage hemma? Om så är fallet så är mitt tips att ta upp det där med laddbox med hyresvärd, BRF eller ägaren av garaget/parkeringen du använder.

Jag fick själv göra det hos de jag hyr garage av. Fick tjata en hel del och ta upp miljöargument och citera deras miljösidor på hemsidan osv innan de slut gick med på att sätta upp laddbox.

Var dock värt det för kunde sen ha elbil och ladda förhållandevis billigt jämfört med snabbladdare samt slippa lägga tid på laddningen som skulle driva en till vansinne annars.
Citera
2024-01-24, 16:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analal
Hej,

Jag vrider och vänder på mig med tankar kring att skaffa elbil och skulle gärna ta lite inputs från folk som har elbil men inte möjlighet att ladda hemma eller på jobb.

- Jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att ladda hemma
- Bor i storstad så använder nuvarande bilen (vanlig bensin) 2-3 gånger i veckan kanske. Ibland till jobbat som är 8 mil t/r (vanlgitvis pendlar jag med buss). Kommer troligvis användas mer i sommar dock.

Ni som har elbil utan laddmöjlighet hemma eller på jobbet, hur jobbigt är det att planera och åka o ladda publikt? Vad jag förstår det som så tar det max 30 min för att nästa få upp batteriet till 80% (förutsatt att du väljer snabbladdare).

Samt hur ser ni på det ur en ekonomisk synpunkt? )Tänker enbart kostanden för att ladda kontra att tanka. Inte kostnade för att skaffa själva bilen). Förstår att det såklart skulel vara billigast att ha en laddbox hemma och ladda under natten. Men är det billigare att ladda på publika stationer än vad det är att tanka bensin?

Det blir samma pris att ladda på offentliga laddstationer som att tanka.
Räkna med en snittförbrukning på 2 kWh per mil, vintertid lite mer.

30 minuter till 80% är en teoretisk siffra, som du når i bästa fall, dvs sommartid eller om batteriet är förvärmt.
I praktiken tar det längre tid att ladda , om batteriet är kallt.
Dessutom laddar inte alla bilar upp till 80% på 30 minuter.
Därtill krävs det att du hittar en snabbladdare som kan leverera så hög effekt också, krävs minst en 100 kW laddare till det. Många snabbladdare är bara 50 kW, då tar det över en timme innan du är i närheten av 80%,
På 11 kW laddare, de man egentligen ska ladda med till vardags, tar det runt 4-7 timmar beroende på batteristorlek.

Din boendesituation är inte optimal för elbil, men det vet du ju redan.

Det kommer bli ett betydligt dyrare bilägande än det du har idag, tänk på att försäkringen generellt är dyrare på elbilar också.
Citera
2024-01-24, 17:02
Moderator
Tystnads avatar
Bor i lägenhet men har inte elbil.
Kör däremot elbil på jobbet där den också laddas i laddbox , en arbetsbil så inget man får ens låna.
Så vet problemen med elbilar och laddning.

Bostadsbolaget där jag bor hade fått stort tryck från Stadsförvaltningens höjdare att lösa elbilsladdningen i lägenhetsboende i olika områden hos Bolaget, orsaken var en fråga från en enstaka hyresgäst ( med välbetalt jobb och nyinflyttad vad jag hört från hyresgästföreningen lokalt här) som var tvungen ta lägenhet för direkt kunna börja nya jobbet.
Dock existerar knappt laddplatser alls här ( 2-3 st finns utspritt) finns inget behov egentligen då merparten som bor här är invandrare , socialbidragstagare, lågbetalda Svenskar , samt ett stort utförskapsområde finns med så ingen har råd med elbil.

Var och är inte så enkelt som höjdarna på stadsförvaltningen inbillade sig att ordna , dels krävs det ju att elnätet klarar den belastningen ,dels måste det finnas ledig parkeringsplats.

I alla fall fick dom tydligen Stadens elbolag att bygga ett 10 tal laddplatser på en central parkering.

Vad hände sedan ? Jo inga hyresgäster alls använder dessa (dom har ju inte råd med elbil ) och ytterst få utomstående , endast enstaka affärsmän eller andra som är på genomfart utnyttjar dessa men det är ytterst sällan , orsaken är att det visat sig vara svindyrt ! Ja riktigt jävla dyrt ladda från dessa laddstationer.
Rena parodin alltså .
Vad jag vill komma till är att är man låg eller normalinkomsttagaren och bor i lägenhet skall man Inte ens tänka på skaffa elbil idagens läge
Bor man i eget hus är det en helt annan sak då man själv kan välja billigaste och bästa el-abonnemang från sin elleverantör
Citera
2024-01-24, 17:23
Medlem
Avstå!
Har laddatation hemma och det fungerar men skulle inte vilja ha elbil utan det! .. jag hade ingen i början och det var en ständig jakt på laddare. Visserligen beror det ju lite på hur stort batteri du tänkt ha. Min ska göra 35 mil kanske gör 32 på sommaren och jag kör riktigt snålt (1.57 kvh i snitt)
Elbilar drar rätt bra på.motorväg oxå. Min jävla bil drar säkert 40%mer på vintern vilket e jäkligt dåligt. Sen har jag märkt det senaste 6 månaderna att det brukar vara rätt fullt på laddplatserna, skulle behöva byggas ut 100% minst.
Jag som inte gillar o köra bil o tycker bara det är ett nödvändigt ont gillar verkligen att köra elbil! Fram back o bara gasa.. men jag längtar till hösten då leasingavtalet går ut.
Som du kör nu tror jag inte Du kan räkna hem en elbil heller, då bilen är dyr men bränslet e billigt (om man laddar billigt dvs).

Jag kommer köpa nån pytteliten bil som drar piss o ingenting.
Citera
2024-01-24, 17:23
Medlem
Vänta med elbil såklart. Behåll din bensinbil. Du kör så lite ändå. Elbil funkar bra om du har råd att köpa några av de bättre elbilarna, bor i villa eller har en ordenlig laddplats undertak.

Elbil är genialt för folk som bor ute på landet. Smarta personer fattar det.

Bara trash och idioter som inte förstår att allt inte är svart eller vitt.
Citera
2024-01-24, 17:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nä elbil är ett vettigt alternativ om man kan ladda hemma.

Läser mycket om folk som inte kan ladda hemma som ångrar att de köpte elbil!
Citera
2024-01-24, 19:20
Medlem
Klas-Vegass avatar
Hur svårt är det att förstå att ts behöver en hybrid.

Vissa saker går bara inte. Tex spela trummor i ett hyreshus. Elbil om man inte kan ladda.
Citera
2024-01-24, 22:44
Medlem
peterpanps avatar
Skulle säga till TS att skippa både elbil och pluginhybrid. Kan du inte enkelt ladda dessa där bilen normalt står parkerad över natten så blir det både dyrt och krångligt.

Välj en ren bensinbil eller möjligen dieselbil (om du bor i södra Sverige där det inte är så kallt).

Skaffa elbil först den dagen som du har möjlighet att ladda hemma (oavsett om du flyttat till villa, eller till en lägenhet som har boendeparkering med ladduttag, vilket blir allt fler har jag hört).
Citera
2024-01-25, 00:16
Medlem
PeterNosters avatar
Vad är problemet egentligen?
Kan du inte ladda hemma får du väl ladda borta.
Ja, det tar längre tid att ladda med dagens teknik.
Men man kan ju utnyttja den tiden till att göra något som man annars gör hemma.

Bilarna är ju rullande kontor och underhållningsrum.
Man kan ju även utföra ärenden och konsumera.

Att t.ex ladda en gång i veckan där du utnyttjar tiden till sådant som ändå skall göras kan väl inte vara alltför ansträngande.

Det finns inget problem helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in